Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Underskatta inte akademisk utbildninga


Lina

Rekommendera Poster

Jag blir så trött på Arbetsförmedlingen som erbjuder arbetslösa nätverkstekniker-utbildningar o dylikt. Jag blir så trött på människor som tror att de är bäst i världen efter att ha certifierat sig i något utan att ha någon direkt bakomliggande utbildning.

 

man funderar ju på om sin egen univeritetsutbildning var alldeles i onödan?

 

Jag tror iofs inte att det finns några genvägar till att bli en duktig, programmerare, PL eller vad man nu är. Man måste nog gå den långa vägen och jobba sig dit upp.

 

Sedan så funderar man ju ibland på vart programmeringen är på väg när hoppyprogrammerare utvecklar både det ena och det andra utan att ha tänkt till innan. Vilket förmodligen kommer att krångla till det någon gån och orsaka längre utvecklingstider.

 

Hmmm...plocka bort alla mirakelkurser som arbetsförmedlingen och andra organisationer erbjuder. Låt alla kämpa lika mycket som vi som gått i skolan flera år och dragit på oss rekordstora studieskulder!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Om din utbildning var onödig får du själv bestämma, men beakta detta:

 

En arbetsgivare vill ha en Notes kunnig; AF är beredd att fixa en kurs till en datorintresserad (kanske med högskole utbildning, kanske inte) och arbetsgivaren lovar därför att anställa personen.

 

Bevisa att "hobby programmerare" är sämre; även

akademiskt utbildade programmerare har ibland

brister; ex ett programm krävde att en "D:\"

disk skulle finnas, varvid man var tvungen efter

installationen att "subst D: C:\D" för att den

skulle vara tyst. Inte speciellt smart eller hur?

 

(Programmering är en konstform, antigen har man

det eller inte - oavsett hur mycket man försöker

lära sig.)

 

Skulle jag bli tvungen att sätta mig på högskola

och bli tvungen att lära mig hur word fungerar

så skulle jag få krupp!

 

Nej; tacka vet jag referenser - Ring ett företag

och fixa 3-6 månaders praktik och referenser,

även om det inte blir stora kronor i plånboken,

så är det en referens som bevisar "real life"

erfarenhet. (Prata INTE med personal avd, prata

med någon områdes chef)

 

Bara ett tips.

 

Den dagen AF erbjuder dig en punkt utbildning

eller ett certifikat kanske du tänker om..

 

Mvh

Glenn

 

"Congratulations - you are exacty what we've

come to expect from years of government

training" (Z, Men in black)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är tänket bakom. Kan en hobbyprogrammerare följa metoder? Programmerar inte de bara?

 

Och på en högskola lär man sig _inte_ Word. Det förutsätts att man kan det.

 

Och jag tror knappast att jag kommer att tacka ja till om AF erbjuder mig en utbildning eller ett cert. Sådant får jag av min arbetsgivare. Och jag behöver inte ha en massa referenser för att få ett nytt jobb.

 

Sedan vågar jag mig på en gissning att du Glenn är sjävlärd. Får man fråga varför du inte gett dig in på akademisk utbildning? Slöseri med tid eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en hobbyprogrammera kan följa metoder!!! Vilken planet kommer du ifrån, måste man ha gått högskola för att överhuvudtaget ha nån egen vilja att lära sig nått? Jag vågar nästan påstå att det är så att dom som väljer att tex programmera på sin fritid, tycker det är mkt roligare än vad dom som gått högskolan för att lära sig tycker, och kommer pga av detta faktum att lära sig betydligt mer om vad, i det här fallet, programmering innebär. Självklart kommer dom också att lära sig vettiga tillvägagångsätt, antingen genom tidskrifter, internet eller nån gammal hederlig bok som man faktiskt kan köpa på tex en bokahandel (hör och häpna).

 

Med andra ord, sluta med ditt kvalificerade skitsnack :)), och inse att man faktiskt kan lära sig saker utan att gå på högskolan, haha, och att man faktiskt kan lära sig saker massor mkt bättre dessutom, som ett plus får man behålla sina surt förvärvade pengar (slipper studielån).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Hej Lina.

