Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera och starta om...


öjje

Rekommendera Poster

 

Hejsan!

 

Jag tycker att min dator har blivit så trög och jag misstänker att det kan bero på att jag har för mycket program m.m som tar plats.Jag tänkte nu formatera

Windows ME och ominstallera operativsystemet igen.Jag har fått låna en CD-skiva med programmet.Hur gör jag för att utföra formateringen rätt?Hur går jag till väga?

Tacksam för hjälp!

 

Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar

1. Ställer in i bios att den skall boota från cd

2. Startar om datorn med installationscd i

 

men vänta.... har du lånat en skiva? Har du ingen själv? Då är det ju faktiskt piratkopiering... Men har du en recoveryskiva så äger du ju i och för sig en licens, men har inte en orginalskiva. Då är det inte piratkopiering.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Ursäkta min okunninghet,men vad är "boota" och

hur ställer man in bios?Vet inte ens vad det är.:-(

Jag har en egen skiva,men den har pajat tyvärr.Har haft den framme och den är repig ,så den vill och kan jag inte använda.

Hoppas du har tid och lust att förklara mer ingående för en novis som mig.

 

/M.v.h Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota = Starta. Ställ alltså in i BIOS att datorn ska starta från CD-Romen istället för hårddisken. BIOS kommer du in i genom att trycka t.ex "del" eller "F2" när datorn startar, brukar stå på skärmen vad man ska trycka.

 

När den startar från CDn kan du nog välja att komma till en DOS-Prompt skriv där format C: (kom ihåg att du förlorar all data). Sedan är det väl enklast att starta om igen och välja att starta installationsprogrammet från CDn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det funkar inte när jag trycker f2 vid omstart.Har prövat flera ggr,det händer inget utan den kommer till startmenyn hela tiden.När jag tryckte del. så kom jag till nåt annat där man inte kunde utföra det jag vill.Finns det något annat sätt att komma fram till bios.Står heller inget att läsa för info om detta när datorn startar.Vill inte chansa på något i onödan.Fasen att det ska krångla jämt för en!:(

 

Hjälp tack!

 

M.v.h Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara både F2 eller Del/Delete eller någon annan knapp, om du är snabb med ögonen, så ska det stå längs ner på skärmen vilken knapp du ska trycka på.

 

Troligen står det på engelska.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova helt enkelt med att starta om med installationscd i. Det kan vara så att den redan är inställd på att "boota" från cd:n

 

Om installationsprogrammet startas vid omstart så funkar det.

 

Vad har du för dator? "Märkesdator" (Compaq, FujitsuSiemens etc) Eller annan? Står det AMI Bios eller Award Bios när den startas? Det kan hjälpa oss att berätta hur du skall göra för att komma in i bios.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kom in på en sida där man kunde välja språk genom att trycka del vid uppstarten,men jag trodde inte det var rätt eftersom jag tyckte att det inte fanns något ställe där det stod BIOS.Heter det något annat på engelska så man vet vad man ska leta efter.Inte kul att hålla på att chansa heller om det skulle inträffa något fel man inte är duktig nog att lösa.

 

M.v.h

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator du har? Ett sätt att ta reda på det är att under Kör skriva Dxdiag, ett Microsoftprogram som du med all sannolikhet har installerat. VAd hittar du under Systemtillverkare, Systemmodell och BIOS.

 

[inlägget ändrat 2003-09-10 14:50:08 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har vi ju det vanliga sättet.

Dvs, ta fram din startdiskett, och starta med den,välj att starta med CD-rom tillval, när datorn har stannat, skriv format_c:/u och enter.

 

_ = mellanslag

 

Har du ingen startdiskett, gå in i kontrollpanelen, lägg till/ta bort program, fliken uppe till höger, skapa startdiskett, följ anvisningarna.

 

När det är klart, starta om datorn med startdisketten fortfarande i, skriv cd_(bokstaven som din Cd-rom enhet har) och enter, därefter skriver du install och enter, nu bör installationen starta.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2003-09-10 15:28:37 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan!

 

Jag har en Compaq.Är inte hemma just nu,så det är det enda jag vet med säkerhet och att OP är Windows 98ME.

 

M.v.h Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F10 brukar det vara på Compaq

 

Ändra så att bootsekvensen är (här får du leta dig fram...)

CD, A:, C:

Så kan du boota från CD

Avsluta och spara sedan inställningarna.

Starta om datorn

Nu kan du installera om

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsätter givetvis att A: står före C: i boot-sekvensen (annars måste han ju ändå in i BIOS). Men det är kanske default i de flesta burkar? Själv kör jag direkt från C:

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Öjje!

 

Det framgår inte riktigt vad det är för Operativsystem du skall installera, eftersom du i ditt första inlägg skriver att det är Win ME, men i ett senare inlägg skriver Win 98Me (vad nu det är?). Men..........

 

På min version av Win ME (uppgraderings-version), så är INTE installations-CDn bootbar, dvs det går INTE att boota/starta på den. Om du har samma version som jag har, så är du tvungen att starta med startdiskett istället.

