Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Därför kommer jag att rösta nej idag


J. Rönnberg

Rekommendera Poster

Därför kommer jag att rösta nej idag

 

1. Jag vill att Sverige ska kunna anpassa räntan efter sin egen ekonomi och situation och inte behöva följa ECB.

 

2. Sverige har bättre tillväxt än genomsnittet i EMU-länderna.

 

3. Sverige har lägre arbetslöshet av snittet i EMU- länderna. Även Finland har högre arbetslöshet.

 

4. Jag vill inte att Sveriges ekonomi ska styras från Frankfurt.

 

5. EMU består idag av 12 länder. Inom några år kan EMU troligen ha ökat till 22 länder. 22 länder som har 22 olika sätt att sköta sin ekonomi på. 22 länder som drar åt olika håll, men som kommer att vara tvungna att rätta sig efter hur det går för Tyskland och Frankrike. 22 länder som har 22 olika språk.

 

6. För att det ska fungera att ha samma valuta måste människorna i valutaområdet vara beredda att flytta dit jobben finns. Om jobben finns i Italien måste folk från hela Europa flytta dit för att det ska fungera. Hur troligt är det att till exempel finländare i någon större skala kommer att ta sitt pick och pack och flytta till Italien?

 

 

Det viktigaste skälet till att jag röstar nej är att jag vill att Sverige ska behålla sin självständighet.

 

Nej till EMU - Ja till Sverige - http://www.johnnyronnberg.com/nejtillemu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tragisk, speciellt med tanke på den sista punkten om självständighet. Den har ju ingenting med saken att göra.

Vad gäller de andra punkterna hade du sakfel i nästan varenda en men det spelar ju mindre roll du får ju rösta som du vill.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ska jag nog rösta Nej, men det är inte en självklar Nej. Det väger mellan Ja och Nej.

 

Problemet är nog att varken Ja- eller Nej-sidan riktigt vet vad som kommer att hända, vilket gör att många kommer vilja behålla det gamla beprövade sättet.

 

_________

TicoRoman - Man kanske inte borda försöka påverka folk på omröstningsdagen

 

[inlägget ändrat 2003-09-14 14:50:05 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska rösta ja, roligt med nya pengar :)

Hade jag fått rösta, hade jag röstat JA av samma anledning som du...:)

 

Sluta tjafsa nu, vi får ju se hur det går ikväll...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, fast man får väl inte redan ikväll veta hur det går eller?

Det måste väl ändå ta ett bra tag att räkna alla röster.

Eller du kanske menade något helt annat :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska rösta ja, roligt med nya pengar :)

 

Hade jag fått rösta, hade jag röstat JA av samma anledning som du...:)

Man ska helst försöka se bortom själva valutan. Det handlar om mer än så.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att mordet verkar kunna göra att vi går in i Emu.

Sista undersökningen jag såg före mordet visade att det redan var klart med ett Nej, men Ja sidan kan nu vinna pga att många kommer förmodligen att sympatiserar och rösta Ja. Synd isåfall att ett sådant viktigt beslut ska gå igenom pga en sådan tragisk händelse.

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, fast man får väl inte redan ikväll veta hur det går eller?

Det måste väl ändå ta ett bra tag att räkna alla röster.

Eller du kanske menade något helt annat :)

VA?!...nää, det var det jag menade ju...jag trodde att vi får reda på det ikväll...*suck*...jobbigt...dom får väl räkna fort!

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får veta ikväll hur det går. Rösträkning är en otroligt snabb process faktiskt.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EMU består idag av 12 länder. Inom några år kan EMU troligen ha ökat till 22 länder. 22 länder som har 22 olika sätt att sköta sin ekonomi på. 22 länder som drar åt olika håll, men som kommer att vara tvungna att rätta sig efter hur det går för Tyskland och Frankrike. 22 länder som har 22 olika språk.

 

Här berörs något jag tycker har saknats i debatten.

 

EU är bra, men har för stora regionala skillnader för att ta hand om varje lands enskilda problem på ett effektivt sätt.

 

Och.. om makten centraliseras ännu mer, hur kommer det att påverka sveriges inland och norra delar där det till viss del redan nu är problem att försörja sig och driva företag (exempelvis lanthandel)? EMU-debatten behandlar allt från demokrati till kvinnofrågor, men ännu har jag inte hört något om hur de delar av landet som har lite lägre befolkningstäthet påverkas.

 

Ja-sidan säger hela tiden att EMU är bra för småföretagarna, eftersom det blir lättare att handla med utlandet, vilket är bra för sverige eftersom exporten förmodligen ökar. Vad man däremot inte säger något om är att en väldigt stor del av småföretagarna inte handlar så mycket med utlandet, och att en risk är att små svenska företag konkureras ut av större europeiska företag.

 

När inte ens den svenska regeringen visar speciellt stort intresse i dessa områden, varför skulle då ECB vilja anpassa det ekonomiska klimatet och de lagar som gäller detta till dessa områden? Och hur skulle de ens kunna göra det så att det även fungerar för tyskland, italien, grekland osv? Det är helt enkelt för stora skillnader områdena emellan.

 

Så, av hänsyn till den svenska landsbygden och glesbygden tänker jag rösta nej. Givetvis har jag andra anlednigar också, men det här är den viktigaste för mig. Sverige är inte Stockholm.

 

(det här är ett "gammalt" inlägg från ett annat forum som jag inte fick nån respons på. Uppskattar svar på mina tankar. Är jag helt ute och cyklar?)

