Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
pepino

Ja till emu

Rekommendera Poster

MH
Sen har jag naturligtvis följt EMU-debatten, senast igår när NEJ gjorde bort sig rejält i TV ;)

Stort magplask, min favorit var det dumma exemplet med Schweiz.

Nåja. Ja sidan har lyckats med en del nästan klassiska dumheter också.

Klassiska hjärnsläpp från Ja sidan:

Favorit 1 När dom försökte övertyga (utomeuropeiska) invandrare att det skulle bli enklare att skicka hem pengar :-).

Favorit 2 måste vara när dom försöker övertyga Nej-sägare att sveriges anknytning till EU försvagas om vi inte inför Euro. HALÅ, hur stor del av dom som säger nej till EMU är för EU?

Favorit 3 Jan Guilio osv. Euron behövs för att försvara världen mot USA. Ähhh, Oj jösses, tänk om vi hade Euron, då skulle USA glöma bort att dom är världens enda supermakt och sluta köra över FN...

Klassiska hjärnsläpp från Nej sidan:

1. Se Schweiz-exemplet ovanför

2. Det handlar om makt (Ähh, nuförtiden styrs kronan/räntan av en opolitisk riksbank. Vi/politikerna har lika lite att säga till om som i en europeisk riksbank)

Äsch, måste uppdatera mig på floskerna igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fhe
HALÅ, hur stor del av dom som säger nej till EMU är för EU?

Rätt stor andel av dem som säger nej till EMU borde ju vara medvetna om att vi är med i EU, varesig de gillar det eller inte. Bara för att man inte gillar EU så behöver man ju inte tycka att det ska gå så dåligt som möjligt för Sverige när vi ändå är med, eller?

2. Det handlar om makt

Det fina med den är att Vänstern använder det som slagord för både sin ja- och nej-kampanj (jo, de har faktiskt båda delarna).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH
Rätt stor andel av dem som säger nej till EMU borde ju vara medvetna om att vi är med i EU, vare sig de gillar det eller inte. Bara för att man inte gillar EU så behöver man ju inte tycka att det ska gå så dåligt som möjligt för Sverige när vi ändå är med, eller?

Nja. Jag tror (utan bevis) att en hel del av dom (vi) som röstade nej till EU ser ett EMU-ja som ett slags godkännande i efterhand av EU, och det vill man ju inte ge (se EU-jordbrukpolitik eller liknande för argument).

I en viss utsträckning handlar det dessutom om en (inte helt rationellt) protest. Man upplever att det "ökade inflytandet" som EMU-3 skulle ge bara handlar om att ge vissa ledande politiker tillgång till smörgåsborden i EU.

Det fina med den är att Vänstern använder det som slagord för både sin ja- och nej-kampanj (jo, de har faktiskt båda delarna).

Hi, hi. Hejdlöst roligt. Källa/länk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Nja. Jag tror (utan bevis) att en hel del av dom (vi) som röstade nej till EU ser ett EMU-ja som ett slags godkännande i efterhand av EU

Fast det är ju lite "ert problem", vi lär ju inte lämna EU bara för att vi säger nej till EMU:s 3:e steg. Att då protestera mot EU på ett sånt sätt är ju inget annat än att göra saker krångligare för sig.

Hi, hi. Hejdlöst roligt. Källa/länk?

Stockholms innerstad. Ung Vänster har en Nej-kampanj med "Det handlar om MAKT!" som sitter nästan överallt, "Vänstern för Euro" (eller vad de nu heter) har stora plakat längs med Kungsgatan med stora bokstäver "Det handlar om makt!" (de hade iaf, noterar att någon har plockat ner nästan all olaglig skyltning de senaste dagarna).

Antagligen kan man hitta budskapen med lite googlande.

Edit:

Ja-sidans affisch (syns en bit ner): http://www.vansterforemu.se

Det närmaste jag lyckas googla fram från Ung Vänster är: http://web1.design-it.se/vkal/material_valflyer.pdf

[inlägget ändrat 2003-09-09 16:37:37 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH

Ahh, det var inte lätt

För

http://www.vansterforemu.se/affisch_makt.gif

Stor

http://www.vansterforemu.se/pdf_valaffischer_70x100.pdf

Emot

http://www.ungvanster.se/pressmeddelande.asp?do=visa&id=153

EDIT

Jag skall uppdatera innan jag postar

/EDIT

[inlägget ändrat 2003-09-09 16:46:02 av MH]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738

Varför måste vi gå med öht?

Det låter rätt larvigt med alla klyschor som "vi har inte råd att stå utanför" och liknande. Om vi inte är med så har vi heller inget behov av att påverka.

