Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny omröstning!


VMS7™

Rekommendera Poster

Nä, så vad är det som säger att de skulle flytta då?

Jag vet inte, jag tror inte att det kommer att flytta fler, jag tror att ett gynnsamt klimat för näringslivet är bra för tillväxten och att ett ogynnsamt klimat gör att folk och företag flyttar på sig, drar ner eller helt enkelt slutar växa.

Företag har en skyldighet mot ägarna att bedriva verksamheten så lönsamt som möjligt, om det är ofördelaktigt att vara i sverige så är det väl rätt klart att de (som jag skriver) "väljer att expandera/satsa där det är mest fördelaktigt". Det har inget med euron att göra, det händer redan nu. Det euron kan göra är att göra det lite mindre ofördelaktigt att vara i sverige, om man nu tror att den är bra för näringslivet och det verkar de flesta representater för detsamma vara.

 

Men du är inte särskilt övertygande när du jämför Tyskland med USA men utelämmnar Danmark, Norge och Storbritannien som tillsammans står för mer import än Tyskland.

 

Va? Enda anledningen till att jag ens nämnde tyskland var att du anonymt sa "de tre största exportländerna", jag svarade bara.

Länken till SCB har du klistrat in och att Danmark, Norge och UK står för 25,5% och tyskland bara hade 18,6% kan ju vem som helst se. Men var är relevansen? Om man tittar på de siffrorna ur ett EMU-perspektiv är det ju uppenbart valuta-områden som är intressanta och inte nationsgränser. Jag hade förstått jämförelsen om Danmark, Norge, USA mfl alla hade samma valuta men annars haltar den lixom rätt mycket.

Det handlar inte om nationer, det handlar om valutaområden, hela grejen med EMU är just att det är en ekonomisk monetär union.

 

Vilken valutarisk är det vi pratar om som skulle bli noll? Är det samma valutarisk som folk en gång snackade om den amerikanska dollarn?

Nästan all import och export går i dollar eller Euro, det antar jag att du vet?

Rent praktiskt kan man inte byta till bägge två men genom att byta till den valuta som en majoritet av vår import och export sker i så blir valutarisken mot den marknaden exakt 0.

 

För att ge dig ett litet perspektiv så har jag för mig att SAS meddelade i vintras att de genom att de glömt valutasäkra dollar för ett kvartal hade råkat tjäna en miljard (kronor), hade dollarn gått åt andra hållet det kvartalet hade de förlorat en miljard.

Nu kommer man förvisso inte undan nån valutasäkring mot dollarn men det ger kanske ett litet hum om vilken vikt valutasäkringen har för företag som inte bara handlar i kronor.

 

Det var 130 år sedan vi bytte valuta senast (har jag för mig) men riksdalern var bara till namnet släkt med dollarn så det är nog inte samma valutarisk du pratar om.

Här handlar det inte om att knyta valutan till Euron, här handlar det om att byta valuta (du kan inte ha missat det).

 

Ligger inte det i vårt och sveriges intresse?

Jo, men det ligger inte i "vår" makt och vi har inte det "inflytande" i riksbanken som du påstod att vi skulle bli av med (du sa "vi ger samtidigt bort vår egen bestämmanderätt"). Naturligtvis kommer fokuset för penningpolitiken att förändras, det hade givetvis varit dumt om ECB skulle suttit och styrt den svenska räntan och skött den svenska kronan, det ska de emellertid inte. ECB sköter euron och den europeiska räntan, det är inte konstigare än att det sitter folk i stockholm och styr räntan för de som bor i Umeå.

 

Om man tittar på konjunkturkurvor, ränteutveckling och annat i europa så är det rätt givet att utvecklingen i Europa (och i delmängden som kallas euroland) är av betydligt större vikt för sverige än möjligheten för riksbanken att leka med räntan för att motverka spekulation kronan.

