Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla till dator


Knowledge

Rekommendera Poster

Hej!

jag är en väldigt stor nybörjare och tänkte köpa mig en mixer. Jag har ett ljudkort, med ett midi-interface samt en synth (yamaha cs1x). Vilka kablar skulle jag behöva för att kunna koppla in allting i datorn? För enligt vad jag sett, så finns det inga "midi" uttag på nån mixer, och min midi-interface kabel har 2 midi. En ut och en in. Hur ska jag få allt att fungera? *förvirrad*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mixer har du väl egentligen bara användning av då du har 2 eller fler instrument. Jag har iofs en liten mixer för att kunna höra datorn och synthen samtidigt. Men vid inspelning blir jag tvungen att koppla om. Såhär i efterhand skulle jag köpt en mixer med två stereoutgångar så jag kunnat koppla den både till studiomonitorerna och ljudkortets ingång.

 

MIDI-kablarna går enbart mellan instrumentet och MIDI-interfacet. Du kopplar MIDI-interfacets OUT till synthens IN och och tvärtom.

 

Synthens ljudutgågnar kopplar du lämpligtvis till mixern och sedan mixerns utgång till ljudkortets ingång. Men som sagt... om du bara har en synth finns inte så mycket att mixa. Jag tycker ändå det är ganska bekvämt att ha ett volymreglage bredvid då jag kör med aktiva monitorer utan sådana reglage.

 

Vilken typ av signalkablar du behöver är beroende av kontaktdonen på ljudkort och synth.

 

Kolla den här siten. >> http://www.tweakheadz.com

Jag tycker det finns mycket bra artiklar där, men jag har valt ut en som jag tror du kommer finna intressant. >> http://www.tweakheadz.com/newbie_guide_to_recording.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Midi har redan förklarats perfekt av Daniel, men när det gäller mixer så kommer här en snabb "Standard Minimal konfiguration".

 

MIXER:

Eftersom du inte talar om vilken du är intresserad av så blir det lite svårare. Jag väljer Behringer för att dom har bra svenska manualer på sin web.

 

Vi tar en minimal mixer: Behringer UB802 (just nu ca 700 kr)(http://www.behringer.com/02_products/prodindex_ub.cfm?id=UB802&lang=eng)

 

2 St MONO micingångar med Microfonförstärkare (för sång och tex gitarr)

 

2 st STEREO kanaler för dina syntar (Stereo Output (L/ Mono, R på din cs1x). 2 st vanliga gitarrkablar (Tele/Tele) blir bra till detta, du kommer att använda 1 av dessa 2 så det betyder att du kan köpa en synt/ljudmodul till och koppla till den andra kanalen.

 

Ljudkortets LINEOUT (utgång) till mixern TapeIn

Tape out på Mixern till ljudkortets LineIn (Microfon)

Här använder man en "frestyle hörlurskontakt" (MiniTele) på ljudkortet och vanlig "hemstereokontakt" (Phono/RCA)

Finns på alla musikaffärer/hemstereoaffärer att köpa.

 

MAINOUT på mixern kopplas till din vanliga stereo (tape in - AUX, tex ) eller så använder du hörlurar vanlig "hemmastereokontakt" Phono/RCA i bägge ändarna (titta bak på din cd-spelare)

 

För att slippa göra som Daniel så knappar man ner "tape to ctrl room" vilket gör att vi INTE spelar in datorns ljud.

 

**************************************************

OBS DU MÅSTE INTE KÖPA BEHRINGER!

**************************************************

Andra mixers fungerar ungefär på samma

vis och MINST lika bra ELLER bättre.

**************************************************

Hoppas att detta blev lätt att förstå.

 

//Basisten

 

[inlägget ändrat 2003-09-12 09:55:27 av Basisten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag nyfiken. :)

 

På min mixer (Behringer UB1002) så upplever jag att TAPE OUT är mono. Det är visserligen en stereokontakt men ljudet verkar vara nedmixat till mono av någon anledning. Har du någon aning om vad det kan bero på? Något annat som jag funderar på är varför VU-metern (2 staplar med lysdioder - en för varje kanal) rör sig som om ljudet också vore nedmixat till mono - även fast MAIN OUT spelar upp ljudet i stereo. Är det någon felaktig inställning jag gjort eller kan det vara en begränsning i min mixer??

