Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kommatecken eller mellanslag


€inri

Rekommendera Poster

Hej alla på eforum!

 

Kanske inte helt rätt forum men det jag grunnar på är detta:

 

Om man ska skriva 9375450,28 euro så blir det förstås mer lättläst om man använder sig av avskijare, t.ex. att man skriver 9 375 450,28 euro.

 

Nu har jag sett på hur min nyinköpta miniräknare (made in China) anger sådana här tal. Vidare har jag dragit mig till minnes att vissa svenska företag (t.ex. på sina fakturor eller kontoutddrag) kan skriva så här:

9,375,450.28 kr. Om det handlar om kronor eller dollar eller euro eller gram spelar väl f.ö. inte någon roll för sättet att skriva? Det är användningen av punkt och kommatecken i det här sammanhanget som jag undrar över.

 

Är detta någon standard någonstans?

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men den varierar från land till land. I Sverige använder vi kommatecken som decimalkomma och mellanslag som tusentals-separator.

Större delen av resten av världen använder komma som tusentalsseparator och punkt som decimalavskiljare (men det finns andra variationer), således brukar miniräknare gjorda att säljas till mer än ett land också göra det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill kolla har det ser ut i olika länder eller ändra dina inställningar kan du kolla under Kontrollpanelen - Nationella alternativ

 

Där kan du se hur man skriver datum, klockslag, tusentalsavgränsare, decimalpunkt, valutasymbol och placering för ett antal olika länder.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heheh, gjorde inte Telia en blunder med detta i en affär med företag i Sydafrika?

 

Ett komma eller punkt där det inte skulle vara någotdera?

 

Någon som minns eller har en länk?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det gäller ju att hålla tungan i rätt mun när man kommunicerar med utlandet.

 

Man kan ju också passa sig för billion (usa) = miljard (sverige)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nationella inställningar styr också standarden i Excel, och gör så att Numpad-kommat ändras till en punkt, om jag minns rätt...

 

Hade lite trubbel med det på jobbet.. Skulle importera ett excelark med mätdata som skapats av ett engelskt program. Problemet var att jag inte kunde (har inte rättigheter) ändra nationella inställningar i mitt excel. Alla siffror tolkades som text. I början skrev jag om lite för hand för att kunna räkna, men nu har it-avdelningen skapat ett objekt där man kan byta från komma till punkt. Finns det f.ö. nåt annat sätt att konvertera ex. 23.45 till 23,45 i excel?

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det f.ö. nåt annat sätt att konvertera ex. 23.45 till 23,45 i excel?

Man kan markera aktuella celler och genom Redigera > Ersätt > Sök efter: ”.” (utan citattecken) > Ersätt med: ”,” (utan citattecken) > Ersätt alla, så byter Excel ut alla ”.” till ”,” och innehållet i dessa celler får automatiskt numeriskt värde.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det var klargörande.

Lite Babylon råder, eller hur?

 

Men om vi mot förmodan skulle komma in Euroland så måste väl skrivsättet harmoniseras,

t.ex. efter någon ISO- eller DIN-Norm (t.ex. 8.567.350 € resp. 34,60 €)?

 

"One billion barrels of burned crude oil" - Det blir ofta fel på detta i massmedia men spelar väl egentligen inte så stor roll om det "bara" handlar om att ge tittarna en uppfattning om enormiteten olja och dollar.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...