Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bootproblem


Lena Marie

Rekommendera Poster

Det står: 686, AMIBIOS, 1999, B40, 5014. Och på en lite lapp P4S5A/DX+, 600. Grafikkortet har en fläkt under som var minst sagt dammig. Jisses vad man kan hitta när man böjer sig.

Datorn är köpt på Pyrotech nov 2002. (anv.info) Elitegroup står det på moderkortkartongen. Säger väl inget

------

MVH//Lena Marie

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-05 11:54:38 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag döör. Nu har jag släpat och skruvat. Startade utan grafikkort och nu med. Samma svarta skärm. Börjar ruttna.

------

MVH//Lena Marie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika pip?

 

mmh, läs igenom tipsen som finns på sidan som Gondor Lias länkade till:

http://www.computerhope.com/beep.htm

 

 

Hoppas att detta löser sig!

 

[ed] självklart hittar jag inget som stämmer med just din PIP-sekvens :(

 

/T

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-05 12:09:37 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ens börjat läsa tråden än, men ungefär sådär fel kan det bli om grafikkortet sitter snett i agp-sloten. Har varit med om den saken. Nu ska jag läsa resten av tråden för att se om du redan provat den saken ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag letade men fann heller inget som började med två korta sen 8 långa +2 +1

------

MVH//Lena Marie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis:

Jag har tagit ur det och satt i det med omstarter emellan;)

------

MVH//Lena Marie [ommonterad och själsligt deformerad men inte ännu formaterad]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara virus. Det var alltså inte den vanliga texten som kom upp på skärmen i morse. Allt var huller om buller. Var väl för trött för att uttrycka mig. Skit oxå. Har även tagit i och ur minnet.

------

MVH//Lena Marie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser moderkortet helt ok ut om du tittar på det ? Inga kondensatorer som börjar bukta utåt i toppen eller något sådant ?

 

Har du provat att resetta bios ? Man flyttar en jumper bredvid bioskretesen ett snäpp, för en stund, sen flyttar man tillbaka den.

 

Har du provat med ett annat grafikkort ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja på första och Ja, jag har nu resettat bios. Tog ett tag att hitta var. Samma skit. Måste alltså leta reda på annat grafikkort. Inte helt lätt.

------

MVH//Lena Marie

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-05 12:57:29 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara virus.

 

Men biosskärmen kommer väl upp ?

På ECS brukar det vara att man trycker på "delete"-knappen för att komma in i bios-setup och isåfall ändra boot-ordningen till CD först.

Isåfall bör du kunna boota med Windows-CD:n och installera om Windows ovanpå det gamla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Blekis om grafikkortet

haft precis samma fel, trodde oxå att det var virus

men men bytte gafikkort och så var det fixat.

 

/matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Bios kommer inte upp, allt är svart. Jag har varit inne där förr så det har jag inga problem med. Jag har cd-rom som first boot-devise, floppy som andra och hdd som tredje. Det är kvar sen jag fixade sist med burken.

------

MVH//Lena Marie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu (efter mycket svett och möda i en h-vets trång burk) Fixat en annan hårddisk som master och min som slave men inget syns på skärmen. Alltså måste det ju vara grafikkortet. Tack alla, ska nu ringa försäljaren och reklamera :(

------

MVH//Lena Marie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Processorer, moderkort & minnen

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Dr Data|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget syns på skärmen. Alltså måste det ju vara grafikkortet.

 

Jovisst. Det var juh det vi sa först. Men alltså, det jag menade var inte bara att du skulle ta ut/sätta i grafikkortet gångt på gång. Du måste kontrollera att grafikkortet är ordentligt nedtryckt ända in, och rakt, i agp-sloten. HAr du verkligen gjort det, så är nog kortet paj ..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis:

Jo, jag förstod vad du menade. Fick dock rådet att även ta ut och sätta i med omstart emellan. Jag har verkligen gjort som du sa och tryckt fast det åt alla håll. Lovar att det sitter som berget :)Verkligen, ända in! Känner att jag har gjort vad jag kunnat, efter alla råd jag fått. Tack för supporten. När jag ringde butiken och berättade det hela så gissade de även på moderkortet. Ska hur som helst lämna in burken på måndag, har ju garanti.

------

MVH//Lena Marie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara få gnälla. Har lyckats hitta en burk som "hittar" min hårddisk. Det går jättebra när den sitter som slave men när den är master så funkar den inte. Det kommer så långt att man kan välja OS men sen är det error. Får förslag om ev virus och att jag ska köra check-disk. På blå skärm! Har viruskollat med både Panda och Housecall. Kört scandisk och allt möjligt. Fasen va knepigt allt ska vara. Måste alltså vara boot-sektorn som är skadad trots allt.

------

MVH//Lena Marie [fragmenterad]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bara härmed beräfta att det var grafikkortet. Lämnade in burken till Pyrotech och de fixade det på noll-tid :) Pust vilken lycka!

------

MVH//Lena Marie [gla e ja ida]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...