 

Det är av den här anledningen jag kör med mitt omkopplande. Vore faktiskt skönt att slippa.

 

[inlägget ändrat 2003-09-12 10:16:54 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Daniel, prova detta:

 

Koppla ljudkortets ut till tape in -

Tape out till ljudkortets in

Monitoterna/Hemma stereon på CNTR ROOM OUT

Tape to mix INTE intryckt så borde det bli rätt?

 

Detta gäller även Knowledge

 

Så här står det nämligen på behringers hemsida:

 

"TAPEUOUTPUT

Dessa anslutningar har sina ledningar dragna pararellt med MAIN OUT och ger den sammantagna stereosignalen i osymetrisk form. Anslut ingångarna på din inspelningsutrustning hit (ljudkortet) Utgångsnivån ställs in över den superexakta MAIN MIX fadern eller -vridkontrollern

 

TAPE TO MIX

Med TAPE TO MIX-knappen intryckt, kopplar man tvåspårsingången (ljudkortets out) till main mix och får på så sätt en extra ingång för inspelning av band, MIDI-instrument eller andra signalkällor, som inte behöver bearbetas mera.

 

TAPE TO CNTR ROOM

Tryck på TAPE TO CNTR ROOM/Phones-omkopplaren när du

ochså vill avlyssna tvåspårsingången (ljudkortets out) på monitorutgången (CNTR ROOM OUT) - lättare än så kan du inte utföra bandkontroll över inlyssningshögtalare eller hörlurar.

 

När du spelar in en signal över TAPE OUTPUT (mixerns kanaler), och samtidigt vill lyssna på den över TAPE INPUT (ljudkortets out - redan inspelad musik), så får kontrollern TAPE TO MIX inte vara intryckt. Det skulle skapa en slinga, eftersom den här signalen igen spelas in över main mix till TAPE OUTPUT.

 

I den här tillämpningen skall du lägga tape-signalen på monitorhögtalarna eller hörlurarna med hjälp av TAPE TO CNTR ROOM. I motsats till main mix kommer denna signal inte att spelas över TAPE OUTPUT."

 

 

Fina ord :-)

 

Ditt bord kanske är felande, eller om du använder dig av ett monoFX som ställer till det för dig, jag känner inte till att det finns någon monoknapp (jag har en behringer 1832FX-Pro) och där har jag inte sett någon sådan, så du kan nog INTE har konfigurerat det fel.

 

Meddela mig/min g(hj)ärna om detta hjälp dig

 

//Basisten

 

[inlägget ändrat 2003-09-12 10:59:12 av Basisten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl börja läsa den där manualen. Faktum är att det funkar skitbra att koppla som du sa! Först när jag kopplade enligt dina rekommendationer så hade jag mono på både MAIN OUT och TAPE OUT... trodde jag. :) Men sen kom jag på att det kanske var datorn som mixade ner ljudet till mono av nån anledning. Och det var precis vad den gjorde. Klantigt av mig.

 

Tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ingen hårding läser väl manualer?"

 

Jag brukar inte heller läsa manualer, men ibland efter mycket "try and errors" så kan den vara bra att ha, men först så måste jag bli "besegrad".

 

Lycka till med musikskapandet och jag hoppas att Knowledge fått lte mer kött på benen.

 

//Basisten

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill tacka alla som svarat på min fråga.. har hjälpt mig jätte mycket.. en annan fråga nu dock... Yamah MG 12/4 mixern. Är den nåt att ha till en hemstudio? Vad tycker ni? Om nej, vad rekomenderar ni? Jag har inte direkt den fetaste plånboken... tack för svar på förhand!

 

[inlägget ändrat 2003-09-12 16:25:06 av Knowledge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...