Just nu i M3-nätverket
Jump to content

80gb < 40 gb..

tjoff

Recommended Posts

Hej

Jag har en hårddisk på 80 gb, denna ghostades från en 40 gb disk. Jag vet inte vilka inställningar som gjordes, men det gick bra. Bortsett från att man inte kunde utnyttja mer än 40 gb. Inget program jag hade kunde se de resterande 40 gb så det gick inte ens att partitionera utrymmet.

Nu tänkte jag köra om allt från början för att få ut allt av hårddisken. Men jag kan inte efter att ha rensat hårddisken på partitioner se mer än 32 gb opartitionerat utrymme.

Vet att fdisk har problem med vissa storlekar, men jag trodde att winMEs bootdisk hade fixat det - fasst inte ens XPs installationsprogram kan hitta mer än 32 gb.

Någon som har någon idé om hur det kan fixas?

Jo, jag har dubbellkollat att det verkligen är en 80 gb disk ;)

Låter som att du behöver ladda ner något diskmanager-verktyg från din hårddisktillverkares site. Bara att kopiera över det till diskett boota med det och köra det, låtsas att HDD:n är en jungfru från fabrik och följa alla instruktioner. Sen kör du XP:s installationsprogram igen, och allt ska vara frid och fröjd. Håll dig borta från dom där löjliga WinDOS-disketterna bara, det var länge sen dom behövdes.

Killdisk är användbart för vissa saker, men det är inte vad han behöver här. Han behöver återställa HDD:n i "nyskick", och det görs absolut bäst med tillverkarens eget verktyg. Killdisk skönhet ligger väl mer i ögonen hos dom som har något att dölja ;)

Det är en seagate disk det rör sig om och seatools är det enda som startar i dos. Bra av Seagate var att man kunde ladda ner en ISO fil och bränna på skiva direkt :)

Mindre bra var att den inte fungerade :P (efter att programmet laddat i några år (konstigt med tanke på att det är en ISO på 4 mb) så säger den "thank you for using seatools, press ctrl+alt+del to restart your computer".

Disketterna fungerade men löste inte mycket.

Snyft, varför envisas grafikkortet att visa alla dos program i 50 Hz? :'(

Glömde, vad säger bios om din HDD:s storlek ?

3380 mb - men refreshar jag så blir den 0 gb.

Men där stog det ju att den var slave (som ensam enhet på den kanalen). Vilket jag tycker e lite småkonstigt.

Nåja, mycket riktigt så var den inställd på slave så jag får efter många om och men bort den där jumpern som satt ovanligt långt in och trångt :P

Och nu rapporterar BIOS och XP att disken e 76 gb :)

Det hela förklarar en del saker, tror inte jag kunnat använda mer än 32 gb trots att den var formaterad till 40 gb.

Vad det inte förklarar är hur nån (läs tjoff :o) kan ha missat jumpern...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...