Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rita av en bild


FiEnD

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har i Photoshop ritat av en bild (de syns att jag inspirerats utav bilden) som jag funnit på nätet. Är det något copyrightbrott i detta?

 

De är inte 100% identiska och det syns klara skillnader i bilderna och jag har inte använt en gnutta från den andra bilden i min, utan helt enkelt suttit och jämfört mått, mönster osv och sen gjort en egen bild.

 

Vad anser ni?

Gör man sig skyldig till copyrightbrott då?

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.fiend.nu/system/bilder/kreativitet/digitalt_material/diverse/full_fisk.jpg

Detta är min bild

 

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=464

Detta är orginalet.

 

Tycker inte att detta är copyrightbrott, tycker ni? Då det gäller en fisk som har dessa former, dessa färgmönster etc så är det svårt att göra en fisk som är rosa med gröna prickar och som ser helt annars ut? :/

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att det är en verklig fisk på originalbilden har originalets motiv ingen egentlig verkshöjd. Du kunde lika gärna gått in i en akvarieaffär och ritat av firren. Om det vore ett fantasidjur skulle saken vara annorlunda.

 

Ingen kan hävda upphovsrätt för ett djur som sådant, det är fritt fram att rita rävar (tänker på Liljefors).

 

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag håller med om det. Speciellt fiskar är lite svåra att rita också, då de i princip alltid ser likadana ut.

Men det vore ju en helt annan sak om man ritade en räv som slickar sig på tassen, precis som en annan räv gör på exakt samma sätt på ett känt fotografi.

Men då det gäller en fisk från sidan som i princip bara kan se ut på ett sätt så?

 

Hmm..

Det är väldigt svårt att inspireras och rita en verklighetstrogen fisk då de inte kan se ut så väldigt mycket annorlunda? (de kan inte slicka tassar hehe)

Man kan inte heller rita en räv med rosa prickar bara för att inte vara lik nåt fotografi.

 

Men däremot så är det en vild diskussion om huruvida jag bryter mot copyrightbrott och är en "fejk" som inte kan rita nåt själv på akvariesidor nu. =/

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomas Söderlund

Kan inte se hur det här skulle vara ett brott mot upphovsrätten.

 

Originalet är ett fotografi och din bild är en "ritad" bild, temat är liknande men det är inte en exakt kopia och dessutom så är motivet ett djur som vem som helst har rätt att avbilda hur många gånger som helst.

 

Snyggt ritat föresten :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju också skillnad om du ritat av bilden ur samma vinkel, och försökt efterlikna fotografiet. Men du har ju bara använt fiskbilden för att rita en egen bild av en fisk.

 

Kan inte se att det är något copyrightbrott, och tror inte att zoopet heller skulle kunna han någon invändning. Även om de skulle ha det så tror jag inte att det skulle hålla i en rättsprocess.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :)

Blev dock lite mer nöjd med den nyare bilden (se länk i inlägg nedan).

 

Tyvärr så kanske det inte funkar riktigt som man vill ibland.

"Bara du skissar lite med en blyertspenna och det liknar en aning någon av mina bilder så kan jag kräva dig på pengar. Det i denna tråden, nu mera klassiska "Piraten-exemplet" var ett sådant fall. Det var en liten, liten blyertsteckning som inte var särskilt lik. Gubbens basker satt tex helt annorlunda. Hans ögon och det sätt han höll käppen på var hämtat ifrån vår bild och det räckte."

 

Från en annan person som vann ett mål över en kostnär som ritat av ett av hans foton lite.

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...