Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användning av Yamaha CS6R via dator


Emil_kh

Rekommendera Poster

Hej! Jag har införskaffat mig en Yamaha CS6R ljudmodul. Jag har tidigare hållt på med musik i Cubase, och vill nu börja använda mig av min Yamaha-modul.

 

Nu undrar jag hur man går till väga för att använda modulen ihop med Cubase på bästa sätt. Jag har suttit och testat lite själv med ett Patch Name Script som jag laddade ner, och modulen ikopplad på MIDI-out. Det fungerar, men inte fullt ut tycker jag. Jag vill kunna styra alla de inbygga filers och effekter som finns i modulen, som Cutoff, Delay, Release osv. från Cubase direkt. Kan detta göras via Cubase, eller behövs det andra program, eller är detta helt enkelt inte möjligt?

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl stå i manualen till ljudmodulen om du kan styra dess parametrar via MIDI...

Det borde vara möjligt, tycker jag...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Emil.

 

Det räcker mkt väl med Cubase. Det du behöver veta är vilka "kontroller" som styr dessa inställningar. Jag har själv cs2x (lillebror till cs6x) som mainkeybord.

 

Enklaste sättet är att du kopplar synten till datorn via midi in och out kablar. I cuabse kan du sedan spela in alla inställningar.

Ex. Tryck på "inspelning" skruva på cutoff så kommer det sparas i låten.

 

/Isaac

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...