EMU kommer förmodligen att visa sig vara skit, och röstar vi nej nu slipper vi ångra oss sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738
Många ja-sägare har någon komplexartad "klappa på huvudet"-mentalitet som jag blir illamående av.

Ja-sägarna litar ju fullt på att politiker vet bättre än vanliga människor och tycker att nej-anhängarna är konstiga för dom väljer att tänka själva...

[inlägget ändrat 2003-09-09 18:25:28 av SYS64738]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738
Om vi inte går med, så får vi 0 (noll) att säga till om och då blir vi ju _jättestarka_. Fattar inte hur det hänger ihop, men men..."

Om vi inte är med behöver vi väl heller inget att säga till om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738
Ta chansen och jäklas med Persson lite det är mitt argument

Hehe, klockren! Roligaste argumentet hitttils! ;)

[inlägget ändrat 2003-09-09 17:47:21 av SYS64738]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738
Alla vet vi att vi för eller senare kommer att dö, det innebär inte att det är lika bra att ta livet av sig direkt.

Bra liknelse :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738
Min "magkänsla" säger mig att att de ivrigaste NEJ-anhängarna äro kommunister, miljötomtar och sverigedemokrater. Har jag någonsin tyckt att dessa människor har haft en enda vettig ide´? Nä, alltså säger min magkänsla JA tiil EMU.

En sak som du och många andra missat är att omröstningen om EMU är INTE en partipolitisk fråga.

[inlägget ändrat 2003-09-09 18:04:16 av SYS64738]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738

Oavsett resultatet så tycker jag omröstningen bör göras om om det blir som i EU-valet: ett knappt övervägande åt ena hållet. Ett resultat på 51/49 innebär ju i princip att hälften av röstarna är missnöjda med resultatet.

Det bör vara en klar majoritet typ 60/40 åtminstone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe

Spelar väl ingen roll, det är en folkomröstning inte ett val.

En rådgivande folkomröstning har som enda syfte att ta tempen på vad väljarna tycker. Blir det 51/49 (vilket det inte blir eftersom blankröster räknas i folkomröstningar) så visar det politikerna att det är ungefär lika många som tycker bägge delarna.

Hade de velat att väljarna skulle ta beslutet hade de haft en beslutande folkomröstning, sådana kan vi ha i Sverige om vi vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Om vi inte är med behöver vi väl heller inget att säga till om?

Det har aldrig slagit dig att vi kanske påverkas av vår omgivning? :-)

Dessutom (och det är lite tragiskt, men så är det) så har vi fått betydligt mycket mindre makt i övriga EU sedan Euro-klubben drog igång, helt enkelt för att vi inte får vara med på hela finansministermötet och om 9 av 12 finansministrar träffas på kvällen så kan man ge sig den på att de diskuterar även sånt som inte är 100% EMU och Euro-relaterat utan även andra saker.

Jag tycker inte att det är ett dugg bra, men det finns tre finansministrar i EU som är lite sura på att det är så.

[inlägget ändrat 2003-09-09 18:34:39 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS64738
jamena vår korna kommer knappast bli starkare juh,,

Eeh, jo. Kronan är redan nu en stabilare valuta än euro och kommar på sikt att stärkas i förhållande till euron, så att vår krona skulle vara svag är ett helt felaktigt argument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe

Precis

(nästan som att säga "Lövskog suger, kottar är bäst" eller nåt, men jag antar att det var det du LOL:ade åt :-).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Glenn Larsson

> Favorit 3 Jan Guilio osv. Euron behövs för att försvara världen mot USA. Ähhh, Oj jösses, tänk om vi hade Euron, då skulle USA glöma bort att dom är världens enda supermakt och sluta köra över FN...

Usa: ca 275 (+) miljoner konsumenter; Europa: 425 (+) miljoner konsumenter; VARFÖR tror du usa är så ENORMT intresserade att sitta med i Council of Europe och ha så många fingrar med in i Europeeisk politik; samt att sätta käppar i hjulet för Europeeisk politik/ekonomi? Jag väntar bara på att europa ska växa upp och få bushmannen att krypa tillbaka till sin företags sponsrrade bunker texas där han kan gömma sig för alla terrorister och andra spöken.

Delenda Washington.

________

NJA till EMU!

- Nej nu, Ja senare när det bevisat vad i helsike det är som är nyttan med valuta unionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Magnus Gladh

Påstående var provocerande och jag visst att någon skulle nappa direkt :)

Men bara för att visa att det faktiskt är så, så får du här några exempel:

Svensken förlorar inflyttande till ECB.