 

Och jag har ännu inte hittat nån som kan ge mig ett hållande argument för att gå med i EMU annat än att vi slipper växla pengar när vi reser i EMU-länder.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig på den fronten, lyssnar man inte så hör man inte. Jag kan personligen inte minnas någon annan än Göran Persson som har tyckt att vi ska gå med för att slippa växla pengar när vi är på semester, som det mesta annat han säger så saknar det relevans.

 

Tja det är det argument jag hört från Ja-sidan.

 

Du verkar tro att jag tycker att ja-sidan har "bra argument". Argumentationen är helt förkastlig på bägge sidor, jag har sett många valkampanjer men inte sedan Ny Demokrati skulle in i riksdagen har jag sett så många idiotiska argument från bägge sidor.

 

Det är trist med en folkomröstning där folket av bägge sidor förklaras vara idioter istället för att hålla sig till sakfrågorna.

 

[inlägget ändrat 2003-09-10 10:27:33 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm, Ja - för att jag tycker det är spännande med förändring, oavsett riktning :)

 

Uhm, Ja - för står vi utanför det kommande Europas Förenade Stater kommer vi inte vara en del av denna spännande episod i Europas historia, oavsett om det blir en hemsk supermakt som förstör våra liv eller om det blir bättre. Tråkigt att stå och se på, ja rent ut sagt fegt :)

 

Ahm, Ja - det spelar väl absolut ingen roll vem som håller i makten, snorkiga politiker i Sverige eller snorkiga politiker i EU - jag känner mig övertygad om att de är lika illa eller bra :) (även fast jag nog faktiskt anser att någon snorkik politiker i EU som inte bryr sig om Sverige förmodligen fattar beslut som gagnar oss mer än en girig svensk politiker gör ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

Därför vill jag ha en ny omröstning

jag också.....

 

Först skulle jag vilja ha en folkomröstning om Polen ska släppas in eller ej. Jag skulle då rösta NEJ.

 

Blir det ett NEJ på söndag borde vi rösta om inte de andra skulle ÖVERTALAS att införa svenska kronor.

Vid en tidigare folkomröstning var det åtskilliga som röstade för bibehållen vänstertrafik med en stark argumentation FÖR att det var de andra, danskar och tyskar främst, som skulle gå över till vänster.

Jesus vandrade t.ex. till vänster om åsnan, och han om någon visste vad han gjorde. Allting Rätt!

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är det väl rätt klart att de (som jag skriver) "väljer att expandera/satsa där det är mest fördelaktigt".

 

Jo, men det finns ingen som med säkerhet kan säga att det inte är mest fördelaktigt i sverige även om vi inte går med i EMU.

 

Va? Enda anledningen till att jag ens nämnde tyskland var att du anonymt sa "de tre största exportländerna", jag svarade bara.

 

Nu menade jag mer 3 av våra största men det var ju ett svar på att du skrev att en majoritet av vår export gick till Euro-länder vilket inte direkt stämmer.

 

Länken till SCB har du klistrat in och att Danmark, Norge och UK står för 25,5% och tyskland bara hade 18,6% kan ju vem som helst se. Men var är relevansen? Om man tittar på de siffrorna ur ett EMU-perspektiv är det ju uppenbart valuta-områden som är intressanta och inte nationsgränser.

 

Tja, säg det du. Det var du som började jämföra USA och Tyskland på importsidan.

 

Jag hade förstått jämförelsen om Danmark, Norge, USA mfl alla hade samma valuta men annars haltar den lixom rätt mycket.

 

Den haltar inte för jämförelsen handlar om att du påstod att majoriteten av exporten gick till EMU-länder. Och importen så jämför du bara Tyskland och USA vilket kanske inte direkt ger någon realistisk bild.

 

Nästan all import och export går i dollar eller Euro, det antar jag att du vet?

 

Nä, det vet jag inte. Hur kan den göra det när Norge, Danmark och Storbritannien också är stora på import och export? Växlar de först till dollar och sen till svensk valuta eller? Vad händer med punden och den norska eller danska kronan?

 

Rent praktiskt kan man inte byta till bägge två men genom att byta till den valuta som en majoritet av vår import och export sker i så blir valutarisken mot den marknaden exakt 0.

