Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd om datorköp!


Sasja

Rekommendera Poster

Funderar som bäst på att köpa denna dator; MEN skulle vilja ha GODA råd från er på Eforum först. Vad tycker ni?

 

Prisvärd dator? Och är det någon speciell produkt som är mindre lämpad?

 

Tack på förhand!

 

DATORPAKETET

 

Processor: AMD Athlon XP2600+ FSB333 Boxad, ATX

 

MidiTower, CG-6012-L 300W Nätdel

 

Moderkort: MSI/ECS DDR333, UDMA133

 

Minnen: 512MB DDR PC333 Original

 

Hårddisk: 120GB Hårddisk 8MB 7200RPM

 

Grafikkort: Geforce4 MX440 128MB DDR TV-ut

 

DVD-ROM: LiteOn 16x IDE

 

CD-RW: 52x24x52x IDE med Nero

 

Diskettstation: 1,44MB Samsung/Sony

 

Ljudkort: 5 kanalig inb.

 

Nätverk: 10/100Mbps

 

Tangentbord/mus: Samsung Keyboard & Sweex scroll mus

 

Bildskärm: 19" AOC/Belinea 1600x1200 TCO99

 

Övrigt: Montering & Test ingår

 

Pris: 9000 SEK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom alla datorer är såpass bra nuförtiden tycker jag man ska tänka extra mycket på följande punkter:

 

¤Buller: fläktar/CD/DVD/grafikkort etc..

¤Ergonomi: lägg lite pengar på ett bra tangentbord och mus.

¤Utseende: köp en snygg dator.

¤Ljud: se till att köpa vettiga högtalare.

 

Annars har jag inga konkreta synpunkter/ erfarenheter av den hårdvaran. Tycker att den verkar prisvärd.

 

/Oskar

 

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS ingår ej... vilket jag inte bryr mig om heller. Så det ser jag bara som en fördel!

 

stämmer. om man får det inbyggt så följer det nästan alltid med en massa skit. mkt bättre o fixa det själv

 

för övrigt tycker jag att den låter väldigt prisvärd, men köp till dvd-brännare, otroligt bra o ha om man ska ta backup på musik, filmer, filer osv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) 333MHz moderkort är lite "slöa" idag.. 400MHz är bättre. Speciellt om man har flera pipelines till minnet.

 

2) PC400-minne kostar cirka samma.

 

3) MX440 grafikkort? -Skall man aldrig/nästan aldrig köra 3D, så duger det.. (Kortet kostar löst under 500:-). Ett GF4-Ti4200 för knappa tusenlappen är ett rejält bättre val (100% snabbare), dock är TV-ut-kretsarna sämre på 4200.

 

4) Skärmen är en budgetskärm, men det är du kanske medveten om?

 

5) OS? XP-OS med OEM-licens som man har rätt att köpa om man köper minst moderkort+cpu (eller minne,hårddisk) är klart värt pengarna. (cirka 800:-)

Har man ett fungerande och modernt OS innan, struntar man gietvis i detta.

 

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, tackar...

 

Grafikkortet bryr jag mig mindre om då jag näst intill aldrig lirar spel.

 

Däremot angående skärmen; är det inte så "bildskärm som bildskärm"???

 

Jag har då aldrig upplevt nån större skillnader mellan olika bildskärmar i kvalite. Just förutom att en del inte kan köra vissa skärmupplösningar. Har jag fel - så rätta mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildskärmar skiljer sig väldigt mycket åt,samma som med en tv. Skärmen är bland det viktigaste man kan köpa dels för att man stirrar på den många timmar om dan dels för att man många gånger (tyvärr kanske) behåller den när man byter dator.

Jag rekommenderar att köpa en lös skärm (ej i paket då dessa brukar vara dåliga) som man kan titta på innan man slår till. Köp en med platt bildrör.

Jag har själv en Belinea, en Samtron och en "dyr" Samsung. När man är van vid en bra skärm tycker man att allt av budgettyp är riktigt dåligt.

 

Här är ett hyfsat paket om du kan montera själv.

Denna cpu är ur serien Barton och är snabbare än den 2600+ som ingår i ditt paket.

 

Q-Tec Midi tower ATX 6023MD - Silver, Kabinett m/350W AMD/P4

AMD Athlon XP2500+ BOXED,

512MB 2x Crucial PC3200 DDR-DIMM 256MB

MSI K7N2 DELTA-L Moderkort Socket A DDR - nForce2SPP/MCP2/Ultra 400,ATX,ATA133,LAN

Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM

Gainward GeForce FX 5200 128MB DDR - AGP, "PRO/660TV-DVI",Tv-Out, Retail

LG CD-brännare IDE52x/24x/52x GCE-8520BN -

"Super-Link" m/NERO SW, Intern Bulk

Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB

 

Pris: 5790:- ink moms på Komplett.se

 

Kompletera med skärm

[inlägget ändrat 2003-09-10 19:51:26 av Donald]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Donald, men strunta i 5200-kortet!

