DJTaz Posted February 17, 2000 Share Posted February 17, 2000 Hej Hur gör jag för att den skall kunna söka i fler kollumner i databasen? Sä här ser ju raden ut nu.... strSQLQuery = "SELECT * FROM tidrapport WHERE Namn LIKE '%" & searchphrase & "%'" Då kan man bara söka i kolumnen Namn, vill kunna lägga upp alla kolumner så man kan söka på allt innehåll i databasen.....can u help me? M V H Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian B Posted February 17, 2000 Share Posted February 17, 2000 select * from where namn, annat, annat like... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian B Posted February 17, 2000 Share Posted February 17, 2000 glömde tidrapport... annars borde det funka Link to comment Share on other sites More sharing options...
DJTaz Posted February 18, 2000 Author Share Posted February 18, 2000 HEJ gjorde som du sa detta blev resultatet. [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (comma) in query expression 'Namn, Datum, Tid LIKE '%2000%''. M V H Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian B Posted February 18, 2000 Share Posted February 18, 2000 hmm jag måste ha drömt när jag skrev mitt svar... blir lite osäker men testa om det inte går att skriva: strSQLQuery = "SELECT * FROM tidrapport WHERE Namn OR Annan_kolumn LIKE '%" & searchphrase & "%' Link to comment Share on other sites More sharing options...
DJTaz Posted February 21, 2000 Author Share Posted February 21, 2000 Det funkar på det sättet att jag inte får nåhot felmeddelande. Men den visar allt som finns i databasen oavsett vad jag skriver i sökfältet. M V H Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan1234 Posted February 27, 2000 Share Posted February 27, 2000 Det beror på att LIKE-operatorn bara är bunden till searchphrase, det innbär att NAMN träffar på allt. sätt Namn OR Annan_kolumn inom parentes. strSQLQuery = "SELECT * FROM tidrapport WHERE (Namn OR Annan_kolumn) LIKE '%" & searchphrase & "%' eller om du får prob med det skriv: Namn LIKE searchphrase OR Annan_kolumn LIKE searchphrase. /Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
DJTaz Posted March 1, 2000 Author Share Posted March 1, 2000 Provade så här nu........men det går inte heller..... <% searchphrase = Request.Form("sok") Session.timeout = 15 Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") conn.Open "dlt.se-tidrapport" Set Session("MyDB_conn") = conn strSQLQuery = "SELECT * FROM tidrapport WHERE Namn LIKE '%" & searchphrase & "%'" OR WHERE Datum LIKE '%" & searchphrase & "%'" Set RSUser = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") RSUser.Open strSQLQuery, conn, 3, 3 %> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan1234 Posted March 1, 2000 Share Posted March 1, 2000 WHERE ska bara vara med en gång..så här ....WHERE Namn LIKE '%" & searchphrase & "%'" OR Datum LIKE '%" & searchphrase & "%'" ..... Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
DJTaz Posted March 2, 2000 Author Share Posted March 2, 2000 Oki ska pröva. En annan fråga. Vet du hur man kan lösa det här. I en kolumn i Access filen skrivs det in antal timmar. När man sedan har sökt på en person så vill jag att den visar totalt antal timmar personen har jobbat. Man skall t ex söka mellan två datum och få fram den totala arbetstiden. Can u help me? M V H Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Hedberg Posted March 7, 2000 Share Posted March 7, 2000 SQL frågan kan t.ex. se ut så här: SELECT namn, SUM(antal_timmar) FROM <databas>.<databasägare>.<tabel> WHERE datum BETWEEN '2000-01-01' AND '2000-01-31' OBServera att datum som sådana kan vara lite kluriga att hantera beroende på vilken datatyp du givit attributet "datum". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.