Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP:s ersättare Longhorn


lillen_009

Rekommendera Poster

jag har inte läst så mycket, men jag har fått intrycket att Longhorn är lätt att modifiera.

 

Själv tror jag inte att jag skulle villja ha nåt bildspel på mitt aktivitetsfält :P

 

Känns lite som om Longhorn följer efter OS X där själva operativsystemet drar en massa resurser bara för att startmenyn ska glänsa...

Om så är fallet så behöver Longhorn mer än ett nytt utseende för att locka över mig ;)

 

Men jag kan tänka mig att sidebaren är rätt användbar om man inte håller på med nåt grafiskt eller nåt där man gärna vill utnyttja så mycket av skärmen för det.

 

Kontrollpanelen såg till och med värre ut än XPs :P

 

Tycker longhorn verkar bli rätt snyggt, men jag prioriterar användbarhet och där får vi väl se om det håller..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att Longhorn kommer vara riktigt bra. Antagligen kommer allt vara mycket lättare att hantera och allt kommer fungera bättre tillsammans.

 

Jag skulle tro att Longhorn är MS sista chans. Ifall Longhorn floppar kommer MS förlora nästan hela OS-marknaden och andra OS (inte nödvändigtvis enbart Linux) kommer dominera.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Påminner mig om ett uppfräschat XP. Knappt något som lockar mig över till Longhorn. För mycket krimskrams som man knappt använder bara. Tar bara en massa systemresurser.

 

Musikprogram finns det ju tredjepartsprogram, som slår Windows flashiga krimskrams med hästlängder. Tror de inte att man använder datorn till annat än film och musik?

 

De ska väl bygga in något antivirusprogram läste jag i det nya Longhorn också. Undrar om det blir likadant som deras brandvägg i XP. Att det bara hjälper mot ett visst antal virus.

 

Brandväggen skyddar ju bara mot attacker utifrån. Får man väl in en trojansk häst så kan den kontakta omvärlden hur lätt som helst.

 

Nä, satsa på ett seriöst utseende.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bläää

Ser för jävligt ut...Kan riktigt känna hur det segar ner och strular till datorn med alla grafiska 3d grejer.

Vanlig stilren grå stil (win 95,98m,2000) är snyggare och förmodligen enklare. Plus att det inte slöar ner systemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saknar du den gamla goda sovjettiden utan krimskrams?

 

jag tycker verkligen att longhorn är snyggare än t.ex. win95. snyggt high-tech på något vis...

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker verkligen att longhorn är snyggare än t.ex. win95. snyggt high-tech på något vis...

Själv tycker jag att XP och nu även Longhorn verkar det som mer och mer liknar en lekskola. Avveckla MS designavdelning och ge några småbarn lite färgglada kritor istället så blir det bättre. Fast smaken är ju delad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att de riktar in sig på fel saker.

Jag vill ha ett operativsystem som är snabbt, stilrent och enkelt, och fungerar som kärnan till att kunna köra andra program så stabilt och snabbt som möjligt.

Windows ska inte vara snyggt och flashigt, bara rent och snabbt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser onödigt systemkrävande ut, som XP fast värre.

Har lite svårt för allt lull-lull som dom har med i operativen nuförtiden.

Bloatware ligger nära till hands. ;)

 

Skulle förresten inte Palladium eller TCPA eller vad det heter introduceras i Longhorn förresten?

 

[inlägget ändrat 2003-08-31 19:25:12 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

>Jag skulle tro att Longhorn är MS sista chans. Ifall Longhorn >floppar kommer MS förlora nästan hela OS-marknaden och >andra OS (inte nödvändigtvis enbart Linux) kommer dominera.

 

>lowtek.

 

Haha... va babblar du om din knäppgök? sista chans? till vad? den 92%:iga dominans som Microsoft redan har på desktopen menar du? vet du öht vad du babblar om?

 

Linux på desktopen? yeah right...dream on, vare sig du vill det eller inte så kommer Microsoft's OS att vara dominerande på PC för en lång tid framöver.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Stefan, Longhorn är mer än ett bara uppfräschat XP, därav release datumet som flyttas fram hela tiden, den har inte ens kommit ut i betaversion (fortfarande alpha) så att dra några slutsatser nu om dess kommande look är pre-mature, designers och programmerare på Microsoft leker fortfarande hejvilt.