 

Bättre med ett 5600-kort för 1500:- eller ett Ti4200 för knappa tusenlappen. Även om du aldrig tänkt "spela spel", är det bra med ett modernt AGP-kort.

 

 

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Donald, men strunta i 5200-kortet!

 

Bättre med ett 5600-kort för 1500:- eller ett Ti4200 för knappa tusenlappen. Även om du aldrig tänkt "spela spel", är det bra med ett modernt AGP-kort.

 

Vad är det med pedagogen idag ? "Även om du aldrig tänkt "spela spel", är det bra med ett modernt AGP-kort" ??? Och ?

 

Vad är 5200 då ? Är det inte ett modernt "AGP-kort" ?

 

Rätta mig om jag har fel.

 

Synnerligen mycket modernare än ett 440MX och faktiskt tom modernare än ett GF4Ti4200, om än mer nedklockat ? Hursomhelst, det spelar ingen roll, frågeställaren var ändå inte intresserad av spel.

 

Jag skulle hellre rekommendera ett billigt ATI-kort. Typ Radeon 9200-9600. Eftersom ATI är mer kända för god bildkvalitet i synnerhet än "benchmarkande" i allmänhet, som Nvidia försöker sig på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det (gf4) är ungefär som med FAT32, ett antikt icke-journaling filsystem vars prestanda är som bäst medelmåttig i verkliga situationer, i motsats till syntetiska STL-benchar som säger nada ;)

 

--

.Wey

 

Inlägget har genererats genom NTFS!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall Weyland säga som skrev sig varm för ett par år sedan i M3 om det betydligt simplare GF3 som dåförtiden kostade 5000:-

 

:-)

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, Blekis..

Ett 5200-kort är absolut inte modernare än ett Ti4200..

 

5200-kort är absolut "bottom of the barrel", medan 4200-kort inte är det. Spana gärna in http://www.nvidia.com

där det står ungefär samma som jag skrivit ovan..

 

Okej okej okej:

5200-kort har stöd för directx9, men detta är absolut det enda.. Går det då att KÖRA directx9 med ett 5200-kort på ett acceptabelt sätt? -NÄ.. Det går INTE.

 

Köp hellre ett dubbelt så snabbt Ti4200-kort för tusenlappen. Bästa bangen för bucken.. (fortfarande!)

Inlägget har genererats genom FAT32!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall Weyland säga som skrev sig varm för ett par år sedan i M3 om det betydligt simplare GF3 som dåförtiden kostade 5000:-

 

Jag antar att du fortfarande inte hajat att datorbranschen rör sig framåt betydligt snabbare än på vartannat-års-basis? :)

 

Vidare har jag inget minne av att ha skrivit mig varm om GF3 i M3 - däremot har jag utsett Radeon 8500 till en testvinnare i Maxidata/M3 i strid mot ett GF3 Ti500 - så snarare skrev jag mig varm om ett ATI-kort ;p

 

(var för övrigt i november eller decembernumret 2001)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2003-09-11 01:11:14 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett 5200-kort lär ha betydligt modernare DACar och filter än de snart gamla GF4-korten (=bättre bild osv), i alla fall om man fortsätter läsa på den där nvidia-hemsidan du länkade till om kvalitetssäkring och så vidare... så ska man inte spela, köp ett modernt kort istället för ett gammalt - även om det äldre kanske då fixar spelen bättre... :)

 

Men visst, jag skulle inte ta i ett 5200 på grund av just prestandaproblemet med spel...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden tycker jag passar bra i Datorbygge/montering - flyttar den dit...

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

Moderator för Övrig PC-hårdvara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mycket tjafs om vilket grafikkort som är bäst/billigast/lämpligast. Det är väl av mindre intresse eftersom grabben inte skall ha datorn till spel.

 

Första frågan bör logiskt sätt vara vad du skall ha datorn till? (Säger mycket om vilken prestanda du bör skaffa på respektive del)

Kan du tänka dig att byta ut delar ur datorn (ger fler möjligheter på hur/vad/var man skall köpa)?

Hur mycket värderar du garantin till? (Utesluter i princip alla modifieringar av datorer)

Vilken av följande påståenden tycker du passar bäst på dig:

1. Jag vill ha en hyfsad dator så billigt som möjligt.

2. Jag är beredd att betala X pengar. Vad är det bästa jag kan få för de pengarna. (Ange X själv)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...