Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad handlar det om

jordgubb

Rekommendera Poster

vad handlar det om igentligen?Vad kommer hända om vi röstar nej?

Det är väl det som är problemet, ingenting kommer att hända. Vi kommer väl att sitta i vår lilla ankdamm och krama vår kära krona. Om vi däremot röstar ja, så är ju förutsättningarna större att det kommer att hända något. Jag kan ju inte svära på att allt som kommer att hända är till det bättre, men jag tror att övervägande delen är det.

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Om vi däremot röstar ja, så är ju förutsättningarna större

Jag tvivlar på att förutsättningarna för "att det kommer att hända något" är så mycket större . Ingen vet och ingen kan säga något säkert. Sen kan man ju diskutera om det som kommer hända är något bra eller inte men det vet ingen heller säkert.

Det enda som är säkert om vi går med är 2 saker.

Vi slipper växla när vi åker till ett EMU-land och vi flyttar en stor del av bestämmandet utomlands.

/JANspeed

[inlägget ändrat 2003-09-08 12:57:01 av JANspeed]

Länk till inlägg
Det är väl det som är problemet, ingenting kommer att hända. Vi kommer väl att sitta i vår lilla ankdamm och krama vår kära krona.

Att vidareutveckla kanske inte vore fel... Var har du fått detta ifrån? Det är väl klart att Sverige och den svenska ekonomin även kommer att påverkas vid ett Nej.

Om vi däremot röstar ja, så är ju förutsättningarna större att det kommer att hända något. Jag kan ju inte svära på att allt som kommer att hända är till det bättre, men jag tror att övervägande delen är det.

Du vill alltså att det ska "hända något". Skulle vilja höra det i den offentliga debatten

"-Jag tycker vi ska rösta JA för att det ska hända något"Det går väl inte... Sakliga argument tack!!!

Tycker det börjar bli många trådar här som behandlar denna fråga, utan att någon kommit med ett genialt inlägg som övertygar alla

[inlägget ändrat 2003-09-08 13:15:34 av lillen_009]

Länk till inlägg
Tycker det börjar bli många trådar här som behandlar denna fråga, utan att någon kommit med ett genialt inlägg som övertygar alla

Jag håller med, men det tycker jag iofs genomsyrar debatten i sin helhet.

Länk till inlägg
Jag kan ju inte svära på att allt som kommer att hända är till det bättre, men jag tror att övervägande delen är det.
Har man inte läst larmrapporter om att svenskarna lånar upp sig till öronen. Att räntan är låg och alla passar på att låna belopp som de aldrig ens kan drömma om att betala tillbaka. Vad händer då om vi går med i EMU och räntan plötsligt börjar vandra iväg? Kan svensken då lösa sina lån? Eller är det ingen risk att räntan vandrar?

Hittils har ingen kommit med ett konkret bevis på fördelar med EMU för min personliga del - däremot kan jag tänka mig att företag får det bättre. Risken är stor att mitt val faller på Blank röstsedel.

[inlägget skrivet av NoiseKiller] - ingen bevakning på skenande trådar. ;)

Länk till inlägg
räntan plötsligt börjar vandra iväg?

Innebär den att den ökar??

Om det blir ett JA, är jag nästa övertygad om att räntan inte kommer att öka. Antigen oförändrad eller lägra. Blir det ett NEJ är det mer ovisst... Troligtvis kommer den att stiga lite på kort sikt, men annars tror jag att räntan är ganska lagom för Sverige för tillfället.

Länk till inlägg

Glömde svara på frågan också :(

Ja, det går att lösa lån (mot viss avgift). Men hur troligt är det? Det mesta av de upplånade pengarna är ju bundna i reala tillgångar och sådana säljer man inte över en natt

Länk till inlägg
Ja, det går att lösa lån (mot viss avgift).
Jo visst GÅR de att lösa - men folk lånar ju inte pengar för skoj skull. Troligtvis köper de hus, bil eller annan utrustning.

Min åsikt är att idag kan vi vara relativt säkra på hur det blir. Med EMU kanske vi behöver anpassa oss och således höjja räntan. Men men - så länge det inte finns några konkreta bevis behöver jag kanske inte bry mig - jag överlever mina lån även om de dubblar räntan så är jag ego så.. kör till. ;)

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

Länk till inlägg
Med EMU kanske vi behöver anpassa oss och således höjja räntan.

EMU har längre, inte högre ränta än vad vi har. Om vi anpassar oss sänker vi räntan...

Jo visst GÅR de att lösa - men folk lånar ju inte pengar för skoj skull. Troligtvis köper de hus, bil eller annan utrustning.

Precis vad jag skrev :)

Att det är bundet i reala tillgångar.

Länk till inlägg
EMU har längre, inte högre ränta än vad vi har. Om vi anpassar oss sänker vi räntan...
Tack. Om informationen stämmer är jag nöjd och håller från och med nu för öronen fram till valet. ;)

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

Länk till inlägg
EMU har längre, inte högre ränta än vad vi har.

Va, har di längre ränta i det däringa EMU? Måste jag betala ränta i 10 år på mitt 5-åriga skoter-lån då? Jag visste väl att det var nått lurt med EMU!

(sorry, kunde inte låta bli)

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...