Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dagens citrix/skrivar-problem (!)


Weyland

Rekommendera Poster

Ja, vilken underbar blandning - citrix OCH skrivarproblem i samma tråd :)

 

Får följande meddelande om jag försöker ansluta en nätverkskrivare av märke OKI B4300 inloggad som en användare på terminalservern:

"you do not have sufficient access to your computer to connect to the selected printer"

 

...alla andra skrivare fungerar utmärkt, men inte dessa OKI-skrivare. I securityfliken på skrivaren på skrivarservern är gruppangivelserna likadana som de andra skrivarna.

 

Både skrivarservern och terminalservern kör Server 2003. Jag sliter i mitt hår...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett drivrutinsproblem!

Om inte drivrutinen för skrivaren finns på TSen så försöker den ev. hämta drivarna från den anslutande klienten.

Men... förmodligen har inte användaren rättigheter att tanka upp drivrutinen (vilket oftast är bra...) och du får felmeddelandet.

 

Testa att installera drivrutinerna i förväg så borde det fungera.

 

/Mn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att installera drivrutinerna i förväg så borde det fungera.

 

Självklart så fungerade det.. installerade en av skrivarna på TS'en och tog bort den igen - voila. *slå sig för pannan* :)

 

Och en svensk drivrutin var det också, så A4 blir standardvalet vid uppmappning hos klient - hur tusan löser man "letter-problemet" när man bara har en engelsk drivrutin på skrivarservern? Verkar inte spela någon roll att man ställer settings till A4 på skrivarservern, klienterna får drivrutinens standardvärden i alla fall?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...