 

Nu säger du återigen att majoriteten av vår import och export går till EMU-länder. Det gör varken vår export eller import. De når inte ens till hälften av den. Även om det ändå är ganska mycket. Kollade du på statistiken?

 

När företagen säkrar sina valutor så går de inte in i ett eurosamarbete varje gång. De sprider risker och på så sätt säkrar de och inte var det 130 år sen de gjorde det heller. Men vad har det med att sverige byter till euron att göra? Om euron går dåligt så sitter de likväl lika illa till som om kronan skulle gå dåligt. Och det finns inga garantier för någon av valutorna.

 

ECB sköter euron och den europeiska räntan, det är inte konstigare än att det sitter folk i stockholm och styr räntan för de som bor i Umeå.

 

Då är det inte heller konstigare att de sköter euron efter sitt tycke och inte vårt?

 

Om man tittar på konjunkturkurvor, ränteutveckling och annat i europa så är det rätt givet att utvecklingen i Europa (och i delmängden som kallas euroland) är av betydligt större vikt för sverige än möjligheten för riksbanken att leka med räntan för att motverka spekulation kronan.

 

Där är vi nog inte eninga för enligt mig så har ingen lyckats lägga fram ett konkret bevis/argument på att så är fallet.

 

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig på den fronten, lyssnar man inte så hör man inte. Jag kan personligen inte minnas någon annan än Göran Persson som har tyckt att vi ska gå med för att slippa växla pengar när vi är på semester, som det mesta annat han säger så saknar det relevans.

 

Och tänker man inte så förstår man inte. Om att växla valutan är det enda hållbara argumentet så varför gå med? Efter som ja-sidan tydligen inte klarar att presentera några andra konkreta bevis/argument.

 

Det heter oskyldig till motsatsen bevisad. Jag skulle vilja säga självständiga till fördelen bevisad.

 

Att det finns idiotiska argument på bägge sidor håller jag med om. ett sådant är tex. att alla företagen skulle flytta bara för att vi inte går med i EMU. Vilket egentligen var vad den här diskussionen började med.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det finns ingen som med säkerhet kan säga att det inte är mest fördelaktigt i sverige även om vi inte går med i EMU.

 

Nej, man vet aldrig om jorden går under imorgon heller. Det finns emellertid rätt gott om människor som kan göra rätt kvalificerade gissningar, om inte annat genom att titta på sina egna kostnader i dagsläget. Tror du det är en tillfällighet att Svenskt Näringsliv sponsrar ja-sidan? Kanske beror det bara på att de är onda och inte alls på att de som de representerar har rätt mycket att vinna på ett medlemskap? :-)

 

Och importen så jämför du bara Tyskland och USA vilket kanske inte direkt ger någon realistisk bild.

Jag hade ingen lust att räkna upp de kanske 200 länder som det kanske går att plocka fram, därför skrev jag "t.ex" när jag tog upp USA som exempel (eftersom du m.fl tenderar till att anföra dollarn som minst lika viktig som Euron), för enkelhetens skull valde jag att jämföra med Tyskland, det var tillräckligt för att visa hur lite USA betyder. Naturligtvis hade det varit ännu mer förkrossande att ta hela Euroområdet som jämförelse men jag trodde inte det behövdes för att visa hur oviktigt USA är.

 

Jag hade förstått din kritik om det hade handlat om att visa hur viktigt Tyskland är men som det är nu låter det mest som om du har fått slut på argument och därför bara letar efter hur du kan ta meningar ur sitt sammanhang och angripa dem.

 

Nu säger du återigen att majoriteten av vår import och export går till EMU-länder. Det gör varken vår export eller import. De når inte ens till hälften av den. Även om det ändå är ganska mycket. Kollade du på statistiken?

 

Ja, jag såg den nog långt innan dig, jag har har fölljt den där statistiken sen början av 90-talet.

