Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bostream Scream - Status!


Gäst PLEASE_DELETE_ME

Rekommendera Poster

 

Nja det var ju kul att det har gått igång med scream. Litta oflyt att man hann byta till b2. Men om man skall byta bör man nog kontrollera att man slipper betala installationen för scream. Står i villkoren att man kan byta efter 90 dagar om inte installationen påbörjats, vet inte hur hårda dom är.

Anledningar till mitt byte var just att jag tappade allt förtroende för bostream. Jag hade gärnat väntat i flera månader från början, men när dom går ut och säger att man skall få det inom en månad och det sen går 4-5 månader och under den tiden säger 5 olika installationsdatum, så blir man ganska konfunderad.

Gíllar inte heller deras samarbete med netintact.

http://www.netintact.com/

Men annars så är dom väl en frisk fläkt i telia-sverige.

 

/JP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag hade samma problem med att aldrig få avstånd till kopplingsstationen. Efter typ 6 support samtal till Bostream lyckades de äntligen skaka fram det...

 

920 m, så det är ju positivt. Tillhör Göteborg/Vasa stationen (bor i Lorensberg).

 

När jag frågade om installationsbesked, så de att jag det skulle dröja ytterligare ett PAR veckor... =(((

 

/Patrick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/p@rick

 

när beställde du Scream? Jag beställde den 22 July och Jag har inte fått det.

Jag är också på gbg/vasa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla som bor i Stockholm/birka och väntar på scream kan detta ge "lite" hopp.

 

------------------------------------------

 

Hej!

 

Huvudstationen Stockholm/Birka är planerad att vara klar v 39 sen är leveranstiden 3-4 veckor för alla inkopplingar.

 

 

Med vänliga hälsningar,

 

Carina

Bostream AB

 

 

Har någon möjligen fått scream i stockholm?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår fick jag veta att jag var 940 och inte 1234 m tull stationen så nu gäller VDSL för mig...fick även detta mail ifrån bostream :)

 

-----------------------------------------

Hej "golum"

 

Ditt telefonabonnemang har nu kopplats till vår scream-utrustning på din

telestation. Ett DSL-modem kommer härnäst att skickas till dig på den adress du

angav när du beställde tjänsten.

 

Skulle du ha några frågor under tiden är du välkommen att kontakta vår

kundservice på telefonnummer 090-20 80 800.

 

Med vänlig hälsning,

Bostream

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma installationsdatum (vecka 39) på en station i Malmö. Detta datum har flyttats fram avsevärt från ursprungsdatumet. Nu säger tom Bostream att de väljer att inte sätta ut något nytt datum eftersom Telia ändå bara flyttar fram det. När stationen framöver är klar skulle det antagligen dessutom dröja flera veckor innan uppkopplingen är igång eftersom det var så många kunder på denna station.

 

(Läste i Computer Sweden att Telia kommit överens med Bostream och BBB och att bara släppa på ett visst antal kunder i taget så att Telia skulle hinna med.)

 

Pratade med ansvarig för utbyggnaden av statioen på Skanova/Telia i Malmö som inte ville lämna några uppgifter på när installationen skulle vara klar. Han sa dock att det inte bara beror på installation av hårdvara utan även installation av administrativa-program för uppkopplingen som gör att det dröjer. Skanova/Telia passade även på att göra reklam för sin egen VDSL-tjänst som "kommmer under hösten, vi håller på att testa den nu".

 

Slutsatsen man drar är ju att det kan dröja ett bra tag till innan uppkopplingen kommer att vara igång. :o(

 

Trist att Bostream går ut med så lite info om hur läget är...

 

Någon som hört några glädjande nyheter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bostream anmälde väl ett tag sedan att de som först installeras är 4 st. huvudstationer.

Och som ni såg på mitt förra inlägg är Stockholm/Birka ett av de här.

 

Man vet aldrig men vad annat kan man hoppas på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vecka 39 är ju den informationen som finns på deras hemsida angående Malmö/Sparven också. Men ringer man supporten (vecka 40) så säger de själva att de inte vet om det stämmer eller inte...

 

Men om inte ens "huvudstationerna" är klara än så låter det ju illavarslande...

 

[inlägget ändrat 2003-10-04 19:50:45 av JB-Prod]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag hoppade av scream skulle min station installeras v.39 i Malmö/Fågelbacken enligt bostream. När jag pratade med bbb sa dom att telestationen tidigast skulle börja installeras i mitten av oktober. Jag tror faktiskt inte att skanova/telia prioriterar Bostream före b2, utan dom installerar nog samtidigt. Men det verkar ju mycket märkligt att ingen ger något ordentligt besked.´

Ett citat från 4 juni:

"Först ut är centrala Stockholm och Göteborg där Bostream kan påbörja leveransen av den nya bredbandsprodukten omedelbart till cirka 100 000 hushåll. Inom två-tre månader öppnas ytterligare telestationer i Stockholm, Göteborg och Malmö"

Ett citat från 28 Aug:

"- Förseningarna beror på att Skanova har leveransförseningar. Vi har fått två brev från dem om detta i sommar. Det senast kom den 15 augusti och där meddelade man fyra veckors försening. Men vi hoppas börja koppla in kunder i denna vecka, säger Yvonne Borg, presschef på Bostream."

 

hmmmm...och sen har man inte hört så mycket

 

Blir iaf lite intressant läsning i forumen.