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får veta ikväll hur det går. Rösträkning är en otroligt snabb process faktiskt.
Fast poströsterna kommer väl inte att räknas idag?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alla poströster, och inte alla konsulatsröster, därför är det resultat som kommer att utannonseras inatt preliminärt, men det kommer inte att ändras om det inte är _väldigt_ liten marginal. De flesta poströster räknas dock idag, iallafall de som lämnats in på centrala postkontor. Vissa glesbygdskontor får längre tid på sig.

 

http://www.val.se/allmant/kalender/index.html

 

Endast sena poströster räknas alltså till veckan.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

[inlägget ändrat 2003-09-14 15:49:41 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poströster brukar normalt räknas veckan efter valet, och med tanke på att jag hörde på nyheterna idag att ca 1 miljon poströstat så kan det mycket val avgöras vid räkningen av dessa.

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7. Ja sägarnas argument är urusla; att Sverige skulle devalvera har inte kommit på tal sedan vi släppte kronan fritt att flyta, att lova att det kommer att gå bättre är klart bullshit - det finns INGA som helst belägg för att det går bättre eller sämre med EMU.

 

8. Priserna _kommer_ att höjas; kanske inte under införandet (som vissa handlare lovat), men efter det kommer de att höjas och Konsumenterna (du och jag) kommer att få det sämre.

 

9. Den person som anmälde brandchefens inlägg borde få kompanistryk.

 

-

 

Rösta NJA till EMU. Dvs inte Ja nu, utan Ja om några år när politikerna har motiverat med BRA ARGUMENT VARFÖR vi ska gå med.

[inlägget ändrat 2003-09-14 16:15:04 av Glenn Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt ett ja när det är bra för oss att gå med, inte som nu när bara Sverige och ett fåtal andra länder uppfyller stabilitetskraven. Dessutom måste vi kunna sätta lite press på ECB och välja själva om vi vill satsa pengar på den offentliga sektorn eller ej.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant är att bara de 3 länder som uppfyller kraven för att behålla stabilitetspakten är Storbritannien, Sverige och ett till (kommer inte ihåg), och vi har inte gått med ännu; bestraffa Frankrike och de andra länderna som kör med "kreativ bokföring" i sin statsbudget så att vi andra inte får dra lasset.

 

En annan intressant grej är att de personerna som just skulle registrera min röst inte fattade varför man skulle ta med ID kort... Har man Noll i säkerhets tänkande och är allmänt bortkommen så ska man inte vara kontrollant för ett folkval. (Hela mitt säkerhetstänkande bara skrek av vrede när de inte kollade mitt ID kort, fan vad jag hatar sådana människor.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen behöver visa legitimation i vallokalen som har ett röstkort. Röstkortet är din egen värdehandling. En person kan bara rösta en gång. Om du tappar bort ditt röstkort, eller om det blir stulet, kan du rösta genom att visa upp legitimation i vallokalen och då kan inte den rösten hävas. Om du först går dit med röstkortet och röstar och sedan med legitimation räknas bara den senare rösten.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Gäsp, man är rätt trött på det här tjatet nu.

 

Hörde snackas om detta på jobb där det var en arbetskamrat som menade att om vi går med i EMU så får vi till slut stryka på foten vad gäller våra sociala skyddsnät.

 

Våra löner kommer att bli lägre och priserna ute i butikerna kommer att stiga.

 

För att inte tala om när vi får med de tunga baltiska länderna i EU. Då kommer vi att få stå och vänta på deras löne - och prisutveckling. Vi kommer alltså inte ha någon vidare löneutveckling förrän de andra EMU länderna är i kapp helt enkelt.

 

Tja, det var en massa sådant drabbel. Har inte satt mig in i allt, men det lät ju oroväckande i alla fall.

 

Ska bli spännande att se hur det blir.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du först går dit med röstkortet och röstar och sedan med legitimation räknas bara den senare rösten.
Läggs inte rösterna i en sk "valurna"?

 

Om man sedan inte behöver visa legitimation innebär det ju att jag kan ta min brors eller min kusins (bara ett exempel) röstkort och rösta själv i deras ställe. De hade kanske ändå inte tänkt rösta själva.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tappar bort ditt röstkort, eller om det blir stulet, kan du rösta genom att visa upp legitimation i vallokalen och då kan inte den rösten hävas. Om du först går dit med röstkortet och röstar och sedan med legitimation räknas bara den senare rösten.

 

Okej, jag är trött och hungrig, så tankeförmågan är väl inte på topp, men..

 

Hur vet de vilken röst som ska ogiltigförklaras då?

 

Anta att nån snodde mitt röstkort och röstade i stället för mig, och sen kommer jag dit med mitt ID och säger att jag vill rösta. Då räknas enligt dig bara den senare rösten, men eftersom ingen utom falskröstaren själv vet hur han/hon har röstat kan man ju inte ogiltigförklara den rösten?

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, Ecb tycker ju redan nu att bla Tyskland har för hög välfärd och har krävt att de ska sänka den. Jag antar att det är för att de ska nå upp till kraven...

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att min egen tankeförmåga inte var på topp när någon förklarade detta åt mig imorse... De menade att man kan gå och rösta med legitimationen om man förlorat sitt röstkort och att det skulle göra att den tidigare rösten ogiltigförklarades. Nu inser min lilla ärthjärna att det inte riktigt funkar så. Jag är en officiell fiskmås alltså!

 

Frågan kvarstår alltså varför man inte måste visa både röstkort och leg när man röstar i vallokal, och jag passar den vidare till någon som faktiskt vet detta och inte bara förlitar sig på inte så korttänkta vänner...

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...