Jag beklagar om jag uttryckte mig slarvigt, du har helt rätt i att de 35-40% av vår export som går till Euro-länder (eller länder med valuta bunden till euron) inte är majoriteten av vår export, det var inte det jag försökte säga och jag var slarvig.

Tillåt mig att korrigera min slarvighet:

"Det finns inget valutaområde som är så stort och viktigt som euroland för svensk import och export"

 

Hoppas du förstod nu, beklagar att jag var otydlig tidigare.

 

Om du fortfarande tror att det handlar om växlingskostnader så undrar du säkert varför jag skrev "eller länder med valuta bunden till euron", det beror alltså på att i den händelse att vi går med i euro-delen av EMU så försvinner valutarisken även mot dessa länder (sålänge de inte hoppar av), är vi inte med så spelar det naturligtvis ingen roll.

 

När företagen säkrar sina valutor så går de inte in i ett eurosamarbete varje gång.

 

Jag tror du behöver läsa på om valutasäkring, företag går ALDRIG in i eurosamarbeten. Valutasäkring gör man t.ex genom att köpa valutor på termin.

 

Och tänker man inte så förstår man inte.
Beklagar, jag kan inte hjälpa dig med den biten, jag kan bara måla upp lite större referensramar åt dig när jag tycker du är ute och cyklar.

 

Om att växla valutan är det enda hållbara argumentet så varför gå med?

Det där får du ta med Göran Persson, jag har aldrig påstått att växling av pengar skulle vara ett hållbart argument, tvärt om, jag tycker det är ett löjligt argument.

 

Jag har tröttnat lite på att ens diskutera frågan med dig så ta inte illa upp om jag inte svarar igen, känner jag att jag har lust och tid över kanske jag gör det, annars får det nog vara, det är inget personligt.

 

[inlägget ändrat 2003-09-10 16:20:38 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kvalificerade gissningar

 

Jo, gissa kan jag också göra och såna kvalicifcerade människor finns det på nej-sidan också.

 

Att ja-sidan stöttas det Svenska näringslivets vinstintressen tycker inte jag har så mycket med svenska folkets intressen att göra. För ingen vet säkert att det betyder sänkta priser för konsumenterna och särskilt inte sänkta priser på mat och andra livsmedel vilket i dagsläget är viktigast för låginkomsttagare. Då tror jag det är mer sannolikt att priserna inte förändras om vi låter svenska kronan vara.

 

Jag hade ingen lust att räkna upp

 

Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om vad du har lust med så länge du bara presenterar fakta på ett objektivt sätt. Dollarn används i fler länder än bara i USA att jag tog upp den har inget med min ståndpunkt om dollarn är viktig eller inte att göra.

 

Jämförelsen var dessutom ett exempel på ett stort valutaområde i jämförelse mot ett annat stort valutaområde och även såna kan gå dåligt. Det finns inga garantier. Därför inte heller några garantier eller hållande argument/bevis för att ekonomin skulle gå bättre bara för att vi går med i EMU än om vi behåller vår valuta.

 

Sen vad det har med mitt första inlägg att göra om att företagen skulle flytta utomlands bara för att vi inte går med i EMU har du inte heller lyckats förklara. Så ur min synpunkt så är det du som har ont om argument, eller rättare sagt hållande argument.

 

Om du fortfarande tror att det handlar om växlingskostnader

 

Återigen så tror jag ja-sidans enda konkreta bevis är växlingskostnaderna. Nått annat bra argument har den inte lyckats prestera.

 

försvinner valutarisken även mot dessa länder

 

Men hur kan du säga att valutarisken skulle försvinna? Risken reducerar man ju om genom att sprida ut den. Betyder det att om de handlar med bara svensk valuta så har de inte heller något att riskera? Det låter inte så troligt.

 

Jag tror du behöver läsa på om valutasäkring

 

Jag tror du behöver läsa på texten jag skrev "När företagen säkrar sina valutor så går de inte in i ett eurosamarbete varje gång."

 

Beklagar, jag kan inte hjälpa dig med den biten, jag kan bara måla upp lite större referensramar åt dig när jag tycker du är ute och cyklar.

