Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kors- mass- spam-postning


Chakotay

Rekommendera Poster

Företeelsen har avhandlats förut men inget om det tycks ha tagits upp i "Finstilt", //eforum.idg.se/finstilt.asp, nämligen att det är synnerligen olämpligt att en och samma person postar exakt samma spörsmål i ett antal av eForum's forum.

 

På återigen förekommen anledning, föreslår jag IDG skriver in i reglerna att att masspostning INTE är tillåten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay och Petra.

Vi kan vara tydligare med att uppmana besökare att inte skriva sin fråga fler än på ett ställe.

 

Jag tror inte ett sådant "övertramp" behöver få allvarligare följder än att vi tar bort frågan från de överflödiga forumen alternativt leder frågan över till en av diskussionerna där frågan uppträder.

 

Eftersom du Chakotay har upptäckt ytterligare ett fall vore jag tacksam om du kunde hjälpa mig med att meddela mig rubriken på frågan så korrigerar vi det på måndag.

 

När det gäller den allvarligare formen av spamming finns det nedanstående passus i "Finstilt"

...

"Det är inte heller tillåtet att distribuera upphovsrättsskyddat material som du ej äger rätten till, samt efterlysa sådant material. Det innefattar även utrustning för att bryta mot lagar eller villkor. Massutskick (så kallad spamming) är inte heller tillåten från eller till något av våra forum eller e-posttjänster."

...

/Mvh Mats Hultgren, IDG.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Med anledning av ovanstående har följande lagts till under punkt 4 i "Vett och etikett" i det "finstilta".

 

"Frågor du vill ställa eller ämnen du vill diskutera bör ställas i ett (1) forum, det vill säga repetera inte samma inlägg i flera forum. Dessa så kallade korspostningar höjer oftast inte chansen att få svar utan verkar snarare som ett irritationsmoment. Korspostningar kommer helt sonika att tas bort från överflödiga forum."

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu flashar mimmen i mitt huvud om min ungdomsaktivitet inom politiken öppnar gamla minnen om skrivningar av stagdar och regler.

 

Detta ord "bör" är ett otroligt löst ord och folk kan ta sig friheten att tolka det som "i detta fall bör jag nog i alla fall..."

 

Så jag föreslår ändringen till:

 

"Frågor du vill ställa eller ämnen du vill diskuteras skall ställas i ett (1) forum...."

 

Så, nu fick jag ur mig byråkraten i mig också.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

OK, duger

 

"Frågor du vill ställa eller ämnen du vill diskutera ställer du i ett (1) forum, det vill äga repetera inte samma inlägg i flera forum..."

 

då?

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag tror att det jag sett här i kväll är nytt rekord på eForum i att posta samma frågeställning i en MÄNGD forum, åtminstone av rubriken och avsändaren att döma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Det underlättar alltid om jag får reda på vem avsändaren är eller/och rubriken så jagar jag omedelbums reda på det hela. Ska göra det nu.

 

mvh

Jani Andersson

plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Folk kommer att fortsätta kosrposta inlägg så länge e-forum ser ut som den gör nu. Skit i IDG's tidningar och gör ett (1) forum för hårdvara för mac, ett (1) för pc.. ett forum (1) för html/css osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ja du har helt rätt och tanken var att jag skulle hunniit genomföra sammanslagnigarna igår (tisdag), men det blev uppskjutet till idag pga att jag har en hel del att göra.

Har bestämt mig att jag senast imorgon torsdag kommer att knalla runt på tidningsredaktionerna och förankra mina förslag till förändringar. Så under helgen (senast) söndag har jag hunnit flytta allt som ska flyttas).

 

Jag lägger upp ett mail om flytterna i forumet "viktig info" så att ni vet vad jag gjort och vilka forum som slås ihop och vilka som försvniner...

 

mvh

Jani

plus.idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...