 

Ps. du är väl medveten om att ALLT på din dator (eller den enhet som du formaterar t.ex C:\) kommer att försvinna om du formaterar. Jag menar så att du tar backup på allt du vill ha kvar, som personliga data, E-mail, Favoriter m.m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har Win ME och inget annat.Har problem med att installera om det fortfarande.Kan du på ett lättbegripligt sätt berätta,steg för steg,hur jag ska göra vore jag tacksam.Håller på att bli galen på mig själv och datan nu!

Tack på förhand! Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska använda dig att det sätt som jag beskriver, nämligen att köra med startdiskett och gå via DOS för att formatera och lägga in ditt WinME igen.

 

Då slipper du strulet med att få din CD-skiva att fungera vid uppstart.

 

Har du ingen startdiskett, gör en nu, gå in i kontrollpanelen och klicka på lägg till/ta bort program, klicka på fliken uppe till höger, bör stå ungefär, "skapa en startdiskett", följ anvisningarna.

 

Därefter, tänkt efter som Amos Bronson Alcott säger, har du backup på allt viktigt?

 

När du har bestämt dig för att du har allt du behöver, och du har även alla drivrutiner du behöver framför dig, (ljudkort och grafikkort i första hand)så stoppar du in din startdiskett, bootar om din dator, väntar tills datorn har stannat, skriver format_c/u och klickar enter.

 

_ = mellanslag

 

När datorn har formaterat klart, så bootar/startar du om fortfarande med disketten i, när datorn återigen stannat, så lägger du i din Cd med WinME, och tittar vilken bokstav din CD har fått (det ska stå på skärmen), därefter skriver du

cd X: och enter

 

X = bokstaven på din cd

 

nu ska det räcka med att du skriver install, så ska cd:n starta upp och installationen börja, nu är det bara att följa instruktionerna så bör det gå bra med resten.

Ha registreringsnummret för WinME liggande framför dig, för det behöver du också skriva in under installationen.

 

 

Lycka till

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Öjje och //gästen

 

Öjje, jag tycker att du skall följa //gästens alldeles utmärkta instruktioner för att installera Win ME.

 

Jag såg att ett litet fel hade insmyget sig i instruktionen, jag citerar..........

 

 

När datorn har formaterat klart, så bootar/startar du om fortfarande med disketten i, när datorn återigen stannat, så lägger du i din Cd med WinME, och tittar vilken bokstav din CD har fått (det ska stå på skärmen), därefter skriver du

cd X: och enter

 

Istället för

cd x:

så skall du bara skriva

x:

 

Obs. att X byter du ut mot beteckningen för din CD-läsare.

 

cd är kommandot för att byta mellan kataloger inom SAMMA enhet, men eftersom du skall byta enhet måste du istället skriva som ovan.

 

 

Sedan en liten komplettering.

När allt är installerat och klart, så bör du även se till så att DMA för hårddisken är/blir aktiverat.

 

I Win ME, högerklickar du på Ikonen "Den här datorn", väljer "Egenskaper-enhetshanteraren"

Klicka på plustecknet vid "diskenheter".

Där markerar du Hårddisken och tar "Egenskaper" på den. Under menyn "Inställningar" ser du till så att rutan om "DMA" blir ibockad.

Tryck OK och OK, starta om när du blir ombedd.

 

Gå sedan tillbaka samma väg och se så den blivit ibockad. Datorn blir betydligt snabbare om du gör så.

(I varje fall så blir min det)

 

Slutligen så kan det även bli bättre om du installerar drivrutinerna till ditt moderkort. Om du tänker göra det så borde dom finnas på CDn som du fick till ditt moderkort.

 

Lycka till

Amos

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-11 00:22:17 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en Compaq. Dessa är lite trixiga att ominstallera OS på. Gå in på Compaq:s hemsida och sök efter Reinstalling Operating system. Någonstans där har de en bra guide.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Du har en Compaq. Dessa är lite trixiga att ominstallera OS på. Gå in på Compaq:s hemsida och sök efter Reinstalling Operating system. Någonstans där har de en bra guide.

 

Hej Erki

 

Menar du att det inte fungerar att installera ME med den standardmetod som jag och //gästen har beskrivit här ovan på en Compaq-dator.

 

Har hört talas om märkesdatorer och recovery-CD osv men vet ej hur det fungerar.

Kollade även på Compaqs hemsida, men kunde inte i gyttret av Information där se några som helst uppgifter på hur man installerar Win ME. Detta trots att jag använde sökfunktionen och skrev massor av olika sökord. Men jag kanske missade något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle det vara för trixigt med det?

Har ett antal, och har aldrig varit med om att det är nåt konstigt...

 

Förutom att man till vissa, och beroende på OS, behöver installera stöd för *.ini-filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för din och andras hjälp!Fixade igår att formatera,så nu ska jag ge mig på nyinstallationen när jag kommer hem.Hoppas det inte strular nu bara:-/

Ska följa din vägledning noga.

Hör av mig om det krånglar igen.Otroligt vilken användbar sida det här är.:-)

 

M.v.h Öjje

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt av dig Amos Bronson Alcott.

 

Miss av mig. :-)

 

Det gick av farten.

 

Sorry.

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...