Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Monitorplacering


T-Beam

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt studiomonitorer (Fostex PM-1, inga värstingar....:-) och ställt på skrivbordet vid varsin sida om skärmen. När jag sitter på bekväm höjd med stolen så är inte monitorerna i rätt höjd enligt instruktionerna. Jag behöver alltså höja dem 1-15 cm.

 

Frågan är vad som bäst fungerar som "höjare"? Om man bygger en låda så blir väl det basresonans i lådan och ljudbilden blir fel? Bör det vara något i sten istället? eller som en pall som inte har någon egen resonans?

 

Är det någon som har några bra tips runt detta? Jag tar gärna emot andra ljudmiljötips för ett litet rum och datorhemstudio.

 

Mvh

/Tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar. Om du har studiomonitorer varför ska du då bygga en låda? Om inte monitorerna sitter i rätt höjd kan du väl köpa högtalarstativ eller eventuellt luta högtalarna mot någonting så att du får ett direkt ljud mot dina öron.

När man snackar om ljudbilden brukar man inte heller prata om ljudet i allmänhet utan om stereoperspektivet i musiken, dvs. placering av instrument (panoreringen) i låten.

Lite små tips att veta för att förbättra akustiken i ditt rum.

 

1. skaffa porösa saker som typ möbler, gardiner, kuddar m.m. som du placerar i rummet.

 

2. Du sa något om sten, om du menar att du ska använda materialet sten för att bygga något för att gynna akustiken i rummet så är det dessvärre fel. Sten precis som andra hårda reflekterande substanser studsar mot icke-poröst materiell. (både låga och höga frekvenser reflekteras). Detta skapar efterklang!!!

Prova prata på en toalett eller i duschen och jämnför detta med att ställa dig i en garderob full med kläder och snacka så förstår du vad jag menar.

 

HTTP://_House_Trance_Techno_Progressive_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att bygga en ny högtalarlåda utan bara något att få upp monitorerna med. Eftersom det rör sig bara om 10-15 cm höjning så blir det lite fånigt med högtalarställ ;-). Jag tänkte då bygga något snyggt som var 10-15 cm höga tex. lådor men är rädd för att det blir basresonans i dem och då blir det ju för mycket bas ur mitt system...eller? Det var frågan om lådor.

 

Att jag då tänkte på sten under monitorerna istället var att sten inte borde ha resonans som en trälåda. Jag har för mig att jag har läst om att det byggdes högtalarlådor i betong förr (kanske förlegad teknik just för att sten inte rörde sig och därav min funderingar på tex. ett par tegelstenar under.

 

Jag ville bara förklara mig lite extra eftersom jag hade varit otydlig. Jag tackar för alla andra tips, tex. den enkla lösningen att luta monitorerna till bra diskanthöjd.....trodde inte att man fick vara så slarvig ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...