Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det kass


ingepinge

Rekommendera Poster

Hej

Har hållit på att göra musik med Fruity Loops något år och undrar om det är helt kass ? Borde jag satsa på något annat ?

Nybörjare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trivs du med FL är det bara att forsätta, men det skadar ju aldrig att titta på andra alternativ också. Exempelvis Reason eller Ableton. Båda tror jag har demo-versioner för nedladdning. Vill du börja med externa instrument - gitarr, bas och keyboard etc - kanske det passar bättre med något Cubase/Sonar-liknande. Borde också gå att hitta som demos.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomaz Productionz

FL är verkligen inte kasst , Speciellt inte sen uppdateringen till 4.0

 

Det har å andra sidan lite restrikrioner när det gäller Audio editering , men är helt suveränt i VST användning.

 

Men om du tänker kolla på lite andra föreslår jag att du kollar in Cubase och Logic.Dom 2 stora " riktiga " musikprogrammen.

 

Beträffande Reason så är det i princip samma som FL men med lite andra syntar o efekter.Så att byta till det från FL verkar inte direkt nån utvecklande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomaz Productionz

För ett par år sedan var det Kvaliten på syntarna och möjligheten att spela in Live musik.

 

Idag är dom flesta inbyggda syntarna och effekterna av relativt jämn klass i alla program.

Möjligheten att spela in Live börjar komma i "Soft Studios".

 

Så den största skillnaden är egentligen arbetssättet.

I traditionella sequensers jobbar man "Track based" , altså hela sången som helhet medan i "Soft Studio" jobbar man med "Pattern based" vilka man sedan arrangerar ihop till en hel låt.

 

Ta tex FL och Reason för den delen så är dessa i dag även proggramerade att fungera som vst pluggar så du kan arbeta med dom i en vanligt sequenser.

 

M.a.o det bästa av två världar.

Logic/cubase + FL Studio = Sant

Cubase/sonar + Reason = Sant

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att FL är riktigt bra musikprogram. Prova gärna den nya FL STUDIO, den har ett större bibliotek med massor av ljud, och du, det är gratis ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomaz Productionz

Jaap det är Demo av programmet.

Givetvis är inget gratis , Men get kostar ca 1300 kr så det är inte en så stor investering.

 

Ljud biblioteket som följer med må vara större men Jag kan inte påstå att den är av yppersta kvaliteten.Inte deras syntar heller för den delen.

Personligen gillar jag arbetssättet i FLS men använder mig av andra VSTinstrument och Samplingar.

 

Men allt beror lite på vad du ska göra för typ av musik.

Om du tänker spela in mycket live (Gitar , Bas , Sång , Körer etc ) Så är ett renodlad sequncer enklare att arbeta med.

Om du bara tänker spela in sång , ensktaka basgågngar etc , Så kommer FLS att tillgodo se dima behov mer än väl..

 

[inlägget ändrat 2003-09-24 10:17:51 av Tomaz Productionz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomaz Productionz

Men för att besvara din fundering en gång för alla.

 

Du kommer inte att kunna göra bättre musik bara för att du byter program.Det enda som hindrar dig från att utvecklas är din egna kretivitet.

Det finns massor med låtar som är producerade Delvis eller helt i FLS likväl som det finns massor med låtar som är producerade i Logic/Cubase/Pro tools m.m

Så istället för att byta till ett annat program föreslår jag att du försöker lära dig det du har.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen du kanske tycker jag är tjötig och okunnig så jag lägger av med att ställa en sista fråga

vad är get som kostar 1300 ? och tack för svaren

 

 

Nybörjare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom frågeställaren har använt Fruityloops i ett par år äger han förmodligen programmet och då är ju en uppdatering gratis. Sen kanske han vill ha producer edition och då får han lägga till lite.

 

Jag använder det själv och tycker inte alls det är kass, och gillar de nya pluggarna skarpt (Slayer, boo bass och FL Keys).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...