Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ja till emu


pepino

Rekommendera Poster

Jag tycker att enda anledningen till att rösta ja är för att jävlas med alla nej sägare som kommer bli mycket surare om det blir ja än vad ja sägarna kommer bli om det blir nej...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Det blir ju ja även om det blir nej fast senare och kanske. Om det blir ja däremot så blir det också ja senare, kanske.

 

 

0x-x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men liksom farför fattar inte nej sägarna det att vi lika gärna kan gå med nu, för liksom hur vi en gör så kommer vi med, sen om det tar nårra år till kvittar ju, jamena vår korna kommer knappast bli starkare juh,,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om en pensionär igår som minsann skulle rösta NEJ för att:

Hans pension skulle ju sjunka till ca 700euro och hans livsbesparingar skulle sjunka till ca 53000euro. Så han fattade inte hur han skulle ha råd till att resa när hans förmögenhet hade decimerats. :):):)

 

Han hade kanske missat några saker i hur saker och ting kommer att funka.

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade kanske missat några saker i hur saker och ting kommer att funka.

 

Som det flesta andra NEJ sägare.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade kanske missat några saker i hur saker och ting kommer att funka.

Som det flesta andra NEJ sägare.

 

Det sista citatet gör mig så förbannad, och jag kan tänka mig att rösta nej ENDAST pga detta: Många ja-sägare har någon komplexartad "klappa på huvudet"-mentalitet som jag blir illamående av.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kan jag inte se att ja-sidan har något speciellt övertygande argument.

Sjölv kan jag inte se att varken ja-sidan eller nej-sidan har några speciellt övertygande argument.

De är ju som vanligt när det gäller politiken, man fokuserar mer på hur dåligt det blir om andra sidan vinner.

 

[Esc] ... som bestämmer sig på söndag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ja-sägare har full koll på läget då eller? Instämmer i joakimjs kommentar - man får extra stor lust att rösta nej när ja-sidans argument är "låt magkänslan styra". Ja, vad bra! Skit i konstruktiva argument, bry dig inte om att läsa på fakta, nej ta och rösta för det som känns bäst just när du står i valbåset.

 

Det är väl inte val av vad vi ska äta till lunch idag det handlar om eller? Det här är ju något som kommer att ha stor betydelse för Sverige, något som kommer att omnämnas i historieböckerna. Då skadar det ju inte om man anstränger sig liiite mer än att gå på magkänslan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i konstruktiva argument

Ingen av sidorna har ju konstruktiva argument!

 

De målar ju bara upp skräckscenarion om vad som händer om vi går med (nej sidan) och vad som händer om vi inte går med (ja sidan)

 

Den värsta propagandan är när de tar mer eller mindre kända personer som förklarar varför det tycker det ena eller det andra.

 

De som man skall försöka lyssna på är väl i första hand nationalekonomer, och med ett halft öra även på företagsledare och politiker... Men inte ens om man sållar och bara lyssnar på ovanstående får man någon klar bild av hur det kommer att bli. Vi lär ju bli varse om ett par år om vi valde rätt... Men då kan det ju vara försent.

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-09-09 14:13:49 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sidan säger att om vi går med så har vi _lite_ att säga till om, det stämmer ju. NEJ sidan kontrar med att det bara blir jättelite att säga till om, därför är det lika bra att rösta NEJ. Om vi inte går med, så får vi 0 (noll) att säga till om och då blir vi ju _jättestarka_. Fattar inte hur det hänger ihop, men men...

 

/Jocke

 

Som kommer att rösta JA till euron.

 

[inlägget ändrat 2003-09-09 14:18:38 av jockesoft]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som kommer att rösta JA till euron.

 

Nähä? *chockspasmer i förvåning* ;)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej sidan säger ju att om vi går med så upphör rätten till en egen ekonomisk politk, och ett par jönsar i Frankfurt bestämmer hur ekonomin skall se ut, utan att ta hänsyn till sverige och totalt utan insyn.

 

Det mest skrämmande är ju ändå de argument folk i almänhet har för att rösta och hur dåligt insatta de är.

 

Jag är dåligt insatt. Inte för att jag vill, jag försöker verkligen. Men politeiker och andra har ju som sagt var dåliga argument, och mer skräckscenariobilder av hur det skall bli. Jag försöker tillgodogöra mig de argument som båda sidorna säger, men blir inte klok på det.

 

...lutar åt ett JA...

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...lutar åt ett JA...