 

Jo, jag har en utbildning.. inte inom dator

området bara. Dessutom tror jag inte att du

vill veta mina åsikter om de "programmerare"

jag träffat som antas vara bra för att de har

en akademisk utbildning. (Då får vi nog flytta

denna diskution till "Avreagera dig" hörnan.)

 

> ...en utbildning eller ett cert. Sådant får

> jag av min arbetsgivare...

 

Du tror alltså att som nyanställd så är du

oersätterlig och din arbetsgivare tror på dig

och gladeligen slänger de ut flera tusenlappar

på en okänd person som kanske inte klarar av

arbetet eller kanske säger upp sig efter någon

månad pg av (whatever) orsak...?

 

Så fungerar det inte om ni inte är släkt eller så.

 

Det sista en arbetsgivare vill göra är att få

extra utgifter i personal, typ utbildning eller

att personalen "sitter i lås" i någon utbildnings

lokal istället för att bidra med produktivitet.

 

Ta och se dig omkring ett tag så märker du nog

att detta är verkligheten av idag.

 

Mvh

Glenn

 

(Har programmerat sedan 82)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måhända vara unik då?

 

Tyvärr måste jag säga att jag har bytt jobba alltför många gånger under vissa år. 2 olika jobb på ett år för att jag inte har trivts tycker jag är för mycket. Ändock så anställer företag mig. Jag har inga som helst problem med att få gå de kurser jag vill gå. Mitt företag ser ju helst att jag kompetensutvecklas och känner mig motiverad att stanna kvar hos dem. Så ser ju verkligheten ut idag.

 

Alltså jag skan nog förtydliga mig. Jag är inte emot alla 'hobbyprogrammerare' om vi nu ska använda det uttrycket. Jag har bara blivit så enormt trött på människor som man har suttit i samma projekt som. Detta rör mest Internet-utvecklingsprojekt där det finns en hel del självlärda människor av olika kvalitet. De jag har råkat ut för programmerar utan den minsta tanke innan. Programmera först tänk sedan. Vilket alltid innebär problem i ett senare skede.

OK, jag har råkat ut för samma sak med akademiskt utbildade människor med. Det finns alltid folk som tror de slipper göra ngt vettigt pga sin utbildning.

 

Det saknas så mycket folk i branchen idag, att 'vem som helst' som har programmerat. På högskolenivå som på hobbynivå får ett jobb.

 

Det som jag blir lite lätt irriterad på är dessa 20 åringar som tycker de ska ha 25 000 i lön om inte mer för att de kan datorer och inte har någon direkt erfarenhet. Alltså så ser jag en risk med detta. Att folk slutar utbilda sig och går den korta vägen istället och tjänar pengar snabbare. vad detta kan resultera i vet jag inte, vi får se hur det blir.

 

Men på en högskola/unbiversitet lär man sig inte bara att programmera, man lär sig egentligen inte det alls på vissa datautbildningar. Men man läser mycket annat bl.a ekonomi, psykologi och en massa teorier. vad psykologi ska vara bra för kan väl diskuteras, men det har säkert något användningsområde.

 

Att jag skrev ett inlägg här var efter att jag blvit upprörd efter ett inlägg av någon 20 åring som programmerade lite och undrade vad hans kulle få i lön. Han skrev något i stil med. Visst är det höga löner? Jag anser alltså att folk idag börjar i branchen av fel anledningar. Jag hade ingen aning om vad man tjänade när jag började plugga, utan det blev en glad överaskning. Visst ser man människor på universitetet som läser 'data' bara för att det ger pengar.

 

Fel orsak om du frågar mig, för då blir det inget direkt kvalitet på det man sedan producerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Lina,

 

Det finns en uppsjö av "hobbyprogrammerare" som lärt sig lite VB eller HTML-kod och tror att de är datagenier. Visst lyckas de lura en del arbetsgivare, men utan tunga matematiska kunskaper i bakgrunden kan man aldrig lära sig konstruera effektiva dataalgoritmer i kvalificerade språk. Kunskaper i projektledning och analys av system är heller inget man skaffar sig hur som helst.

