Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"INTERNAL DISK ERROR disk group has no valid confi


Anders2003

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har ett stort problem som jag hoppas nån kan hjälpa mej med.Idag hörde jag ett skrapande ljud från en av mina diskar.. så jag stängde av datorn för koppla ur strömmen till 3st diskar förutom C disken och en till disk, men efter jag hade lokaliserat vilken disk de var som skrapade ... så tog jag bort den och anslöt tillbaka stömmen till dom andra 2 diskarna. Men nu ser jag inte dom länge i utforskaren??

när man kollar i "disk management" så ser jag att det står " DISK 1 DYNAMIC och sen står det "Foreign" när jag försöker att importera den så får jag felmedelande som säger "INTERNAL DISK ERROR disk group has no valid configuration copies"

 

så hur ska man nu göra för att kunna använda diskarna igen?? man ska väl inte behöva formatera om dom bara för att man har tagit bort strömmen under 5min ?

 

 

Mycke tacksam för svar på detta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humm... Det låter nästan som att diskarna kan ha suttit i en RAID-kedja?! Det borde i så fall kunna förklara varför burken klagar på configuration copies. Annars vete f*n :-/

 

Lycka till!

 

//Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neej, de var ingen RAID jag körde ... utan alla diskarna var "Dynamic" och "Simple" partition NTFS. De måste väl gå o lösa detta på nåt sätt ?

 

Mkt tacksam om någon kan förklara :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Dom har alltså varit dynamiska volymer? För att kunna använda dem igen måste du radera de dynamiska diskarna. Sedan högerklickar du på diskarna i Diskhantering och väljer "Återställa till enkel disk".

 

För att radera volymer och/eller partioner högerklickar du på en volym/partition i Diskhantering, väljer "Radera partition" eller "Radera volym".

 

!!!OBS!!!

 

Om du inte har ngn backup på den data som ligger på diskarna så kommer du bli av med det! Tyvärr är detta det enda sätt jag vet för att konvertera dynamiska volymer till enkla enheter.

 

Men avvakta lite och se om någon annan har någon bra ide innan du börjar sopa bort all data! Det är möjligt att det finns något sätt att rädda infon som jag inte hört om!

 

Lycka till!

 

//Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...