Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Biltullar

Elake Måns

Recommended Posts

Yeah!

Eftersom EMU-beslutet "är lätt att respektera" så är väl frågan om biltullar det oxå! Och eftersom det var en förkrossande majoritet till "NEJ" i denna fråga i de kommuner som röstade om det så betyder det att vi slipper biltullar!

:)

Tja, nu är det ju lite svårt för utomstående kommuner att via folkomröstning påverka vad som händer i en annan kommun. Utan att ta ställning i bilavgiftsfrågan anser jag att det är rätt bra att det är så.

Tja, nu är det ju lite svårt för utomstående kommuner att via folkomröstning påverka vad som händer i en annan kommun.

Inte det? Men alla introverta norrlänska kommuner som tvingar Huvudstaden kvar i hedenhös-valuta då?

nu är det ju lite svårt för utomstående kommuner att via folkomröstning påverka vad som händer i en annan kommun

De kommuner som hade folkomröstningen hade den inte för att påverka stockholm utan för att påverka riksdag och regering genom att visa vilket massivt motstånd det finns bland folket. Det är nämligen regering och riksdag som måste ta beslutet innan Annika "jag lovar att det inte blir några biltullar" Billström får införa dem.

Om Billström envisas med att ta ut tullar så tycker jag angränsade kommuner ska ta ut egna biltullar från de som kör ut ur stockholm av de som bor i stockholm. De pengarna går sen till att betala tillbaka pengarna till de som fått betala för att åka in.

/JANspeed - som kanske inte var helt oironisk

[inlägget ändrat 2003-09-15 10:00:39 av JANspeed]

Inte det? Men alla introverta norrlänska kommuner som tvingar Huvudstaden kvar i hedenhös-valuta då?

Fast å andra sidan var det väl, bl.a fjollträskarna som tvingade in norrländningarna i EU över huvud taget? Med en betydligt mindre majoritet om jag minns rätt.

/M

johan pålsson
De kommuner som hade folkomröstningen hade den inte för att påverka stockholm utan för att påverka riksdag och regering genom att visa vilket massivt motstånd det finns bland folket

Ungefär som en "skriva på-lista" vid kassan på den lokala ICA-affären alltså ??

Gissar att en sån "folkomröstning" inte tillmäts ett så stort värde..

/Johan

Ungefär, fast med den skillnaden att den hade ungefär 80% valdeltagande i samtliga kommuner där den genomfördes och att den dessutom har genomförst på ett väldigt korrekt sätt, ICA-listor saknar ett stycke validitet.

Jag tror nog att den kan spela rätt stor roll inför riksdagsdebatten men naturligtvis stannar det vid det och det kommer naturligtvis inte att hindra galenskapen. Bara göra det lättare att riva upp det hela.

[inlägget ändrat 2003-09-15 11:00:28 av fhe]

Det som är lite roligt är ändå att man vill sätta upp tullstationer vid Norrtull, som faktiskt ligger i Solna. Motståndet mot biltullarna i Solna var väl ganska högt. Frågan är då, vågar Solnas politiker låta Stockholm sätta upp tullsationer på Solnas mark?

...tror inte det.

Fast jag fick inte folkomrösta om det... :( (fel kommun)

[Esc] - Nej till trängselavgifter / Biltullar

Det bästa vore om vi som inte bor i fjollträskregionen slapp avgiften även om vi genar genom fjollträskcity.

Fjollträskarna måste vara osmarta som trängs på bilvägarna, dom har ju tågtrafikerade "gruvgångar" med nya fina "malmvagnar".

Fjollträskarna måste vara osmarta som trängs på bilvägarna, dom har ju tågtrafikerade "gruvgångar" med nya fina "malmvagnar".

Dessa malmvagnar nyttjas i hög grad av fjollträskarna. Liksom bussarna. Dom som klagar nu är inte fjollträskare i första hand. Det rör sig mest om kranskommunare, och det är dom som trängs på vägarna och följdaktligen kommer att få betala under försöksperioden på ett år, eller vad det är.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...