Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad krävs för att spela in instrument på datorn?


datafredde

Rekommendera Poster

Jag har just köpt en bärbar Acer med Amd 2500 och 512 mb Ramminne. Jag är musiker och vill börja spela in flerkanaligt. Vad finns det för enkla program som inte kräver externa ljudkort och extra ramminne. Jag är ute efter nåt väldigt enkelt med minst 4 kanaler. Funderar på Pro-tools free men då måste jag byta från Windows XP till-98, kommer det att funka?

Jag är nybörjare på allt detta och är tacksam för svar.

Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att köpa ett nummer av "Computermusic" i ditt lokala presscenter. Då får du med en komplett mjukvarustudio med VST/VSTi-plugin stöd som heter "Computer Muzys". Helt gratis. 8 ljudspår, obegränsat midi. Det följer dessutom med både en synth, en sampler, en trummaskin och en effektenhet. Lagom att börja med sas, inget externt ljudkort behövs.

 

Byt inte till 98. Det är ingen höjdare som OS öht. XP är så mycket bättre än 98 att jag glatt skulle hoppa Pro Tools. Pro Tools har typiskt nog XP-stöd i betalversionen.

 

Btw, du kommer antagligen att vilja köpa ett externt ljudkort relativt snart. Annars kan du nämligen inte använda ett midikeyboard, dessutom har dom inbyggda ljudkorten i bärbara både tveksamt ljud och hög latency.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter underbart! Tack för ditt svar.

Vad för typ av externt ljudkort bör jag köpa? Ett som har midi ingång eller kan jag köra midikeyboardet genom usb porten?

Så det går inte att komma undan laytency även om jag skulle kunna ladda ner tex pro-tools free utan jag kommer att behöva ett externt ljudkort oavsett vilket program jag får tag på?

Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för typ av externt ljudkort bör jag köpa? Ett som har midi ingång eller kan jag köra midikeyboardet genom usb porten?

 

Det kanske fungerar bra med usb-keyboard ? Jag vet inte, för jag har inte testat något sådant, men jag antar att det inte bör vara någon praktisk skillnad mot ett "vanligt" midikeyboard. Så köp du usb, om du får mer för pengarna. Dvs, det spelar ingen roll om ljudkortet har midi eller inte.

 

Så det går inte att komma undan laytency även om jag skulle kunna ladda ner tex pro-tools free utan jag kommer att behöva ett externt ljudkort oavsett vilket program jag får tag på?

 

Ja, det beror på att dom inbyggda ljudkorten sällan(aldrig?) är uppbyggda kring några avancerade kretsar, istället emuleras ljudkortsfunktionen till största delen i mjukvara. Mao saknas hårdvaruacceleration av ljudet. Det fungerar bra för vanlig uppspelning eller inspelning, men båda samtidigt ? Nej, det går inte. Det blir alltså svårt att göra "sound-on-sound" med softsynthar, eftersom dina slingor blir fördröjda mot varandra. Liksom även sång förstås. Med ett externt usb2-ljudkort kan du komma ner mot 2 ms latency, vilket gör allting mycket mera användbart.

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-03 19:01:24 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...