Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finale!


MusicMinder

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur man skriver tvåstämmigt i Finale 2001. Det går att skriva tvåstämmigt med lika notvärdenm men inte med olika notvärden. Jag vill kunna skriva tvåstämmigt på samma papper med olika notvärden.

/MusicMinder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vad du behöver använda är ett nytt "lager". Längst ner i programmet ser du fyra knappar: 1, 2, 3 och 4. Detta är fyra olika lager och kan t.ex. användas för att skriva in olika stämmor. Klicka på 2:an så kommer färgen på noterna att ändras. (Detta är endast på skärmen och kommer inte att synas på din utskrift.)

 

Nu skriver du in noterna för lager 2, och dina gamla noter i lager 1 kommer inte att röras. På så sätt kan du skriva in två olika stämmor i samma notsystem.

 

Hör av dig om du har fler frågor! Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för hjälpen! Jag undrar också om du vet hur man kvantiserar till schaffle. Det verkar helkonstigt!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
MusicMinder

Om du har en basklavstämma färdig för piano, och sedan vill lägga ner noterna från G- klaven till Ba- klaven också. Tänk då att noterna ska hamna på samma taktslag som de som redan finns i basklaven. Hur gör jag då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...