Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Hårddiskar - 2 operativsystem


-pelle-

Rekommendera Poster

Hejsan alla dator hjärnor! Jag har två fysiska hårdiskar där den ena är uppdela i två partitioner (F:,G:). Jag har XP Home på C: men har även installerat XP på F: för jag vill ha två operativsystem. Vid start av datorn så väljer jag vilket operativ system jag skall välja. Hur gör jag för att skydda vardera OS så bra som möjligt. Jag har hört något om att man kan ställa in så att den ena OS partitionen blir "Hidden" när man är inne på den andra och tvärtom. Finns det nåon där ute som har något svar, tips mm?

 

MVH

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste utveckla det här lite med två OS. Du har ju XP på båda, så jag förstår inte riktigt din tanke. Är du ute efter typ att nån annan ska köra ena OS och ha sina program där och du det andra med de program du vill ha??

 

AMD Athlon XP2500+ Barton 333MHz bus

Asus A7N8X Deluxe/GD

Sapphire Radeon 9700

2x256MB PC3200 DDR

Seagate 7200.7 SATA 120GB

Seagate Barracuda V 80GB

Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition

Memorex FourtyMAXX

LG 99G 19"

Chieftec Dragon Midi Tower

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Stefan Eklinder

 

 

Det är en fördel om du inte korspostar på Eforum. Du får inte mer hjälp för det utan det är bara irriterande.

 

Din tråd i WindowsXP-forumet är borttagen!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att jag har 2 operativsystem. Ett för Internet, spel mm (C:). (Där jag sjävklart har Antivirus och brandvägg installerat) Och ett för mitt jobb (F:) där jag har mina jobb program. På (F:) har jag inget Internet och därmed inget antivirus eller brandvägg för att inte slöa ner datorn.

 

Det är så att jag nu dock har fått en MASK på (F:) på nått sätt. Inte via någon installation mm, iom att jag virus kollar allt innan.

 

Frågan: Hur skyddar man partitionerna ifrån varandra. Dvs så att (C:) är dold för (F:) så att man inte kan komma åt respektive partion och därmed skyddar operativsystemen ifrån varandra.

 

/pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en märklig setup för att få säkerhet till att börja med, du kan ju fortfarande råka ut för virus genom disketter/cd ...etc

 

I vilket fall som helst, det du behöver är ett annat boot program, tex Masterbooter http://www.masterbooter.com/programs/mrboot33.zip

 

När du konfigurerar denna så kan du välja att gömma vissa partioner, om sedan XP bryr sig om detta är en annan fråga, jag har lyckats montera partioner som varit markerade som "gömda" och det innebär ju också att virus kan förmodligen hitta partitionerna om de är skrivna för att göra det.

 

[inlägget ändrat 2004-09-05 13:40:08 av PBL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack för svaret. Det är kanske vettigare att även installera virus skydd på (F:). Känns dock lite knäppt för jag kan ju inte uppdatera Virus skyddet när jag inte har Internet installerat.

 

Anledningen till det, är för att ha en så snabb dator som möjligt. Och inte en massa program (som internet, virusskydd mm )som drar cpu kraft och RAM minne. Vilket är väldigt viktigt.

 

Skall kolla in masterbooter.

 

MVH

Pelle

 

[inlägget ändrat 2004-09-05 14:09:16 av -pelle-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...