Just nu i M3-nätverket
Jump to content

två vägar - en form?

Christian B

Recommended Posts

Hej jag sitter och klurar på hur jag skall kunna åstadkomma att jag kan skicka en "form" till en andra submitadress. Alltså en vanlig form innehåller ju en submitknapp som skickar innehållet till action-taggens adress när besökaren klickar på den, min fråga är därför, kan man lägga in en till submitknapp med en andra "action"-adress till den första adressen eller finns det någon annan lösning?

Du kan ha 2 submit knappar i ett form, det du gör sedan är att du känner av vilken submitknapp som man tryckte på och kör din kod där efter.

- Magnus

Använd två submit-knappar. De måste ha samma namn, tex submit1, men med olika value.

På sidan du skickar till kollar du bara med en case-sats vilken knapp det var som du tryckte på

mha namnen.

Något sådant här:

<% select case request("submit1")

case "Value 1"

...

case "Value 2"

...

end select %>

Tackar för detta! Funkar fint nu om jag använder submitknappar med samma namn.

Jag gjorde en variant där jag skickar användaren till samma sida men visar olika beroende på vilket värde submit har med hjälp av en if-sats.

En fråga bara, jag har använt image-element i formen tidigare för submitfunktionen, det funkar inte att ha två image-element med samma namn istället för mig, gör jag fel eller är det inte möjligt att få till detta? Så här skriver jag:

IF Request("Submit") = "Avsluta" THEN...

Hur gör jag för att använda image-element istället?

har testat med två bildelement med samma namn genom att skriva såhär:

IF Request("bild-name") = "Avsluta" THEN...

men det funkar inte.

Tacksam för tips!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...