 

Hjälper det dig att förstå?

 

jag har aldrig påstått att växling av pengar skulle vara ett hållbart argument, tvärt om, jag tycker det är ett löjligt argument.

 

I så fall har ja-sidan inga fler hållande argument så vitt någon lyckats presentera för mig. Vad Göran Persson har för argument till att gå med får han gärna presentera.

 

Jag hade ju visserligen hoppats att du skulle komma till saken någon gång men. Då det är med den saken ungefär som med ja-sidans argument så är det kanske lika bra att du lägger ned diskussionen.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ja-sidan stöttas det Svenska näringslivets vinstintressen tycker inte jag har så mycket med svenska folkets intressen att göra.

 

Nä, Svenska folket är ju naturligtvis inte ett dugg beroende av hur det går för svenskt näringsliv, eller hur?

 

så länge du bara presenterar fakta på ett objektivt sätt.

Jag presenterar det så objektivt jag vill och det har du inte med att göra. Det är inga hemliga uppgifter, precis vem som helst kan gå till SCB och titta på informationen. Hade jag förvrängt informationen eller på något annat sätt friserat den så att den tjänade nåt syfte så hade jag förstått dina klagomål, men nu saknar de helt relevans.

 

Och nu ser jag inget fel med den därför tycker jag det är dumt att ändra.

Det alternativet finns ju tyvärr inte, att det funkar hyffsat nu (vilket man ju kan diskutera med tanke på kronans rekordlåga värdering) beror ju helt på hur det ser ut runt omkring oss nu. Ett nej lär inte hindra vår omvärd att fortsätta utvecklas.

 

Letar argument gör jag för fullt. Jag tror bara inte på propaganda där argumenten inte håller.

 

Det här blir sista gången jag säger det, men iaf. Propaganda är per definition inte något som ska hålla. Propaganda är just propaganda (ordet betyder "systematisk spridning av åsikter som gynnar en själv" eller motsv. beroende på vilken ordbok man frågar), argumentationen från propagandamaskinerna i bägge lägren har varit helt förkastlig.

Titta på verkligheten istället, sätt in vilket scenario som helst i frågan "Hur hade det här påverkats med Euro?" (eller nåt åt det hållet) och bilda dig en uppfattning, svårare än så är det inte. Jag förväntar mig förvisso inte att du ska byta uppfattning men iaf.

 

Nja, att vår köpkraft har minskat beror nog knappast på att någon medvetet suttit och förstört den svenska kronan.

Sa jag att det var medvetet? Det är klart den förda politiken mer eller mindre varit medveten men jag tror knappast att någon gjorde det med ont uppsåt så tillskriv mig helst inte den åsikten.

 

Jag hade ju visserligen hoppats att du skulle komma till saken någon gång men.

 

Vilken sakfråga saknar du i mitt resonemang? Jag har varit extremt övertydlig när det gäller ursprungsfrågan (den om företagsklimatet i sverige och hur det kan påverka inte bara hur många som flyttar härifrån utan hur många som etablerar sig). Är det någon annan fråga jag missat kanske du skulle påpeka det istället för att svara på allt genom att hävda ja-sidans dåliga argumentation utan att peka på vad det är som är dåligt och varför.

 

Dessutom ska jag be att få tala om att jag inte på något sätt representerar någon ja-sida. Jag kan mycket väl gå och rösta nej på söndag, helt enkelt därför att jag inte är säker på att jag vill ge Göran Persson mandatet att förhandla fram ett resultat som jag sen inte får ta ställning till.

 

[inlägget ändrat 2003-09-11 15:18:12 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, Svenska folket är ju naturligtvis inte ett dugg beroende av hur det går för svenskt näringsliv, eller hur?

 

Snarare det omvända så tror jag inte svenskt näringsliv bryr sig så mycket om det svenska folket annat än i intresse som konsumenter. Och då bara för att det gynnar svenkt näringsliv så betyder det inte att pengarna hamnar i det svenska folkets fickor. Var det tex. inte just en diskussion om att svenska VD:ar rekordhöjer sina löner?