 

Själva programmeringsdelen är faktiskt en mycket liten del av data-utbildning på högskolor. Det anses nog vara lätt att skaffa sig utanför högskolan. Det är ju inte heller någon större mening med att lära sig ett programmeringsspråk på djupet medan man pluggar, eftersom det med stor säkerhet kommer att vara inakuellt när studierna är klara.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Se där - nu pratar vi så vi förstår varandra :o)

 

Håller definitivt med om att de som går in i branchen för pengarnas skull inte borde vara där.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten reflektion:

Än så länge finns det inte någon "standard" för hur programvaruprojekt skall utföras.

Jämfört med tex att Bygga ett hus, där finns det en mängd olika standarder.

Problemet med programvarukonstruktion är just avsaknaden av dessa och att även specifikationerna ändras. Dessutom ser man hur huset tar form i projektet, medan när man tar fram en programvara är detta mer dolt.

Design och analys kan också styra vilka algoritmer som skall användas. Hobby programmerare kan likaväl som "akademiskt skolade" programmerare utföra detta, om de noga dokumenterar vad de gjort.

Problemet med programmering är som nån sa att det lutar mer åt artistiska hållet. Utan ordentlig dokumentation kan ett projekt aldrig klara dess specifikation. Vad händer om programmeraren byter jobb? Är han ensam om att veta hur programmet är byggt är det katastrof.

 

Förr i tiden satte man sig ned och började hacka utan att tänka efter före. Resultaten blev att när det var dags för att uppgradera fick man skriva om mycket kod pga dålig dokumentation.

Idag läggs mycket tid ned på att specificera, analysera, designa programvaran innan själva kodningen ens startar.

 

Nä nu orkar jag inte skriva mer :) ....

 

Sista fråga... Varför tror ni att så många programvaror/projekt blir så pass mycket försenade/fördyrade? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Höglund

Man får vara lite försiktig då man påstår att det inte finns några standarder för programutveckling/systemutveckling, eller som du säger "programvaruprojekt". Det finns faktiskt ett flertal sk. "de facto" standarder som följs i industrin, den största och viktigaste är troligen RUP (Rational Unified Process) med tillhörande verktyg som tex. Rose. I övrigt finns även klarlagda standarder beträffande mjukvaruutveckling som täcker allt från upphandling, till leverans till kund, som är internationellt fastställda. Tex. kan jag hänvisa till ISO-13407 (Denna går att beställa hos länsstyrelsen för den intresserade...)

 

Dokumentationsproblemet löses relativt smidigt om man följer de uppställda regler som finns hos dessa ovannämnda standarder, samt följer de rekomendationer om artifacts som getts.

 

Ett av de problem som har belysts här gäller "hobbyprogramerare". Utan att ha insikt i hela kedjan i ett projekt, beträffande analys/design samt kodning och underhåll, kan det resultera i "artistisk" kodning, vilket man under inga omständigheter vill ha i ett projekt som är tänkt att fortleva i framtiden.

 

I övrigt kan jag bara hålla med om att en vettig utbildning på universitet/högskola betalar sig i längden. Som någon sade är själva programmeringen inte den stora biten i utbildningen, utan det är snarare tekniska, matematiska och ekonomiska faktorer som är viktiga.

 

Civ. ing. Thomas Höglund, WM-Data

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem fan har sagt att inte dos skulle finnas i win 9x... om ms inte har velat ha det kunde dom nog undvika det. man måste förstå att många var van dos sen innan och win 9x och föredrog hastigheten och säkerheten i dos. Ingen som någonsin har sagt att DOS inte skulle tas med i win 9x. Tror du i så fall att dom skulle ha ett alternativ när man tar avsluta i startmenyn som säger Starta datorn i MS-Dos läge? Förmodligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En högskoleutbildning är skräddarsydd för personer som har förmågan att läsa in information den teoretiska vägen. Alla har inte den förmågan, men andra kan vara precis lika lätta att lära praktiskt.

Jag har jättesvårt för att läsa in en text och lägga den på minnet, men får jag se det utföras så kan jag det direkt.

