Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad göra?

sthlmsdraken

Recommended Posts

sthlmsdraken

Hej!

Är det någon som kan hjälpa/svara mig. Jag ger lite bakgrundshistorik först:

www.kanalen.org har många mailinglistor som man kan anmäla sig till.

Jag har deltagit i en av de slutna mailinglistorna. Då jag gick med fick jag även information om listregler m m. De viktigaste var att tystnadsplikt råder och att det som sägs på listan stannar där.

Efter något år så blev jag plötsligt utesluten ur listan. Det dröjde inte länge förrän jag fick reda på att listägaren skrivit ett väldigt utlämnande mail till listan där listägaren ”hängde ut” en av medlemmarna.

Listägaren hade dock inte skrivit något namn men jag själv och andra medlemmar visste vem listägaren syftade på. Jag kontaktade via mail en av Kanalen.org’s ägare, där jag ifrågasatte hur långt får en listägare gå, men jag vet inte om det ledde någonstans för jag hörde aldrig ifrån dem.

Sedan har jag fått ett flertal otrevliga mail ifrån listägaren privat. Det slutade med att jag bytte mailadress för att slippa listägaren.

Nu har det dock börjat igen, nu undrar jag:

Hur ska jag gå tillväga för att slippa ifrån den förföljelse jag utsätts för?

Tilläggas kan att det inte bara är jag som blivit utsatt, jag vet flera andra f.d medlemmar som också blir ”uthängda” på olika forum/gästböcker m fl samt att även de får otrevliga privata mail.

Vart ska jag vända mig?

Tacksam för svar.

/ Draken

Beror på vad som står i meddelandena. Är det hot ska du polisanmäla (Olaga hot). Uppvigling om de uppmanar till att göra något dumt

sthlmsdraken

Hej!

I privata mail så är det personangrepp, kränkning, lögner, ställer psykdiagnoser, hotar med anmälan till olika instanser.

I olika Forum handlar det om personangrepp, hot om anmälan till olika instanser samt att personen kan spåra IP- nummer.

Dessutom bryter denna person mot den tystnadsplikt som råder på en sluten mailinglista, genom att skicka vidare det man skrivit om i tron att det stannar där samt även förvrängning av sanningen.

Tar även information från andra slutna listor.

Frågan är om det går stoppa en sådan "förföljelse"?

Det hjälper ju inte att byta mailadress.

draken

Det går alldeles utmärkt att byta mailadress. Men så länge du visar den för andra så kan de mycket väl koppla ihop dem. Jag tycker du ska polisanmäla dem även om du själv kanske gjort/skrivit "känsliga" saker. Annars kan det mycket väl bara bli värre.

/JANspeed

Tilläggas kan att det inte bara är jag som blivit utsatt, jag vet flera andra f.d medlemmar som också blir "uthängda" på olika forum/gästböcker m fl samt att även de får otrevliga privata mail.

Ta kontakt med dessa andra personer och gör en gemensam skrivelse till kanalen.org. Är dom så seriösa (?) så kan dom inte ignorera er.

Kom ihåg att spara mail, skärmdumpar etc som kan styrka er sak. Sist men inte minst: Var inte anonym (men det visste du nog).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...