Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla till dator


Knowledge

Rekommendera Poster

Hej!

jag är en väldigt stor nybörjare och tänkte köpa mig en mixer. Jag har ett ljudkort, med ett midi-interface samt en synth (yamaha cs1x). Vilka kablar skulle jag behöva för att kunna koppla in allting i datorn? För enligt vad jag sett, så finns det inga "midi" uttag på nån mixer, och min midi-interface kabel har 2 midi. En ut och en in. Hur ska jag få allt att fungera? *förvirrad*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mixer har du väl egentligen bara användning av då du har 2 eller fler instrument. Jag har iofs en liten mixer för att kunna höra datorn och synthen samtidigt. Men vid inspelning blir jag tvungen att koppla om. Såhär i efterhand skulle jag köpt en mixer med två stereoutgångar så jag kunnat koppla den både till studiomonitorerna och ljudkortets ingång.

 

MIDI-kablarna går enbart mellan instrumentet och MIDI-interfacet. Du kopplar MIDI-interfacets OUT till synthens IN och och tvärtom.

 

Synthens ljudutgågnar kopplar du lämpligtvis till mixern och sedan mixerns utgång till ljudkortets ingång. Men som sagt... om du bara har en synth finns inte så mycket att mixa. Jag tycker ändå det är ganska bekvämt att ha ett volymreglage bredvid då jag kör med aktiva monitorer utan sådana reglage.

 

Vilken typ av signalkablar du behöver är beroende av kontaktdonen på ljudkort och synth.

 

Kolla den här siten. >> http://www.tweakheadz.com

Jag tycker det finns mycket bra artiklar där, men jag har valt ut en som jag tror du kommer finna intressant. >> http://www.tweakheadz.com/newbie_guide_to_recording.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Midi har redan förklarats perfekt av Daniel, men när det gäller mixer så kommer här en snabb "Standard Minimal konfiguration".

 

MIXER:

Eftersom du inte talar om vilken du är intresserad av så blir det lite svårare. Jag väljer Behringer för att dom har bra svenska manualer på sin web.