Jag har inte gått någon av arbetsförmedlingens kurser utan är i stället "självlärd" och oavsett hur mycket du har läst och att du råkar ha ett bättre förhandlingsläge än mig vad gäller lön så är det erfarenhet, inställning och kunskap som räknas i långa loppet.

Jag kan bara säga rent personligen att jag hellre lär mig saker i verkliga livet och får betalt på vägen än att jag sitter i en skolbänk i tre år och tar lån för det, men som sagt så har jag kanske inte haft samma förutsättning som dig att göra det.

Jag är tacksam för att alla inte är stöpta i samma form och att det finns vägar till karriär även för oss som inte passar in "högskolemönstret".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Jag förstår inte riktigt problemet på den här tråden. Givetvis är det bra att ha en akademisk utbildning, och självklart säger det inte ett dugg om en persons kompetens.

 

Angående programmering:

Om vi är ense om att en god programmerare är kapabel att strukturera information algoritmiskt så har jag svårt att se annat än att det hänger ihop med kognitiva processer, och jag har i så fall svårt att se varför dessa inte skalar effektivt.

Jag har exempelvis sett programmerare som varit mycket duktiga matematiker men mindre goda algoritmiker, och de är onekligen inte bra på att strukturera ett flöde, vilket leder till att optimeringsvinsten från den fiffiga matten äts upp.

 

Det går givetvis att träna sig i att tänka algoritmiskt, men det går inte att ändra sin kognition, så antingen har man det eller så har man det i mindre grad.

 

Angående projekthantering etc.

Visst, många hobbyprorammerare är kassa på det här, men å andra sidan, hur lär man sig exempelvis att dokumentera och versionssäkra kod? Genom erfarenhet och interaktion och mer erfarenhet.

Många hobbyprogrammerare (som inte är femton och sitter på rummet) bygger upp egna nätverk. Jag kan jämföra min förståelse av projektering mellan universitetet och olika "fritids"-projekt, och där måste jag säga att universitetets riktlinjer är för artificiella. Bara för att man förstår en certifieringsprocess innebär det inte att man greppar de grundläggande problem och strategier som en managmentprocedur identifierar och implimenterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en person som är självlärd och säkert skulle kunna få jobb på detta, men ändå valt att satsa på en akademisk utbildning - systemvetarprogrammet.

Min erfarenhet säger mig att man inte skall tro att en akademisk utbildning är ett "färdigt paket", utan bara en av många byggstenar för att nå sina kunskapsmål.

För den som är självlärd kan säkert många högskoleutbildningar inom IT-området uppfattas som meningslösa och elementära vad gäller de rena sakkunskaperna - så även för mig. Det som möjligtvis kan ge ett mervärde är de mer "djupa" teoretiska värdena som man inte kan få på annnat sätt.

Själv ser jag mest min högskoleutbildning som ett sätt att få "bevis" för mina kunskaper. De rena sakkunskaperna lär jag mig mycket bättre genom att genomföra riktiga jobb, t ex genom att driva ett eget företag vid sidan om.

På min utbildning finns väldigt många som inte verkar ha något större intresse för IT-området, utan bara läser utbildningen därför att de "garanteras" jobb med höga löner och lysande karriärer i branschen. Detta tycker jag är skrämmande. Jag tror att det finns en risk att man ibland värderar en akademisk examen allt för högt och inte inser hur viktigt det är även med mer praktisk erfarenhet.

IT-branschen utvecklas så snabbt att utbildningarna omöjligen kan ta jämna steg. Därför anser jag att det bästa sättet att lära sig är att själv leta upp kunskapen - oavsett om det sker på ett universitet, på en arbetsplats eller hemma i stugan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

>Det finns en uppsjö av "hobbyprogrammerare" som >lärt sig lite VB eller HTML-kod och tror att de >är datagenier.

 

Sen finns det även de "hobbyprogrammerare" som lärt sig C, C++, Obj-C, SmallTalk(okej, jag medger det _ÄR_ dött men det är ändock _SÅÅÅ_ bra OOP). Jag vill inte ens kalla VB ett programmerspråk( i o f räknar jag nästan bara kompilerade språk till dessa) och HTML är ett script språk som interpreteras vid exekvering!

