Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Namnteckning....


goalie31

Rekommendera Poster

Går det att göra en vektor (bana) av en inscannad namnteckning (bitmap)? Jag vill kunna använda namnteckningen i div. olika trycksaker... och så att namnteckningen behåller sina tonade områden. Alltså så att namnteckningen ser ut som en orginalnamnteckning. Som det är nu kan jag bara göra en fylld bana utan nyanser som t.ex. toningar.

Ett annat "krav" är också att det måste gå ganska snabbt att tillverka... max en halvtimme..

Kanske med något program?

Tacksam för alla förslag..

Tack på förhand...///Olle W.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör den som PNG-fil. Då kan du behålla nyanser och samtidigt få en genomskinlig bakgrund. GIF kan funka i vissa fel, men den kan bli något kantig pga GIF inte klarar flera nivåer på genomskinligheten.

 

Att verktorisera den, ser jag ingen mening med.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förslår fortfarande att du gör en i PNG och gör den i den storlek den ska användas i. Det är trots allt inte ofta som man har behov av att förstora sin namnteckning, eller?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vektorisera den med illustrator, ADobe StreamLine eller freehand men mitt tips är att inte göar det utan spara den istället som en bitmappad TIFF i 1200dpi så kan du skala den något uppåt och nedåt utan problem dessutom så ser en namnteckning alltid naturligast ut när den är bitmappad efetrsom den förvanskas nåpgot när du vektoriserar den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

genomskinlig gif låter ju som det optimala formatet för trycksaksframställning

 

Visst är det så! Dvs papprets färg syns där du valt genomskinlig färg...

 

kanske animerad också? :)

 

Gör dig inte dum nu va.... !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra på flera sätt:

 

1. Scanna in i högupplösning och använd som den är i tiff, gif eller png-format

2. Scanna in i högupplösning och vectorisera den (och lägg in toner för att få färgen att bli tunnare/tjockare)

3. Skriv namnteckningen med Wacom-platta och gör som nummer två, fejka en bläckpenna osv

 

Själv har jag vektoriserat min namnteckning men inte lagt in toner (tar större plats) och använder då och då när jag är lat och skriver ut julkorten.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mnja, då är det nog du som är ute och cyklar, att använda sig av genomskinligheten i GIF-formatet låter inte som en särskilt bra modell då skall du nog satsa på urklippsbanor till TIFF eller EPS, det blir både bättre och exaktare.

 

Att sen GIF dessutom använder sig av en indexerad färgpalett fgör det knappast lämpligare. Min gissning är att du inte har någon större erfarenhet av tryckteknik. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mnja, då är det nog du som är ute och cyklar, att använda sig av genomskinligheten i GIF-formatet låter inte som en särskilt bra modell då skall du nog satsa på urklippsbanor till TIFF eller EPS, det blir både bättre och exaktare.

 

Jag använder alltid EPS eller AI för material som ska till tryckeri. Det var inte GIF-formatet utan den genomskinliga bakgrunden som jag ville poängtera.

 

Att sen GIF dessutom använder sig av en indexerad färgpalett fgör det knappast lämpligare.

 

Nej, GIF är värdelöst.

 

Min gissning är att du inte har någon större erfarenhet av tryckteknik. ;)

 

Jag är inte tryckare, men jag jobbar mycket med tryckare och hittills har det fungerat ypperligt. De får materialet på det sätt som de vill och jag får det resultat jag vill ha!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Skanna in bilden spar den som tiff, plocka in den i Adobe Streamline och vektorisera den automatiskt där spar som EPS. Eller ta in den i Flash och konvertera till bitmap..exportera sedan som Illu. eps.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...