Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny dator...


Cloudberry

Rekommendera Poster

Har funderingar på att köpa nedanstående, men behöver lite synpunkter dels på sammansättningen, specifikt på Zalmankylaren. Går den alls in i lådan, och är det riskabelt att ha en så tung och stor kylare på den processorn? Jag flyttar sällan datorn från sin plats, men det händer.

 

Compucase CI-6A21 Super Miditower Black (Ultra Silent) 300W ATX (AMD&P4 OK)

 

Abit IS7-E i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Audio LAN Socket478 ATX

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2 (AMD OK)

 

Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz bulk/tray Socket 478

Zalman CNPS 7000 Cu (Socket478 754 Athlon64)

 

MSI GeForce FX5600 256Mb DDR TV-out DVI Retail AGP

NEC ND-1300 DVD +RW/R -RW/R 4X DVD+R 2.4X DVD+RW 4X DVD-R 2.4X DVD-RW 16X CDR 10X CDRW

Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE

 

Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical

----------

Ipsa scientia potestas est

 

[inlägget ändrat 2003-09-11 11:18:14 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad du skall ha datorn till.

Skall du spela de häftigaste spelen så har du mycket processor jämfört med vad du har för grafikkort.

 

Jag skulle inte oroa mig för CPU kylaren. Den du funderar på tycker jag verkar riktigt bra. Kan dock vara bra att tänka på att vända datorn (så att fläkten är uppåt) när du flyttar datorn för säkerhets skull. Vill man vara extremt säker så kan man ta bort kylaren när man flyttar datorn (attans opraktiskt).

 

Jag gissar att du kan stå ut med att den låter en aning. Rätt?

Vad kommer du att köra för skärm till den? Upplösning?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det häftigaste är jag nog inte ute efter. Jag tittar mycket film på datorn, och spelar en del spel, men inget extremt.

 

Vad gäller skärm är det lite osäkert. Jag är osäker på vad jag ska köpa, men det blir nog något platt.

 

Det gör inte något om den väsnas lite, allt kommer att vara bättre än status quo när det gäller oväsendet.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...specifikt på Zalmankylaren. Går den alls in i lådan, och är det riskabelt att ha en så tung och stor kylare på den processorn?

Har du sett den i verkligheten? Den är stor och den är tung. I alla fall finns inte ditt moderkort med på Zalmans lista över moderkort som interfererar med kylaren. Så ur den synvinkeln ska det passa.

 

http://www.zalman.co.kr/english/news/20030224.htm

 

Gtek skriver så här:

Tänk på:

Flänsen väger 773 gram - Intels rekommenderade maxvikt är 450 gram - så ta det försiktigt när du flyttar datorn

 

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=899&session=2f80fe2b04819f6a44792f99aa8821f5

 

Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz bulk/tray Socket 478

Köper du den processorn som "boxed" så ingår kylfläns och fläkt. Sägs vara tillräckligt bra. Själv har jag en "boxed" P4 och har inga planer på att byta. Tror inte jag skulle vinna särskilt mycket på det. Kylfläns/fläktenheten är lätt att montera. Kylpasta medföljer. Efter några månader bytte jag ut den medföljande kylpastan till den ofta rekommenderade Arctic Silver, men kunde inte mäta någon temperaturskillnad.

 

[inlägget ändrat 2003-09-11 20:21:59 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den bättre hälften som anser att Zalmankylaren skulle göra hans liv bättre, så den måste nog finnas med (fast jag hade tänkt köpa boxed först, av bekvämlighetsskäl...) Kanske kan man få honom att ändra sig, men jag vet faktiskt inte.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man "köper" med en bätter kylare är antingen bättre kylning eller lägre ljudnivå. I detta fallet så räcker kylningen från en "boxed" (original) kylare, men datorn blir tystare med Zalman kylaren.

Med tanke på vad hela kalaset kostar och för familjefriden så är Zalman kylaren ett lysande köp :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...