Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förklaring angående datorköp! Hjäp


Birdman

Rekommendera Poster

Hej där ute.

Mitt jobb ska införskaffa mig en dator och nu frågar dom mig om den duger. Bra specielt som jag inte vet ett skvatt om datorer. Nu är det så att jag jobbar med Adobes produkter ( InDesign 2.0 P-Shop 7.0 och Illustrator 10.0 ) Och det går väldigt trögt på min dator nu. Kan ni hjälpa mig att få lite råd och motiveringar om ni tycker det verkar för dåligt det här. Är nämligen less på tröga datorer.

Spec från mitt företaget:

Moderkort: Abit

CPU: 2,4 Hyper Phreding

Hd: 80 gig

Grafik: 128 meg

Internminne 256 meg

17 tums bildskärm

 

Mvh Camilla

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-11 19:58:37 av Birdman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni hjälpa mig att få lite råd och motiveringar om ni tycker det verkar för dåligt det här. Är nämligen less på tröga datorer.

 

Jobbar du i Adobes program så kan jag verkligen rekommednera mer internminne. Sitter du med XP eller Windows 2000 som OS så blir det svårt att överleva på 256 mb. Kanske upp mot en gb internt.

 

Fundera också på en större monitor för att göra arbetet lättare.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Datorbygge/montering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Dr Data|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan 2001 ansett att 512MB internminne är "minimum" för mig.. Innan dess var 392MB "minimum".. (Och innan dess 128MB..)

 

Jag kör tämligen "tunga" program, många skärmar, många program samtidigt, och XP.. 512MB har hittills räckt utmärkt.

 

Observera att har man nmer än 512MB, bör det vara ECC-minnen. (På grund av den logiska risken till fel i minnesmodulerna.. Det är ju över en halv miljard byte!)

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder skrev:

"Tråden flyttad till Datorbygge/montering

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Dr Data|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det."

 

-Eftersom trådarna flyttas hela tiden, ja..

;-)

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Eftersom trådarna flyttas hela tiden, ja..

;-)

 

 

Aja, hela tiden vet jag inte. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Observera att har man nmer än 512MB, bör det vara ECC-minnen. (På grund av den logiska risken till fel i minnesmodulerna.. Det är ju över en halv miljard byte!)

 

Ajdå, jag som kör 1.024 Mb internminne i min burk. Vanliga standardminne. :-)

 

Vet i sjutton om det är ECC på standardminne.

 

Bekvämt att stänga av swappen och köra utan tuggande mot hårddisken. Det kan man ju köra utan när man har 512 Mb och däröver.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekvämt att stänga av swappen och köra utan tuggande mot hårddisken. Det kan man ju köra utan när man har 512 Mb och däröver.

 

Inte troligt att det blir mycket tuggande ändå med en Gig minne..?

 

Jag har också 1 GB RAM och måste säga att det inte är ofta som det blir något swappande...

:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har "tillräckligt" med minne för de applikationer man kör, så swappar inte operativet. Man behöver alltså inte slå av nåt, annat än för att spara diskutrymme. Många tror att datorn swappar för att taskmanagern rapporterat pagefileuseage, men det är ju oftast bara allokerad pagefile, vilket lätt inses...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle jag kunna få några konkreta tips? Fattar inte så mycket. 2,4 Hyper pheding - är det bra? Grafik 128 meg - räcker det? Efter vad jag kan förstå av tidigare svar, så är 256 meg i internminne i minsta laget. Bildskärmen bör väl också vara större. Tackar o bockar. Camilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafik 128 meg

säger ingenting...

 

så är 256 meg i internminne i minsta laget

Verkligen

 

2,4 klarar du dig på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som hålle på mycket med photoshp och liknande. Han anser att det idag _inte_ är bra att använda platta skärmar eftersom de inte har heltkorrekt färgåtergivning.

I ditt ställe skulle jag lägga lite pengar på en 19" Vanlig (CRT) skärm med platt bildrör. I princip får du bättre skärpa och färgåtergivning om du köper en lite dyrare skärm.

 

Du vill nog också lägga någon extra hundring för att få en riktigt bra och exakt optisk mus eftersom du troligen kommer att jobba väldigt mycket med den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...