Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jonas12

Virtual PC-diskkrasch

Rekommendera Poster

Hej, jag satte in denna fråga under "Diskutera iMac" tidigare, men den kanske snarare är relaterad till MacOS:

--------------------------------------

Jag försökte (och lyckades) installera Virtual PC 3.0 på min iMac DVD SE. Ett par gånger öppnade programmet snällt ett nytt fönster med W95.

Den tredje gången ville det dock sig inte. Istället fick jag upp en ruta med meddelandet "Wait while PC configuration is restored" el. dyl. Inget lästes från hårddisken, klockan tickade och datorn gick inte att stänga av. Efter en dryg halvtimme fick jag rycka kontakten.

Vid nästa start började problemen på allvar. Det gick inte att hämta post från något av mina tre konton. Jag fick meddelande om att fel -127 hade inträffat. Flera program vägrade starta (VP 3.0, Skriv text, Hjälp, Powerpoint m.m. Datorn "frös" även om muspekaren gick att röra. Omstart eller avslagning var omöjlig och kontakten måste ryckas igen).

Jag beslöt mig då för att återskapa program med den bifogade disken och valde att "spara originalen". När processen var färdig fick jag felmeddelandet att det "inte gått att skapa en bild från MacintoshHD.img" samt att hårddisken kanske inte skulle gå att anropa. Felet -127 angavs åter i ett hörn av meddelanderutan.

Varningen visade sig tyvärr vara riktig. Vid nästa start visades den traditionella MacOS-hälsningen, tillägg laddades och sen en tom skärm med klocka.

Vad gör jag? Ska jag återskapa med radering av hårddisk? Då drabbas jag av många ominstallationer och förlorade filer.

Tacksam för tips,

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas,

Låter som du drabbats av de typiska PC-eländet... nåja, jag tror som sagt inte att du kan rädda situationen just nu utan du får snällt installera om allt igen.

Men innan du gör det, öppna hårddiskfilen (dubbelklicka) och se om du inte kan rädda de filer du behöver efter ominstallationen. När man öppnar hårddiskfilen får man nämligen upp en vanlig mapp med alla windowsfiler och dylikt. Sen är det bara att kopiera över de filer du vill spara på ett annat stället... sen kan du föra över filerna till VPC genom en delad mapp eller dylikt.

Lycka till!

Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Petra,

Det löste sig ändå. Jag körde en diskcheck bootad från Återskapa-CDn med Skivkontroll och reparerade hårddisken. Sen en extra "Återskapa" (denna gång utan att spara original). Då låg allt kvar i en mapp benämnd "Originalfiler" på den nykonfigurerade hårddisken.

Kul när systemverktygen gör det de ska.

mvh

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller är det 3.0 som gäller...

Iså fall så får man köpa den i affären

för någon uppdatering på nätet tycks inte

finnas eller ...

Hur är det det med Soft Windows 3.0

är det samma problem där ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu fixade det sig ju tydligen med Skivkontroll, men annars är det för den här typen av situationer Alsofts DiskWarrior är gjorda. Jag har sett det programmet återskapa stendöda hårddiskar som inget annat program ens kunde se.

Om ni ger Alsoft en chans (de har en radda program) kommer ni aldrig, aldrig mer att ens titta åt Norton Utilities.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Efter återskapandet har jag inte installerat VPC 3.0 igen, men ska göra det när jag törs. Har lite för viktiga saker att göra på datorn just nu. Dessutom har jag fått diverse instabiliteter efter VPC-problemet (fjärranslutning fungerar inte efter vila, Excel kraschar om man stänger felmeddelanden på fel sätt, Outlook Express avslutas oväntat osv.). Än så länge är jag inte helt överväldigad av Mac OS 9. På Windows NT kan man i alla fall stänga av applikationer som hänger sig eller fastnar i oändliga slingor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nuvarande MacOS minneshantering suger hårt (på alla sätt faktiskt), men med ett någorlunda inkört system brukar krascher droppa av.

Jag är inte så där överdrivet imponerad av implementeringen av Protected Memory Space på NT4 (har inte kollat W2K). Visst, teoretiskt sett ska det fungera mycket bättre, men på Macen är förbrytelser mot heapen nästan alltid resultatet av dåligt skrivna program och kan isoleras. Och jag kan inte riktigt se poängen med att presentera en dialogruta som tillåter nedstängning av en hängd process i stället för att skjuta ned den direkt (som MacOS).

Det ska bli intressant att jämföra minnesmanagment på OS X och W2K. Har hört en hel del bra om W2K, men jag skulle sätta pengarna på en Mach-mikrokärna med BSD varje dag i veckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj,

Nu pratade du ganska mycket över min nivå. Mitt största problem med MacOS är när det fryser helt och jag har nånting öppet i något annat program. I vissa lägen måste man rycka sladden. Det skapar en del korrupta filer, som sen inte går att öppna. Det händer tyvärr alltför ofta. Med NT har det bara hänt mig två gånger på det dryga år jag använt det (och då fungerar avknappen). Men mycket av den dagliga datoranvändningen är betydligt behagligare på en Mac, när allt funkar.

Jag ska försöka sätta mig in i minneshanteringen och stabilisera min Mac. Har du några bra lästips på nätet?

Mvh

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och ledsen för teknotugget.

Kontentan av det jag försökte säga är ungefär:

1) MacOS som det ser ut nu är kasst på papperet och i verkligheten.

2) NT4 är bra på papperet men rätt kasst i verkligheten.

3) MacOS X kommer på grund av *nix-arkitekturen den är baserad på att vara mycket bra på pappret och bra i verkligheten. Om inte Apple dabbar sig ordentligt.

W2K vet jag inte så mycket om vad gäller PM, men jag har svårt att tänka mig att det kan tävla med en *nix-mikrokärna på kontrollerad hårdvara.

Du har problem med extremt "hårda" krascher förstår jag. Eftersom jag gissar att det inte är en iMac så kan det vara allvarligt. Om jag får *en enda* hård krasch så kör jag alla diagnosverktyg jag har och zappar PRAM-minnet och en del annat. Om du kan specificera dina problem så posta det här.

Minneshantering på en Mac kan som term betyda rätt mycket olika saker, men jag antar att du menar hur man konfigurerar systemet för optimal prestanda och stabilitet?

Tja, några ställen som jag har för mig har sektioner för sådan finjustering:

http://www.xlr8yourmac.com

http://www.macspeedzone.com

och eventuellt

http://www.macfixit.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, inte riktigt, men eftersom en iMac är mycket svårare att starta om elegant efter en krasch så brukar jag bli mer nervös när det händer på min ADB-utrustade Tsunami-G3. Den erbjuder ju ett antal alternativ till att rycka sladden. Om däremot reset-knappen inte fungerar är det antagligen likvärdigt med en hård krasch på Tsunami.

Vad använder du för diagnosverktyg?

För övrigt, det bästa sättet att fixa stabilitetsproblem på en Mac är att kasta minne på den (bildligt talat givetvis). Hade tillfälle att leka på en G4 350 med 256MB för ett tag sedan, och den vägrade krascha trots att jag drog några tricks som garanterat hänger min Tsunami (96MB) och hårdkraschar allt med mindre än 64MB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...