Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya Studio


_wobbler

Rekommendera Poster

Igår damp så det nya numret av Studio ned. Ett efterlängtat sådant, ty det hade ju gått åtskilliga veckor sedan förra utgåvan.

 

men.. *gnuggar ögonen* vad har hänt med tidningen?? Totalt oläsbar, juh. Varför har ni bytt typografi, formgivning etc? I mina ögon var första numret ett helt okej nummer avseende formgivning. Läsbarheten var god, och det enda (om jag minns rätt nu) som man kunde haka upp sig på var vissa ikoner som skulle indikera mac/pc-kompatiblitet inte helt klockrena.

 

Men nu... alltså, slå upp sidan 28-29. Mina ögon förtvinar av färgval, typning och.. tja.. det var väl inte VM i tonade plattor med transparens som skulle åstadkommas? Eller 'den som har flest prickade linjer på ett uppslag vinner'.

 

Om man skall dra någon klurig analogi så skulle jag vilja likna tidningen i utgåva 2:s inkarnation som en ful VST-plugg -- Bra innehåll men värdelöst gränssnitt.

 

Alltså, jag vet att smaken är som baken... men exempelvis sida 34 får mig att undra om jag hamnat hemma hos Bert Karlsson á la Skara Westernland. Mina ögon gråter av dyster färgsättning och exploderande konstig typning av rubrik.

 

Det skulle vara intressant att höra hur redaktionen & 'AD-teamet' har resonerat i förändringen av formen på Studio. Jag TROR inte att ni velat åstadkomma ett utseende som gör läsaren mest ledsen i ögat?

 

(vill passa på att säga att jag verkligen tycker att _innehållet_ i tidningen är bra. Men jag tycker alltså att formgivningen och upplevelsen tar udden av det hela. En aning =)

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-02 17:45:03 av markus norsted]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig, det är en hygglig tidning så här långt och jag ser redan fram emot nästa nummer.

Men allt har ju möjlighet att bli bättre och formgicningen av Studio har extremt stora möjligheter att bli bättre.

Många av sidorna får mig att misstänka att formgivaren bakom dem för första gången bekantat sig med effekterna drop shadow och outer glow i Photoshop.

Dessa billiga trick ger ju inget gediget intryck.

Men jag tycker det är bra att de är för förändringar. Det bådar ju gott inför nästa nummer... ;)

 

Mer transparens i tidningen och man sitter med ett gäng plastmappar i näven! Skärpning!

 

Men, tack för en bra tidning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter det att jag läst nya nummret så slog det mig att det gick väldigt fort. Kan inte typsnittet dras ned lite så att mer text går in. Tycker faktiskt att innehållet är futtigt om man jämför med MM eller CM.

 

 

/EQ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O jag som inte har fått nån tidning än...den har tydligen inte kommit ut i kioskerna ännu...;(

 

Tvingade morsan o sticka o köpa åt mej igår...hon hittade den inte, vilket inte är så konstigt iofs...;)

 

/Eminos - Förkyld så inni...ja, ni vet vad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...