Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

32 tum


Harten

Rekommendera Poster

Vem tittar med sorgekanter på sidorna? Nä hos mig är folk aningen tjockare och ibland skalperade...

 

Men ska se om jag kan min matematik:

...

..

.

borde bli sorgekanter på ungefär 6,97" totalt, dvs 3.48" per sida eller 8,86 cm.

 

Du förlorar ungefär 12,5% av bredden på TVn.

 

/T

Eh, läste visst frågan lite fel...Och sedan kanske ska påpekas att uträkningen är helt teoretisk. 32" är storleken på bildröret och inte den verkliga bilden du ser varvid siffrorna ovan inte stämmer med en vanlig TVs storlek.

[inlägget ändrat 2003-09-12 15:47:51 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beräkning ger att om bilrörets storlek är 32" kommer den yta som lyses upp bli just 26".

 

Men eftersom bildrörsTV har en 10-20% overscan blir inte bliden så stor normalt sett. Blir med 10% overscan cirka 24"

 

 

 

Varför räknar jag ut detta?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem tittar med sorgekanter på sidorna? Nä hos mig är folk aningen tjockare och ibland skalperade...

:thumbsdown:

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

Vad då tummen ned?

 

Det är så det är!

 

Folk är aningen tjockare, men inte mycket, och ibland när TV-bolagen missköter sina sändningar blir de skalperade. Men ytterst sällan då de har väl tilltagna marginaler för att hela bilden ska få plats även på en dålig TV med 20% overscan.

 

Visst vore det trevligare med 16:9 sändningar hela tiden så att man slapp zooma in på bilden för att fylla hela TV-rutan.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som min far:

Köp en 36"-tv på bolaget!

 

Hur bra som helst!

(och sosseriet får inte ett öre!)

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...