Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rättssystemet


lillen_009

Rekommendera Poster

Läste på aftonbladet.se

 

En 34-årig man fick sex års fängelse för försök till dråp.

 

Mord = överlagt och medvetet

Dråp = oaktsamhet, omedvetenhet, ej syfte med handling

 

Hur kan man dömas för försök till dråp när dråp inte är en medveten handling??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dråp är väl också mord fast oöverlagt. Alltså om jag helt plötsligt, utan motiv, skjuter dig är det dråp. Samma sak om man kör över någon när man är rattfull. Du har inget motiv, och det är inte överlagt. Alltså är det inte mord, utan dråp. Förtjänar minst sex år i fängelse.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Antagligen helt riktigt men vad jag tror att lillen_009 menar är hur man t.ex kan dömas för försök till att "helt plötsligt, utan motiv, skjuta någon".

 

Lite luddigt skrivet av Aftonbladet kanske...

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pja, om du går ut på bron med din älgstudsare och skjuter vilt omkring dig, mot tex moppeligister kan jag tänka mig att det är försök till dråp. Eller om du kör rattfull och mejar ned ett antal personer utan att de dör kan det väl också vara försök till dråp (som har högre straffsats än tex grov misshandel).

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pja, om du går ut på bron med din älgstudsare och skjuter vilt omkring dig, mot tex moppeligister kan jag tänka mig att det är försök till dråp. Eller om du kör rattfull och mejar ned ett antal personer utan att de dör kan det väl också vara försök till dråp (som har högre straffsats än tex grov misshandel).

 

Om du skjuter på bron så måste det väl klassas som mordförsök eftersom du tar bössan med dig dit och skjuter och _vet_ att det är livsfarligt om någon träffas

"Oj, jag träffade en i huvudet och han dog - vad konstigt", skulle inte jag godta som domare

 

Vad gäller brott begångna under onykterhet kan jag inte uttala mig om då jag inte vet riktigt hur de olika lagarna går i varandra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, försök till dråp är troligen försök till en handling som kunde leda till dråp.

 

Glasklart :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Man kan ju faktiskt försöka slå ihjäl någon helt plötsligt, -och misslyckas. Då är det ju ett dråpförsök. Har man däremot planerat länge och väl att ha ihjäl någon, och trots allt misslyckas, -då är det ett mordförsök.

 

Det "roliga" i kråksången är att folk som "bara" misshandlar sina offer, och offren dör, döms för vållande till annans död (grovt) och grov misshandel.

"Vi skulle bara slå honom gul och blå, men tyvärr dog han"..

 

Själv tycker jag att man borde göra som i USA och kalla mord för mord, och vållande till annans död för vållande till annans död. Det vi kallar för "dråp" skulle man kunna kalla "mord av andra graden".

-Fast jag kollar nog lite för mycket på Law & Order..

 

"Vållande till annans död" tycker jag enbart skall vara vikt åt olyckor och olycksliknande händelser.

-Inte när man håller på och skall våldföra sig..

 

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att man borde göra som i USA och kalla mord för mord, och vållande till annans död för vållande till annans död. Det vi kallar för "dråp" skulle man kunna kalla "mord av andra graden".

Spelar inte så stor roll men det man i USA kallar second degree murder är inte dråp (om det var det du tänkte på).

Dråp heter "manslaughter". Det varierar lite från stat till stat men skillnaden är markant, om ett dråp ger 5 år så ligger 2nd degree murder oftast på minst 15.

 

Edit: Skillnaden mellan 1st och 2nd degree murder är förresten att ett första gradens mord är "riktigt mord" medans ett andra gradens mord är ett mord som råkar hända medans man gör något annat, t.ex rånar en bank, eldar upp ett hus eller nåt.

 

[inlägget ändrat 2003-09-06 12:06:26 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej, manslaughter är inte nödvändigtvis dråp -man kallar ofta det vi kallar (grovt) vållande till annans död för manslaughter i USA. Involontary manslaughter är vållande till annans död.

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har delvis rätt, manslaughter är inte nödvändigtvis exakt det vi i sverige kallar dråp, det täcker in lite till. Och delar av det vi kallar dråp kan gå in i second degree murder (varierar från stat till stat men oftast om det är uppenbart för förövaren att det han gör kommer att leda till döden, t.ex om du oplanerat skjuter någon i huvudet). Om man genom en kriminell handling råkar göra det vi kallar vållande till annans död så brukar det kallas negligent homicide har jag för mig (annars blir det som du säger förmodligen "involontary manslaughter")

 

Det finns ingen direkt 1:1-översättning av de exakta definitionerna eftersom lagstiftningen inte är identisk men slå upp dråp i vilket lexikon som helst och du kommer att hitta manslaughter, för det är oftast det det vi i sverige kallar dråp blir.

 

Fast jag kollar aldrig på "Law & Order" :)

 

[inlägget ändrat 2003-09-06 12:21:52 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det är sant att gränserna är flytande.

Oftast tenderar man i USA att döma ut hårdare straff för dråp (murder two) än i Sverige (misshandel+vållande till annans död). Skall man generalisera så duger ditt exempel bra (och mitt tidigare exempel "vi skulle bara banka honom ordentligt gul och blå, men tyvärr dog han" när man i USA oftare dömer till murder2. Är man kampsportare (exempelvis) så får man ett hårdare straff (brottsrubricering) än om man är vanlig svensson. (Eftersom ens händer i det tidigare fallet räknas som vapen).

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren

Det finns en till rubricering i Sverige som jag inte riktigt kan förstå, och det är "oaktsamhet" och "grov oaktsamhet".

En polares brorsa dog när 3 dörrvakter satte sig på hans rygg (killen hade varit full och spytt i garderoben), och straffet blev 2 månaders fängelse för en av dem med just rubriceringen "grov oaktsamhet".

Samtidigt har dörrvakter befogenheter att göra just det de gör, men ingen myndighet ser till att de har någon som helst medicinsk utbildning att veta vad en människokropp klarar av. Alltså ska fler än dörrvakterna själva (i det här och liknande fall) vara skyldiga att ta ansvar och straff.

 

Bara ett sidospår, men diskussionen fick mig att minnas gammal ilska över rättssystemet i Sverige.

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök till mord är det väl bara om man gör en ansats att döda en eller flera bestämda individer.

 

Om man skjuter helt vilt omkring sig utan att göra en ansats att döda någon särsild (och utan att ha tagit med vapnet för att göra just detta) då kan det kanske vara försök till dråp.

 

Mer troligt exempel:

A och B börjar slåss med varandra.

Det slutar med att B blir så allvarligt skadad att han nästan dör men med nöd och näppe klarar sig efter lång intensivvård.

De brotsrubriceringar som är lämpliga då för A är grov misshandel eller dråpförsök.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...