Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ventilation Fan Failure


JonasRemstedt

Rekommendera Poster

Jag har fått i uppdrag att göra om en bekants gamla Compaq Presario så att den är uppgraderingsbar i framtiden.

Jag har köpt nytt chassi samt givit honom ett SLOT1 moderkort som jag hade liggande.

Övriga komponenter är överflyttade från Compaq maskinen.

När maskinen nu bootas igång fås "Ventilation Fan failure. The PC can get overheated"

Det går bra att fortsätta genom att trycka F1 men meddelandet är lite irriterande.

Jag förmodar att moderkortet förväntar sig en fläkt inkopplad.

Moderkortet har en 3pins kontakt märkt PS fan & en 4pins märkt Sys Fan/CPU Fan.

Nätaggregatet har ingen passande sladd.

Jag satte i en chassifläkt (Artic Cooling TC-1, tempstyrd) i 3pins kontakten. Fortfarande samma varning och chassifläkten snurrar inte.

 

Jag har mätt spänningen på moderkortskontakterna:

3pins har 0V, 12V, 0V på pinnarna

4pins har 0V, 5V, 12V, 0V

 

Nu behöver jag hjälp med 2 saker.

 

1) Vad kan jag göra för att få bort varningen?

2) Vad skall jag göra för att få igång fläkten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst skulle jag titta in i bios. På de flesta moderkort kan man göra disable på diverse saker, som t.ex. fan speed varnings.

Om du inte kan disabla i bios så är det med 99% sannorlikhet CPU fan som moderkortet vill ha. Så du måsta alltså koppla in en fläkt på den kontakten.

Om moderkortet kräve en viss lägsta hastighet på fläkten så kan du få problem med temperaturreglerade fläktar eftersom de vid uppstart ofta snurrar med lägre hastighet än moderkortet kan mäta (~<1000 RPM).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS är spartanskt så det går inte att disabla något.

Processorn är en Pentium II 350 Mhz med enbart kylfläns så jag har inte någon CPU fläkt.

Kan jag på något sätt konvertera 3pins kontakten från chassifläkten till en 4pins och på det sättet lura moderkortet?

Det var kanske dumt att skaffa en temp reglerad fläkt men jag tyckte det verkade vara ett bra sätt att få ned ljudnivån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...