Varken svensken eller regeringen kan påverka Svenska Riksbanken, alltså förlorar vi ingen inflyttande. Svenska riksbanken kommer att begrunda sina beslut på hur omvärlden ser ut och inte hur det är i sverige. Alltså är sverige redan beroende av EMU.

Matpriserna kommer att ökas när vi går med i EMU.

Under förra året så steg matpriserna 2.8% i EMU länderna (genomsnitt) medans priserna steg 3.5% i Sverige

Tillväxten är sämre i EMU länderna än i Sverige.

Sedan 1999 har 9 av 12 EMU länder högre tillväxt än sverige. I Genomsnitt så har tillväxten vara 0.7 procentenheter lägre i sverige än EMU.

Sverige kommer förlora massor med jobb om vi går med i EMU

Ingen vet hur det kommer att gå. Alltså vet vi inte om vi får fler/mindre jobb om vi går med i EMU. Det enda vi vet är att företagen får ett hinder mindre för exporten mot EMU länderna. 54% av sveriges export går till EU länder vilket gör att exporten kommer förenklas till de länder som har EMU/tänker införa EMU.

Titta på Danmark, de sa Nej och det går jättebra för dem.

Det går inte så bra för danmark, de har sin beskärda del av lågkonjukturen (tro mig jag jobbar i danmark).

Det är även så att Danmark har bundit sin valuta mot Euro, så När man tar danmark som argument för NEJ så biter man sig själv i svansen.

Sedan visar en ny undersökning i danmark att mer än 50% (53.2% om jag minns rätt) av befolkningen skulle vilja inför Euro som valuta. De har alltså kommit till den insikten att Euro är bättre för dem, än att inte ha den.

Det var väl det vanligaste...

P.S Nej, jag har inte bestämt mig vad jag skall rösta. Som någon sa, Göran Person vill ha JA och hur mycket av det som han vill har blivit

bra? Men å andra sidan så vill (V) och (MP) ha NEJ, och de partierna har jag inget förtroende för alls, så här står man PEST eller KOLERA.

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

[inlägget ändrat 2003-09-10 09:17:29 av Magnus Gladh]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH

05:13, Nattskiftet?

Nja, jag har fortfarande svårt att svälja det argumentet.

För det första så har inte Europa den sammanhållningen som ett gemensamt språk och historia ger USA, det gör att EU kommer att ha enorma problem med en gemensam utrikespolitik (Tyskland brukar böja sig för Frankrikes vansinigheter för att hålla ihop EU. Men det kommer förhopningsvis ALDRIG att inträffa om Frankrike vill ha EU till att sätta vapen kraft bakom utrikespolitiken, på det sättet är faktiskt EU fredsbevarande. Samtidigt gör det EU utrikespolitiskt svagt).

För det andra förstår jag inte hur EMU-3 skulle kunna påverka det.

För det tredje. Om man tror att EMU-3 skulle bidra till block-bildningen i världen så vill jag inte stödja det. Ett framtida handelskrig mellan USA/amerika, Asien och Europa kan knappast gagna någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
gondor lias
Ta chansen och jäklas med Persson lite det är mitt argument

Hehe, klockren! Roligaste argumentet hitttils!

Hehe, tycker det är ungefär på den nivån som alla andra argument ligger från båda sidor, så varför inte..

G *Som är som en nagel i ögat på Persson*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
gondor lias
Min "magkänsla" säger mig att att de ivrigaste NEJ-anhängarna äro kommunister, miljötomtar och sverigedemokrater. Har jag någonsin tyckt att dessa människor har haft en enda vettig ide´? Nä, alltså säger min magkänsla JA tiil EMU.

Jag är så långt från den beskrivningen som man kan komma, men ändå tror jag på ett nej. Varför, joo jag tror inte på en utbredning av tredje riket. Kan man inte slå dem i krig, ta dem med list är den känslan jag får av Europa "samarbetet".

Dessutom trivs jag inte med myspersson, så jag ser min chans som liten människa jäklas lite med honom.

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[SH]

Tråden flyttad till Ekonomi

/Stefan - moderator för Avreagera dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pepino

-------

[inlägget ändrat 2003-09-11 18:14:44 av Pepino]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Johan A.
jamena vår korna kommer knappast bli starkare juh,,

Tja, det verkar i alla fall gå ganska bra just nu trots allt.

Den kronförsvagning som alla hade räknat med efter Sveriges nej till EMU har i stället förvandlats till en kronförstärkning. När handeln inleddes på torsdagen stod kronan i 9:01 mot euron, vilket innebär att kronan stärkts med nästan tio öre sedan fredagen före folkomröstningen. Så stark har kronan inte varit mot euron sedan i slutet av november förra året

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_6196736.asp

Fast man får väl se hur det går i fortsättningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...