Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan vi gå ur?

Kristianstad

Rekommendera Poster

Hej!

En snabb fråga så här tre kvart innan vallokalerna stänger:

Kan vi gå ur EMU om vi inte vill vara med längre?

Jasidan säger att vi kan det, nejsidan säger att det är kört. Kan någon ge ett neutralt svar?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla fall enligt SVD.se så:

Säg att vi skulle ångra oss – kan vi gå tillbaka kronan då?

Knappast. Det finns ingen formell möjlighet att gå ur EMU. I Maastrichtfördraget finns ingen paragraf som reglerar det fallet.

Länk till inlägg

Jo, men det roliga i kråksången är att vi redan är med i EMU, och kommer att fortsätta vara med i EMU även efter NEJ:et i kväll..

Inlägget har genererats genom FAT32!

Länk till inlägg
sen är frågan kommer vi vilja gå ur?

Det beror väl på hur det hela utvecklas. Hitills har i alla fall inte jag tyckte att varken ja eller nej sidan visat ett vettigt/seriöst svar på frågan hur det kommer att gå om vi går med/står utanför.

Länk till inlägg

Från http://www.riksdagen.se/eu/teman/emu/sv/fragor/

7. Kan Sverige återgå till kronor efter att ha infört euron som valuta?

Övergången till euro är enligt EG-fördraget oåterkallelig. Fördraget i sig är ingått på obegränsad tid, och det finns inte någon formell grund som reglerar ett lands utträde. Inte desto mindre erbjuder folkrätten vissa möjligheter för en stat att ompröva sitt deltagande i internationella sammanhang.

Länk till inlägg

Jo, men €uro och EMU är inte riktigt samma sak..

Vi är inte med i EMU:s "tredje steg", men vi är med i det andra steget.

Sedan kan man ju undra om inte "marknadskrafterna" ändå inför €uron här i Sverige, om kronan kollapsar?

(Jämför med Ryssland/Sovjet där rubeln var officiell valuta, men Dollarn var "reell"..)

Vad är det som hindrar enskilda, fack, företag och kommuner att gå över till €uron pö om pö?

Varför måste "alla" genom staten bestämma detta?

Vissa har mac, vissa har pc. Vissa har kvar televerket som operatör, andra har valt bättre lösningar..

Ungefär så kunde man väl göra med €uron/kronan?

-Låta marknaden bestämma?

-I stället för ett endaste val en endaste gång, gör vi miljontals små val varje dag, och bestämmer vilken valuta vi vill använda..

Varför inte kunna säga till arbetsgivaren: "Jag vill ha min lön låst till kronor! /jag vill låsa lönen till €uro.. Eller kanske dollar?

Varför inte låta marknadskrafterna bestämma även här?

Inlägget har genererats genom FAT32!

Länk till inlägg

Att byta valuta är inget man bara gör på 15 minuter utan det är både omständigt och kostsamt. Om vi skulle börja använda €uron så behövs det nog väldigt starka skäl om vi ens skulle överväga att byta tillbaks till kronor. Därmed tror jag inte det kommer att bli aktuellt i praktiken. Vad jag alltså försöker säga är att även om vi skulle få gå ur, så lär det inte hända...

Länk till inlägg

Nej det kanske inte är samma sak men jag tror att Kristanstad i detta fallet sa EMU men menade euro steget.

Som det är nu så är det väl fritt för tex företag att själv välja vilken valuta det skall handlas med. Däremot så är det ju uppenbart om att om vi skall ha flera valutor så skapar detta kostnader för hantering osv, lite av det man vill komma ifrån idag.

Om marknaden får bestämma så blir det ju euro.

men men...

/Christian - som röstar ja

Länk till inlägg

Likaså finns det idag inget fördrag som möjliggör ett utträde ur EU, men det ska enligt uppgift slipas på just ett sådant fördrag.

Att ett liknande fördrag kan komma att skapas för Emu är inte omöjligt, men kostnaden för ett utträde är om möjligt högre än ett inträde kan jag tro.

/T

Länk till inlägg

> Varför inte låta marknadskrafterna bestämma även här?

Därför att många företag som redan är beroende av Euron redan har anpassat sig till Euron (typ turism industrin osv), ICA Foofoo i Bondeby tror jag knappast kommer bry sig om att anpassa sig till Euron.

Mvh

G

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...