Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Den nya designen


CyberPet

Rekommendera Poster

Hej vänner,

 

Måste säg att jag gillar färgvalet i den nya designen.... klart trevligare än detta evigt blåa!

 

En sak som däremot retar mig är att den ljust plommonlila (eller var det nu är) är lite för mörk även för mig som inte är synskadad. Det blir inga kontraster mellan bakgrunden och texten. Ljusa upp den lite mer så är jag nöjd.

 

Under "Visa alla kategorier" saknas bakgrundsfärgen (vit) och det blir vita/lila rutor på en grå bakgrund. Sen känns dessa kategorier lite för luddiga, det är inte riktigt självklart vart jag ska, va sjutton är "mer än IT" för nåt??? och vad skiljer "Teknik" från "Teknik - Datorproffset" och "Teknik - nätteknikern"?

 

Sen gick jag in under de andra plus-kategorierna. Trevligt! Fast såg en liten miss under "programbanken" där vänsterframen är lite för snål och kapar grafiken. Det är på Mac-delen, vet inte hur det ser ut på PC-delen.

 

På det stora hela är det en positiv omgörning, jag gillar verkligen denna mycket mer än tidigare design!

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Hej Petra!

 

Kul att du gillar nya färgsättningen. OK, skicka mig gärna ett färgprov på en ny lila nyans så kan vi ta ställning till den.

 

Ska fixa till det där med bakgrunden på kategori-sidan omedelbums!

 

Sedan var det så att teknik-kategorin är den överlägset största kategorin och blev klumpig, så vi delade upp den i tre underkategorier. Är det oklart vad de innehåller - eller handlar det om en vanesak? Hur skulle vi kunna göra det tydligare och enklare?

 

OK, programbanken snålar på menyn. Ska ta och undersöka det och få det åtgärdat även för maccarna. För på PC-sidan tycker jag väl att det är juste.

 

Detta är vår första dag i skarp drift och jag är väldigt tacksam för alla konstruktiva tankar kring hur vi ska kunna utveckla det här till något kanonbra. Så fram med dem bara!

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...tyckte texten var liten förut men nu går den knappt att läsa. Till saken hör att jag kör Linux så fonterna blir betydligt mindre än om man använder Windows. Varför ställa in en fast font-storlek??? Det ser säkert häftigt och exklusivt ut i Windows men för mig blir det mkt knappt läsbart. Död åt fast fontstorlek på nätet!!!

 

mvh

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

jag formaterade min hårddisk i dag, och sedan installerade jag Win 98 SE, och så kände jag inte igen mej nu när jag loggade in, så jag trodde att det hade med windovs att göra, men det hade det tydligen inte .

det är snyggare nu ! jag gillar lövbergs lila

håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljusare lila: #F7E7F7

 

Fast det skulle vara fränt också med den gula färgen istället... alltså: #EFDE94

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara kalas om man själv skulle kunna välja font-storlek i de personliga inställningarna - då kan alla få den storlek som de själva vill ha. Att implementera detta bör inte vara svårt!

 

Ett annat sämre alternativ är att använda olika css:er för win, mac och *nix. (Har tidigare diskuterats i HTML & Webbdesign-formumet.)

 

 

Håller med Petra vad gäller den ljuslila bakgrunden - det är för dålig kontrast mot texten och gör det svårtläst (även för mig som är helt utan synfel). Prova med den gula färgen istället. Ett fett med coolt alternativ vore att även när det gäller färgerna kunna välja det själv. Då kan även den brud eller snubbe som vill gör sitt besök i eForum till en psykadelisk upplevelse få sina begär tillfredsställda.

 

/Henke

 

Hmmm... beklagar ev. stavfel - kom precis hem från krogen och en eller flera(!) Hof sitter ju aldrig fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Det här var ju jättebra. Man borde alltså kunna sätta sin egen prägel på sitt gränssnitt, inom rimliga proportioner näturligtvis.

 

Det åker med i listan över saker vi ska hugga tag i under de närmaste veckorna. Jag återkommer med ett förslag till genomförande när det börjar närma sig, så får ni som vill ta ställning till det.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Det åker med i listan över saker vi ska hugga tag i under de närmaste veckorna.

 

Fett med kalasbra!!! :-D Ett problem som kommer uppstå är dock förmoligen att färgerna på symbolerna inte kanske stämmer så bra ihop med de personliga färger som man kan komma att välja. Ni skulle kunna lösa detta genom att generera symboler dynamiskt baserat på de personligt valda färgerna. Om det känns som overkill så är ett annat alternativ att ni helt sonika fixar ett antal färgscheman som vi användare kan välja mellan.

 

/Henke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...