 

Rösta nej istället, det är mer spännande då det ändå kommer att bli ett ja med tiden. Ta chansen och jäklas med Persson lite det är mitt argument :-)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte hur det hänger ihop, men men...

 

Ganska enkelt. Ja- och nejsägarna pratar om olika saker.

 

Ja: Om man inte går med i EMU (steg3) får man inget inflytande (över EMU). = Logiskt

 

Nejsägare: Om man går med i EMU (steg3) får man ett förhållandevis litet inflytande över EMU. Det inflytandet (över EMU) är inte värt det minskade inflytande (på Sveriges ekonomi) som det innebär att ge upp kronan= Logiskt

 

Som vanligt handlar det om värderingar och en total ovilja från alla inblandande att förstå vad motståndaren menar.

 

Önskar att man kunde få se en seriös debatt om t.ex ovanstående argument. Vad ger egentligen mest inflytande över sveriges situation? Vad är priset? Ger Ja/nej bättre inflytande i olika situationer Osv.

 

*********************************

Pajer är till för att ätas,

Särskilt blåbärspaj med vaniljsås

*********************************

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar att man kunde få se en seriös debatt om t.ex ovanstående argument. Vad ger egentligen mest inflytande över sveriges situation? Vad är priset? Ger Ja/nej bättre inflytande i olika situationer Osv.

Men tyvärr är det väl ingen som riktigt kan svara på exakt vad som kommer att hända när vi går med _eller_ när vi får ett nej. För att saker kommer ju att ändras vad som än händer, även om många tycks tro att röstar vi nej så är allt som vanligt.

 

Vi är ju redan med i steg 1 och 2 i EMU och går vi inte med fullt ut så kommer vi förmodligen att inte ha någonting att säga till om även om saker och ting som berör vårt EMU medlemskap. Och det är ju inte så kul, tycker jag iaf.

 

Tyvärr är det otroligt mycket sandlåda i euro debatten och nej-sidan talar om hur hemskt det blir om vi går med, och ja-sidan talar om hur hemskt det blir om vi _inte_ går med. Att bilda sig en uppfattning nu sista veckan blir nog inte så lätt, det kommer nog mest att vara pajkastning hela veckan.

 

Pajer är till för att ätas,

Särskilt blåbärspaj med vaniljsås

Med _mycket_ vaniljsås ;)

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är ju redan med i steg 1 och 2 i EMU och går vi inte med fullt ut så kommer vi förmodligen att inte ha någonting att säga till om även om saker och ting som berör vårt EMU medlemskap.

 

Steg 1 och 2 ska vi ju fortsätta att vara med i. Vad du grundar ditt "förmodligen inte ha någonting att säga till om" vet jag inte, vi lär ha mycket mer att säga till om än om vi går med som nummer 24 eller inte alls och ingen är väl så naiv att de tror att utvecklingen i Euroområdet inte berör oss (oavsett resultat i folkomröstningen).

 

[inlägget ändrat 2003-09-09 15:13:43 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men liksom farför fattar inte nej sägarna det att vi lika gärna kan gå med nu, för liksom hur vi en gör så kommer vi med, sen om det tar nårra år till kvittar ju
Alla vet vi att vi för eller senare kommer att dö, det innebär inte att det är lika bra att ta livet av sig direkt. ;)

 

Vi är ju redan med i steg 1 och 2 i EMU och går vi inte med fullt ut så kommer vi förmodligen att inte ha någonting att säga till om även om saker och ting som berör vårt EMU medlemskap. Och det är ju inte så kul, tycker jag iaf.
Så hur mycket inflytande tror du att sverige kommer att ha? Det är 7 st diktatorer som skall sitta och bestämma om den europeiska ekonomin. De har iprincip oinskränkt makt över ekonomin. Tror du verkligen att en svensk sitter bland dessa herrar?

 

Det lilla inflytande som sverige ev. kan utöva i valet av dessa spelar nog knappast någon roll.

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

 

[inlägget ändrat 2003-09-09 15:26:06 av Kraantz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"låt magkänslan styra". Ja, vad bra! Skit i konstruktiva argument, bry dig inte om att läsa på fakta, nej ta och rösta för det som känns bäst just när du står i valbåset.

 

Lite kan man juh "känslan" styra eftersom det är svårt att reda ut vad som är sanning eller båg från JA resp NEJ -sidorna.