 

Longhorn kommer att ha funktioner som endast MacOS X kommande version "Panther" kan mäta sig med (jepp, MacOS X kommer att ligga långt före), om detta står det mer om på winsupersite.

 

Meanwhile så ryktas det hårt om en XP "SE" version ev släpps nu till våren, svårt att säga om det bara är rykten, inget preview har läkt ut iaf, skulle tro att skillnaden mot XP isåf bara blir som just 98SE mot 98.

 

 

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Palladium skulle väl implementeras både i hårdvaran (moderkorten) och i mjukvaran?

 

-Tidigare trodde jag inte något sådant skulle gå igenom USA:s rättsystem, men nu efter september 11, Guantanamo och you name it, så vete phan..

 

"Save us from Bin Ladin, dear palladin!"

(hehe.. det rimmar till och med..)

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Longhorn kommer innehålla ett anti-pirat skydd, "Palladium". Det ska effektivt förhindra att olagligaheter kommer in i datorn. Tror det står mer på microsofts hemsida.

 

För övrig har vissa ALPHA releaser kommit ut.

Jag håller själv på att ladda hem LongHorn från kazaa(om det inte nu är fejk).

 

Läste nånstans att installtionen bara tar ca 20 min !

 

Sen tänkte jag installera det på en gammal fyr femti, få se hur bra det går.

 

önska mig lycka till....

 

det lär jag behöva:P

 

/Ex

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Fel? skulle det vara något fel? du har svarat på mitt inlägg men jag ser inte att jag skrivit att det skulle vara något fel på XP, hur menar du?

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ex:

 

>Jag håller själv på att ladda hem LongHorn från kazaa(om det >inte nu är fejk)

 

Smart av dig att erkänna att du laddar ner en warez version av Longhorn...*NOT*

 

Fö så kommer Palladium att finnas som ett ALTERNATIV i Longhorn, läs på innan du sprider rykten, tack!

 

 

 

 

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
saknar du den gamla goda sovjettiden utan krimskrams?

 

Det har väl inte direkt med saken att göra.

 

Att man vill ha lite stilrena saker behöver inte bero på att man vill ha sovjettiden tillbaka.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows tumbling onto the screen.

Rotating windows.

Warped windows.

Alpha blending between windows.

http://www.winsupersite.com/reviews/longhorn_4015.asp

 

Wow! Precis vad jag har saknat! (nej jag har aaaldrig stängt av fönsteranimationen i Windows tidigare för att den är så jävla korkad och slöar ner gränssnittet helt utan en vettig anledning, jag looovar! ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv tycker jag att screenshotsen ser grymt fejkade ut. lite win 2000 här, lite xp där. personligen tror jag att det är nån snubbe som lekt lite för mycket med photoshop

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

personligen tror jag att det är nån snubbe som lekt lite för mycket med photoshop

 

Äsh, det är nog bara Microsoft som skulle komma på att ett bra gränssnitt börjar med en kolumn med länkar som heter något i stil med:

- hitta nya mobila enheter

- installera nya mobila enheter (vafan är skillnaden?)

- köpa en ny mobil enhet

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Ivan Maximow -

Lonhorn... tyvvär är första och andra uttrycket inget bra. Jag tycker att microsoft alltid överdriver... men hur som hellst så är longhorn, longhorn mac os x, mac os x. Alla ny system ska ju vara "så vackra". Longhosrn är först och främst för hemanvändare tror jag... tycker att microsoft ska göra ett normalt system för dom som arbetar med datorn och inte roar sig. Med ett normalt gränsnit som Mac OSX. Jag ser mycket mer fram emot Panther 10.3 än Longhorn. Förresten har jag tyckt att microsoft borde döpa sina system till version nr istället för år och nu konstiga Xp, långa horn osv :D. Låter ibland lite långt Windows 98 Second Edition Service Pack 4? Inte lättare med tex windows 9.8.4?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ivan:

 

Longhorn är bara arbetsnamnet, det kommer inte att vara namnet på den färdiga produkten ;p

 

Och som sagt; det är alldeles för tidigt att dra några slusatser över ett par screenshots från Paul Thurrots site när Longhorn bara är i Alpha version.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Ivan Maximow - skrev:

Men det kommer säkert att ha likande namn som kanske XP.

Eller ;)?

 

Windows CP?

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...