Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adapter i Tjeckien


IDGer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Egentligen hör väl frågan inte riktigt till detta forum, men jag hittar inte något bättre ställe på IDG:s eforum, och tror dessutom att någon här kan tänkas ha svaret.

 

Det jag undrar är om det behövs någon adapter för tjeckiska eluttag för att koppla in svensk elektronik, tex sin bärbara dator. Någon som vet detta eller vet var jag kan få reda på det smidigast?

 

MVH Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Eftersom jag ganska nyligen var i Tjecien (Prag) så är jag självutnämnd expert på området..

 

Tjeckiska väggkontakter liknar svenska, men har en jordpigg som sticker ut. (Därav de runda hålen på vissa elkontakter som även svenska apparater har.)

 

Så kallade europakontakter samt "adaptrar" (nätaggregat typ små svarta med kontakt på)fungerar utmärkt. De enda svenska kontakterna som inte fungerar i Tjeckien är gamla ojordade. Men sådana brukar man inte ha nuförtiden..

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord behöver jag ingen adapter?

 

Tack för svaret. Ska bo i Prag i 4 månader så det vore lite tråkigt att missa adapter om det skulle behövas!

 

MVH Ola L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej, det behövs inga adaptrar.

 

(I de länder jag har varit i har man alltid kunnat köpa adapter på ort och ställe) Men som sagt så behöver man inte tänka på detta i Prag.

 

Oerhört trevlig stad!

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det en trevlig stad :) var där en sväng i somras. Men visst var den mindre än jag trodde. Bara 1,2 miljoner invånare.. Men mycket trevlig som sagt. Och vilken arkitektur..ujuj =) fiiina byggnader =)

Och , ja.. går bra att studsa ner där utan adapter.

Glöm inte att testa Becherovska'n [bäkkeroffkah]!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...