 

/JP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

golum//

 

Igår fick jag veta att jag var 940 och inte 1234 m tull stationen

...*wooow*...då kanske man har något & se fram emot...själv har jag 1177 m till stationen, men det kanske är läge att man ska få eländet nån gång man ska vänta på först...*morr*...

 

Ps. Grattis måste jag iaf. säga...skönt & se att nån iaf. får 13 Mbps...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

golum,

 

grattis! :-) Nu blir jag verkligen hoppfull. Jag har fått det preliminära beskedet "1210 meter" *hoppas hoppas* Jag också kommer < 1000 meter :-)

 

Var bor du? Jag bor vid kapellplatsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varken fått modem eller ip osv.

Iallafall...

Jag lånade en kompis modem han fått från Bostream(Scream modem Speedtouch 510) för att kolla om jag fick någon kontakt med stationen (Gbg/vasa) och visst Linesync lampan blinkande och PWR/Alarm lampan lyste grönt.

 

Visst kan man dra slutsatsen att jag har kontakt med stationen eller??

 

Varför har dom inte skickat mig modem oc IP ???

 

Gbg/vasa stationen, som är den första i lanndet skulle vara klar v.34 (står så fortfarande) blev installerad v.37, nu är det v.42 dvs 2 månader sedan !!??

 

Jag tycker "synd" om er som har v.42 osv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med golum...

 

Om de har en försening på 8 veckor redan nu.....

 

Jag ligger på oxå på gbg/vasa (beställde sent dock 29 Aug.).

 

Skickar ett mail om dan till bostream nu =\ ....

 

Fortfarande ett par veckor är beskedet....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| Jag har varken fått modem eller ip osv.

 

Men du har väl fått ett mail om att du ska få det? Så om du lugnar dig lite så kanske det kommer imorgon eller någon gång under veckan :-)

 

| Jag lånade en kompis modem han fått från Bostream

| (Scream modem Speedtouch 510) för att kolla om jag

| fick någon kontakt med stationen (Gbg/vasa) och

| visst Linesync lampan blinkande och PWR/Alarm lampan

| lyste grönt.

 

| Visst kan man dra slutsatsen att jag har kontakt med | stationen eller??

 

Jag vet inte, men borde inte "Linesync"-lampan lysa konstant istället för att blinka? Dessutom så är väl 510-modemet för ADSL och du skulle väl få VDSL?

 

 

| Varför har dom inte skickat mig modem oc IP ???

 

Hur längesedan var det du fick e-mail om att du var inkopplad? Det har ju varit helg nu serru.

 

Jag tillhör också Gbg/Vasa och jag fick ett svar från BoStream IDAG att det kan dröja ytterligare några veckor. SUCK! Så du ska vara glad att du över huvud taget har fått beskedet att du är inkopplad!!! =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

p@rick,

 

Jag tillhör också gbg/vasa och jag beställde 6/8. Jag borde få besked före dig och så fort jag får besked så talar jag om det :) Då borde det inte vara länge tills det blir din tur!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

leifi plomerous

Är det någon som vet vilken skala stationfinder har?

Det vore ju kul ifall man kunde göra en halvbra gissning på hur långt man har till stationen, bostream har hitills vägrat(eller "inte kunnat") meddela detta..

 

Med hjälp av http://www.stadskartan.se har jag lyckats få ut att jag iaf är under 1km.. fågelvägen.. tror jag.. hehe..

 

Får jag väl hoppas(och med största sannorlikhet bli besviken) på att jag får vdsl..

jag ligger iaf onekligen så pass nära (enligt stationfinder) att jag borde kunna få vdsl inom en snar framtid..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag får fram av stationfinder är vilken telestation jag tillhör och vilket område den stationen täcker.

 

Jag får ingen information om var telestationen ligger eller hur långt det är till den varken fågelvägen eller kabelvägen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

golum, p@rick, Mr. B, + ni andra som tillhör Göteborg/Vasa telestationen.

 

Vet ni vart den telestationen ligger rent geografiskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser väl var stationen ligger - det är väl den som markeras med den röda texten?

 

Då ser jag några enkla alternativ för hur du tar reda på avståndet:

 

1: Ta en promenad till stationen. Jämför tiden det tar med hur lång tid det tar för dig att gå en kilometer. Troligtvis är egentliga sträckan något kortare eftersom telelinan kan gå en rakare väg än du.

 

2: Har du en cykeldator på cykeln?

 

3: Nyttja en annan karta och mät. Exempelvis gula sidorna.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi,

 

Det är inte helt uppenbart att stationen ligger där stationens namn står med röd text.

 

Är det någon som kan bekräfta detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se, jag funderar på att ta en tur per cykel dit där markeringen är för mig. Ska se om jag kan bekräfta lokaliseringen.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej kan inte bekräfta att kartan stämmer...

...men Bostream och bbb säger att jag har ca 600 meter och det stämmer ungefär enligt kartan, sen vet man ju inte om telia har snurrat trådarna några varv kring husen

 

[inlägget ändrat 2003-10-07 14:16:58 av jesse james]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Nilsson

Nej, det går inte att säga att telestationen ligger där texten placeras i Stationfinder.

 

Själv bor jag i Malmö, och skall kopplas in på Sparven, och misstänker att den ligger ganska långt från "markeringen" i stationfinder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...