Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

win -> Unix


m a r c u s

Rekommendera Poster

Finns det något gratisprogram för att koppla upp sig och köra program på en Unix-dator från sin PC (XP) hemma? Typ X-win... Har inte pysslat med detta förut. Hittar inga freeware - eller måste man vara stygg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ X-win

 

Xfree86 är en utsökt och gratis X-server som funkar bra (även om du om du ska köra hemifrån förmodligen måste kombinera den med någon form av tunnel in genom brandväggen).

Enklaste sättet att installera den är att hämta installationsprogrammet från CygWin http://cygwin.com/xfree/

 

[inlägget ändrat 2003-09-04 14:55:04 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju ok. Men jag kan inte skapa en säker anslutning (SSH). Kommandot saknas. Eller har jag missat något viktigt här? Behövs det fler installationer? Det vore väldigt bra om jag fick igång det här, så jag slipper installera program som ändå finns i plugget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det SSH på din skola behöver du en SSH-klient i din dator

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter ju vettigt. Men hur fixar jag en sådan till Cygwin, eller hur man ska uttrycka sig... Brukar ansluta med Putty.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara SSH-klienten - den fixar allt !

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd vilken ssh-klient som helst, det har inte med cygwin att göra. Det enda som krävs är att den kan göra forward av X och det kan nästan alla (inkl. putty, under "Connection - SSH - Tunnels - Enable X11 forwarding")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha...

 

Har öppnat en anslutning, via cygwin och putty, med "Enable X11 forwarding". Men inte ser jag några fönster.

 

Jag sitter som ett stort frågetecken...

 

Får upp en ny terminal när jag öppnar anslutningen med putty. Alltså inte samma som cygwin. Kan detta ha något med saken att göra?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-04 16:50:42 av m a r c u s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, fönster är ju inget som kommer med automatik, du måste ju starta något på servern som vill rita ett fönster också.

 

Om allt finns där (ssh med X-forward, samt en x-server) så borde t.ex en xterm eller en xclock hamna på din skärm om du startar dem, förutsatt att allt har funkat som det ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, naturligtvis startade jag ett grafiskt program. Men inget ville visa sig.

 

Med xclock, som du nämde, får jag meddelandet

Error: Can't open display:

 

Finns det några fler inställningar som jag har glömt? Och igen, är det riktigt att putty öppnar en ny terminal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Error: Can't open display:

 

Då är din DISPLAY-variabel antingen felsatt eller också har du inte ställt in putty att göra forward av X på rätt sätt. Vad är din $DISPLAY satt till?

 

Och igen, är det riktigt att putty öppnar en ny terminal?

Om du ansluter med putty är det klart att du kommer till ett shell, det är ju lixom det putty gör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stängde av brandväggen och kom lite längre. Har nu felmeddelandet

 

X connection to localhost:10.0 broken (explicit kill or server shutdown).

 

$DISPLAY är tom. Vad ska den vara? Som sagt, jag har inte pysslat med detta tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...