Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AC3filter SPÖKAR!


NaNda

Rekommendera Poster

 

 

 

 

Chaa.. Jag har ett Logitech z-680 surroundsystem kopplat till mitt SB Live! 5.1 ljudkort och jag kör WindowsXP (sp1) + windows media player 9

 

Till problemet:

När jag kör en film med GSpot för att kolla vilka codecs som används så säger den att AC3Codec NOT Installed... fast jag har installerat ac3filter v0.70b

 

Den säger däremot att DirectShow WAS able to render sound... och jag får inte heller några utslag i kanalerna på mixern i ac3filtern...

 

jag har testat att köra filmen i PowerDVD, Zoom PLayer och MicroDVD där det resulterade samma sak.. att den använde annan codec...

I PowerDVD fick jag inte ens ut ljudet om jag valde 6speaker... utan var tvungen att ha 2speaker...

 

KANSKE EN LÖSNING?

En annan polare.. kör samma system som jag.. fick inte heller ac3 mixern att ge utslag så han testade att köra mpplayer2.exe (C:\program\windows media player\mplayer2.exe) DÄREMOT DÄR FICK JAG UTSLAG PÅ ALLA 6 KANALERNA! men det som hände så var som förra gången.. att jag inte får något ljud på centern...

 

Kanske ngn som vet varför de spökar som det gör.. och kanske har upplevt ngt LIKNANDE? plz hjälp.. alla lösningar uppskattas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm...

 

Alltså...varför ska du köra med en AC3filter, det är väl endast nödvändigt om man saknar AC3-dekoder på ljudkortet ?

 

Nu vet jag inte hur det är med ditt ljudkort och ljudsystem...men SB Live! 5.1 låter ju onekligen som att det sitter en DD5.1-dekoder på kortet så att man bara kopplar in högtalarna och kör på.

 

Annars brukar det ju finns dekoder i högtalarsystemen...så att man matar ut AC3-strömmen digitalt till dekodern i högtalarsystemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm...

 

Alltså...varför ska du köra med en AC3filter, det är väl endast nödvändigt om man saknar AC3-dekoder på ljudkortet ?

Filmen har AC3 ljud.. ex: Triple X... då måste man avkoda ac3ljudet...

 

Nu vet jag inte hur det är med ditt ljudkort och ljudsystem...men SB Live! 5.1 låter ju onekligen som att det sitter en DD5.1-dekoder på kortet så att man bara kopplar in högtalarna och kör på.

 

Precis har kopplat in hötalarna till 5.1 ljudkanalerna

 

Annars brukar det ju finns dekoder i högtalarsystemen...så att man matar ut AC3-strömmen digitalt till dekodern i högtalarsystemet.

 

kör inte digitalt från datorn... utan genom 5.1ljudkanalerna

 

och ac3filter ger inte utslag i vanliga fall...

 

men i speciella fallet då jag använder mplayer2.exe då ger den utslag... på alla kanalerna... men man får inget ljud från centern...

 

i annat fall.. när inga utslag ges i mixern betyder väl att den använder en annan codec... och detta stödjer teorin att gspot varnar att AC3 codec NOT installed... DirectShow was able to render sound...

 

så jag undrade vad jag skulle kunna göra... för att få ljud i alla högtalarna...

 

vill bara tillägga när jag kör SB Live! 5.1 Channel TEST så får jag ljud i alla kanalerna...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...