Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Otroligt snyggt gjort! Men hur?


ITDesigner

Rekommendera Poster

Jag har fastnat med en sak i FLASH. Jag har hittat en mycket snygg funktion på följande hemsida:

http://www.cartier.com/us/index.html

 

När dom presenterar produkterna på den här hemsidan så slidar dom in snyggt från höger och åker ut till vänster. Låt säg att det finns 10 produkter och jag tittar på prdukt #3 och hoppar sedan vidare till produkt #10 så svissar produkterna mellan 3 och 10 iväg i snabb fart från vänster till höger och skulle jag sedan vilja gå tillbaka till produkt 3, 4 eller kanske 5 så svissar det snabb dit fast då från vänster till höger.

 

Detta är mycket snyggt och proffsigt gjort men jag undrar bara hur dom burit sig åt?! Finns här någon som har någon teori om detta? Kan kan hitta sån här information på nån annan site?

 

Tacksam för all hjälp och alla svar jag kan få!

 

Mike

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på att de använder ActionScript en hel del... ActionScript är programmeringsspråket (eller scriptspråket?) i Flash.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren

Inte alls speciellt svårt att uppnå med ActionScript (förutsatt att man behärskar det förstås). Bara en fråga om kombination av förändring av horisontal position baserat på acceleration/inbromsning inom ett visst intervall. Men visst, jag håller med, effekten är snygg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I frame ett

MovieClip.prototype.moveX = function(xloc) {
this.onEnterFrame = function() {
	this._x += (xloc - this._x) / 4;
	if (Math.round(this._x) == xloc) {
		this._x = xloc;
		this.onEnterFrame = undefined;
	}
};
};

 

Sen så har du ett antal knappar där du styr hur långt du vill att filmklippet skall skall förflytta sig i sidled

t.ex.

on(release){
_root.ball.moveX(500);
}

där ball är instance name på filmklippet. Ett minusvärde ovan gör så att filmklippet rör sig ut åt vänster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...