 

Jag presenterar det så objektivt jag vill och det har du inte med att göra.

 

Tja, om det är mig du försöker övertyga så håller inte den principen. Och att bara presentera halva sanningen kan i många fall vara lika illa som att ljuga.

 

Ett nej lär inte hindra vår omvärd att fortsätta utvecklas.

 

Precis, så därför känns det inte som att vi behöver gå med i EMU. Misslyckas samarbetet så kan det säkert leda till en hel del negativa följder så därför tycker jag att det är en onödig risk.

 

Det här blir sista gången jag säger det, men iaf.

 

och första för min del. :)

 

Propaganda är per definition inte något som ska hålla.

 

Så varför tro på den om den inte håller? Det är väl självklart att propaganda ska hålla och vara trovärdig annars kommer ingen att ta sig åt den förutom dumskallar som inte kan tänka själva. Och såna vet både du och jag att det finns en hel del runt om i världen.

 

Sa jag att det var medvetet?

 

Nä, men det låter ju så när du skriver "Snart 10 år av effektivt förstörande av svenska kronan har resulterat i att svenskar som åker utomlands i princip inte har någon köpkraft."

 

Vilken sakfråga saknar du i mitt resonemang?

 

De argument jag tycker presenterats hittils om varför företagen skulle flytta utomlands bara för vi inte går med i EMU anser jag som luddiga. Självklart kan Sveriges företagsekonomi drabbas och i så fall kan allt gå åt pipan men det kan den likväl göra även om vi går med i EMU. Jag tror dessutom mer på vår egen förmåga att styra våra pengar därför tror jag att vi har lika mycket möjligheter om inte mer att utvecklas vid ett nej.

 

Är det någon annan fråga jag missat kanske du skulle påpeka det istället för att svara på allt genom att hävda ja-sidans dåliga argumentation utan att peka på vad det är som är dåligt och varför.

 

Det som jag tycker är dåligt med både ja och nej-sidans argument är att de inte håller och varför de inte håller tycker jag för att allt ja-sidan säger skulle lika gärna nej-sidan säga till sin fördel och viceversa. Det beror på att det är marknaden som styr ekonomin och den kan ingen kontrollera eller bestämma i förväg.

 

Att ha såna här diskussioner där man kan skapa sig en uppfattning och höra bägge sidors argument utan att nödvändigtvis råka i luven på varandra tycker jag är den ultimata demokratin och ett av de bästa sätten att skaffa sig en uppfatting på.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare det omvända så tror jag inte svenskt näringsliv bryr sig så mycket om det svenska folket annat än i intresse som konsumenter.

Nä, det är det väl ingen som har sagt. Vitsen ligger lixom i att om det går bra för svenskt näringsliv (och det stannar och/eller växer i Sverige) så bidrar det till att fler har jobb, att fler betalar mer skatt (företag såväl som privatpersoner) och att färre behöver gå och kosta pengar för att det inte finns några jobb.

Näringslivet överlag ska abslut inte bry som Sverige, men det finns en hel del att vinna på att Sverige bryr sig om näringslivet.

 

Så varför tro på den om den inte håller?

Jag tycker jag har uppmanat dig gång på gång att INTE tro på propagandan utan istället bry dig om verkligheten, det finns rätt gott om fakta som INTE är propaganda.

 

De argument jag tycker presenterats hittils om varför företagen skulle flytta utomlands bara för vi inte går med i EMU anser jag som luddiga.

Jag har aldrig sagt att en massa företag skulle flytta utomlands, jag skrev:

"jag tror inte att det kommer att flytta fler, jag tror att ett gynnsamt klimat för näringslivet är bra för tillväxten och att ett ogynnsamt klimat gör att folk och företag flyttar på sig, drar ner eller helt enkelt slutar växa."

 

Jag kan verkligen inte utreda resonemanget om att fler skulle flytta, helt enkelt för att jag inte tror på det. Jag tror att det är viktigt (euro eller inte) att ha ett gynnsamt företagsklimat, se ovan.