 

 

>Visst lyckas de lura en del arbetsgivare, men >utan tunga matematiska kunskaper i bakgrunden >kan man aldrig lära sig konstruera effektiva >dataalgoritmer i kvalificerade språk.

Först pratar man om HTML, och sedan börjar man raskt tala om "kvalificerade språk"... vad är ett kval. språk?

Jag har inga tunga matematiska kunskaper varken i bak- eller förgrunden. Men för att konstruera effektiva algoritmer behövs inte något mattesnille... Allvarligt talat... När skapade man senast en egen algoritm? Mer kraft lägger man helt klart på design patterns och business logic ( i avseendet programutveckling). CVS är perfekt för dokumentation...

 

>Kunskaper i projektledning och analys av system >är heller inget man skaffar sig hur som helst.

Visst, projektledning är en god merit. Men jag har inte hört talas om en systemutvecklare som samtidigt arbetar som projektledare....

 

-ob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

De flesta verkar se högskoleutbildning som ett medel för att nå ett visst arbete, eller en viss lön. Det finns säkert andra sätt att nå detta, tex att lära sig programmera hemma. Men man får ju inte glömma att en examen ger även andra kvaliteter (förmåga att tänka kritiskt och analytiskt, allmänbildning etc). Dessutom ger det väl en viss garanti, om sådana finns. Oavsett hur branschen utvecklas tror jag inte att man har något att förlora på en examen. Det beror förstås helt på vilka ämnen man läser, men generellt tror jag det är svårt att avancera utan examen. Jag vet många som tjänar mer än mig för att de är självlärda inom t ex webdesign, men ingångslönen är nog inte det enda man bör titta på. Själv har jag än så länge inte läst någonting teknikrelaterat, men funderar på att göra det. Är det någon som har erfarenhet av eller synpunkter på MIT-kurserna vid DSV (IT-management)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vill läsa på universitet/högskola när det finns nyare, bättre utbildningar såsom KY -utbildningar där 20p lärande i arbete är obligatorisk. Akademiska utbilningar hör hemma hos teknisterna och ekonomerna. De som läser mycket och inte tjänar några pengar om de nu ens får jobb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vill läsa på Universitet?

 

Väldigt arrogant och nedlåtande inlägg. För att besvara med samma medel kan vi väl säga såhär: Universiteten har de bästa professorerna / lärarna. Detta oavsett vad privata utbildningsföretag säger. Det heter tekniker och inte teknist. Och - teknik och ekonomi i all ära - men om det är det enda som gäller, vem ska då bli läkare, lärare, jurist eller forskare?

 

Och - vi tjänar alltså inga pengar och får inga jobb. Visst, självlärda eller certifierade IT-konsulter tjänar mer än mig i dagsläget. Jag är inte klar med mina studier, och när jag väl blir det kommer jag kanske tjäna 18 000 kr (ingångslön). De privatutbildade kanske tjänar 5 000 kr mer. Men - de måste anpassa sig resten av livet - en akademisk utbildning står pall för förändringar. Jag kan inte tänka mig att det finns något sådant som "webbdesigner" om 10 år - däremot kommer ingenjörer, ekonomer, jurister mm alltid finnas.

 

Och - för att sätta punkt för den här löjliga debatten - En IT-konsults (som beskriven ovan) löneutveckling är inte mycket att hurra för. Vad kan det vara? 25 000 efter tio år? 27 000 efter 20 år? - kanske, om vi är optimistiska. Min lön kommer att vara 18 000 när jag börjar, och 50 000 efter 20 år. Delägarskap? Jadå. Detta enligt aktuella siffror. De avser jurister som jobbar i privat sektor. Om vi utgår från att jag gör det - och är kvar efter 20 år, och att IT-konsulten inte startar eget eller gör något annat som försvårar jämförelsen - inser man snabbt att det inte går att jämföra dessa två exempel. Det är inte så att man läser mycket och blir arbetslös - tvärtom, om man väljer rätt utbildning. Däremot kan väl ett och annat invändas mot autodidakterna i IT-branschen - jag skulle kalla det en genväg till snabba pengar, men utan garanti för framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...