 

Min "magkänsla" säger mig att att de ivrigaste NEJ-anhängarna äro kommunister, miljötomtar och sverigedemokrater. Har jag någonsin tyckt att dessa människor har haft en enda vettig ide´? Nä, alltså säger min magkänsla JA tiil EMU.

 

Sen har jag naturligtsvis följt EMU-debatten, senast igår när NEJ gjorde bort sig rejält i TV ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur mycket inflytande tror du att sverige kommer att ha? Det är 7 st diktatorer som skall sitta och bestämma om den europeiska ekonomin.

 

Jag tror du blandar ihop saker... Makten är inte nåt vi får hos ECB, ECB står precis som vår egen riksbank utanför politisk styrning.

 

Makten ligger framförallt hos finansminstrarna i euro-länderna, de är långt många fler än 7 redan idag men visst är det troligt att man utser nån form av verkställande utskott den dag de är 23-26 stycken.

Det är ganska uppenbart att vi kommer att ha mer makt än om vi står utanför (det är ju bara att titta på hur det ser ut idag), oavsett om vi får 10 ggr mer makt än idag eller bara lite lite lite mer makt så är det mer makt.

För inte handlar väl nej-sidans makt-snack om att de inte är nöjda med att vi får tillräckligt mycket makt? Jag trodde det handlade om att de trodde vi skulle förlora nån makt.

 

Edit: Några diktatorer tror jag förresten inte det finns i EU.

[inlägget ändrat 2003-09-09 15:41:31 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"låt magkänslan styra". Ja, vad bra! Skit i konstruktiva argument, bry dig inte om att läsa på fakta, nej ta och rösta för det som känns bäst just när du står i valbåset.

 

 

Lite kan man juh "känslan" styra eftersom det är svårt att reda ut vad som är sanning eller båg från JA resp NEJ -sidorna.

Låt oss se hur det gick med argumenten till medlemskap i EU:

Nej sidan sa att arbetslösheten kommer att minska, priserna inte påverkas, den sociala omsogen kommer att skäras ner.

 

Ja sidan lovade guld och gröna skogar, bara vi gick med i Eu skulle vi alla ha en plats säkrad i paradiset. :)

Arbetslösheten skulle minska, företagen skullle flockas till sverige. Allt skulle bli billigare, den sociala omsorgen skulle inte påverkas.

 

Facit, i efterhand:

Sociala omsorgen skärns ner ordentligt, mindre poliser mm allt för att ha råd med 25 miljarder i Eu skatt. Jobben? Well, jag måste erkänna att jag vet inte. En sak vet jag dock, vi har betydligt lägre arbetslöshet än finland, som har infört steg 3 i Emu

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

 

[inlägget ändrat 2003-09-09 15:44:50 av Kraantz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade kanske missat några saker i hur saker och ting kommer att funka.

 

Alla ni som hur det kommer att funka, skulle ni vilja ta det lite kortfattat så kanske även jag vet hur det kommer att funka sen?

Just nu är det NEJ från mitt håll, och förmodligen så kommer jag även rösta Nej ändå.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla ni som hur det kommer att funka, skulle ni vilja ta det lite kortfattat så kanske även jag vet hur det kommer att funka sen?

*ha ha* lycka till att försöka förstå vem som ljuger mest/minst....

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss se hur det gick med argumenten till medlemskap i EU:

 

LUF har gjort en lite mer komplett genomgång, jag är förvisso inte en av deras supporters men du hittar den här:

http://www.nejsagt.nu/

Även om den är subjektiv så visar den hur lätt det är att ta argument och vända dem till sin egen argumentations fördel. Det borde både ja- och nej-sidan reflektera över och hålla sig till fakta istället för fåniga sagor och skräckscenarier.

 

Vad gäller arbetslösheten i Finland så kan du nog ha rätt i att det beror på steg tre att de nuförtiden ligger under 10%, fast jag tror inte det. Jag tror inte heller att det beror på steg 3 att de fortfarande har högre arbetslöshet än Sverige.

Det går lixom inte att ta vilken siffra som helst, jämföra den med Sverige och säga att skillnaden beror på något annat som skiljer länderna åt, ska det vara nån vits med det så måste det finnas något som antyder att det ena är orsak och det andra är verkan.

 

En Magnum i södra frankrike kostar t.ex 2€50, det beror inte heller på steg 3, omräknat i svenska kronor kostade den ungefär 20 spänn innan de bytte till euron också. Skillnaden beror i första hand på att kronans värde minskat, kanske beror det på att alla andra är med i steg 3 och inte vi men jag ser ingen given koppling.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...