 

 

Det beror på att det är marknaden som styr ekonomin och den kan ingen kontrollera eller bestämma i förväg.

Marknaden går visst att styra, det är ju t.om Nej-sidans främsta argument att behålla penningpolitiken. Jag tror att det finns tillräckligt mycket styrmedel i finanspolitiken och att det slår för hårt mot medborgarna att leka med devalveringar och räntevapen för att styra marknaden dit man vill ha den.

 

Att ha såna här diskussioner där man kan skapa sig en uppfattning och höra bägge sidors argument utan att nödvändigtvis råka i luven på varandra tycker jag är den ultimata demokratin

Helt medhåll. Jag skiter fullständigt i ja- och nej-sidans (nu avslutade) kampanjer, den stora segern för demokratin med den här folkomröstningen är imho att nästan varenda kotte faktiskt har tagit ställning och diskuterat frågan på jobbet, med polare, här eller nån annanstans. Om ingen bryr sig dör demokratin.

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-13 02:21:22 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen ligger lixom i att om det går bra för svenskt näringsliv (och det stannar och/eller växer i Sverige) så bidrar det till att fler har jobb, att fler betalar mer skatt (företag såväl som privatpersoner) och att färre behöver gå och kosta pengar för att det inte finns några jobb.

 

Tja, eller så hamnar de hos någons konto i Schweiz. :)

 

har uppmanat dig gång på gång att INTE tro på propagandan

 

Och jag tycker jag gång på gång gjort det klart att jag inte tror på den heller vilket min allra första inlägg i denna diskussionen egentligen handlade om. :)

 

Marknaden går visst att styra

 

Tja, nu skrev jag visserligen kontrollera och förutsäga och det tror jag bara går om man har monopol på något. Knappt ens då.

 

Det ska bli mycket intressant att se var svenska folket landar i slutändan. :)

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, nu skrev jag visserligen kontrollera och förutsäga och det tror jag bara går om man har monopol på något. Knappt ens då.

Sorry, my errr. Jag tog för givet att du inte ville införa sovjetkommunism utan kunde nöja dig med att styra marknaden.

 

Det ska bli mycket intressant att se var svenska folket landar i slutändan

Jag har varit rätt övertygad om att det ska bli ett nej alltid, det ser ut som om jag fick rätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit rätt övertygad om att det ska bli ett nej alltid

 

Jag trodde faktiskt det skulle bli jämnare än vad det blev. Det bör dock tilläggas att en stor del av Sveriges befolkning röstade ja. Så så klart valresultat tycker inte jag att det var. Jag tor dock att vi gjorde rätt val i att vänta och låta euron stabilisera sig lite innan vi går med.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bestämde mig iallafall för att rösta nej sedan ECB bannat EU-länderna för att den offentliga sektorn kostar för mycket. Jag tycker inte att den kan kosta för mycket. Vård, skola och omsorg måste ha högsta prioritet, och det får inte kosta mer än att alla har samma möjlighet till god hälsa och bra vård i livets slutskede.

Ehh, jo den kan kosta för mycket. Titta på Sveriges offentliga sektor, den blir ju bara sämre och sämre samtidigt som den kostar mer och mer. Man får ju kanske ta och se kostnaden mot effektiviteten. Tror att det går att effektivisera mycket i den offentliga sektorn i Sverige samtidigt som den förbättras. Men så länge politikerna mest ser om sitt eget hus så kommer ju inte det att ske...

 

/Jocke

 

"Shit! What? Rollers. No? Yeah. Shit!" - Blues Brothers

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockesoft skrev:

Titta på Sveriges offentliga sektor, den blir ju bara sämre och sämre samtidigt som den kostar mer och mer

... och det har du förstås siffror på? Åtminstone vad jag känner till så sker väl kostnadsbesparingar i hela den offentliga sektorn.

 

Du får gärna visa exempel på att det ofentliga sektorn kostar mer och mer.

 

Fakta jockesoft!

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...