Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PDF i A5


Kristian Holmgren

Rekommendera Poster

Kristian Holmgren

Hej!

 

Jag ska skicka en pdf till tryck, A5-format. Filen är gjord i Quark 3.3. Jag har gjort postscriptfil med rätt drivrutin vald (Distiller) och jag har kört den genom Distiller, har även ställt in standardstorlek i Distiller till 14,8 x 21 cm. Ändå blir pdf-filen varje gång för hög: 147,8 mm x 222,6 mm.

 

Vad gör jag för fel???

 

/Kristian Holmgren,

Härnösands folkhögskola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör jag för fel???

 

Det låter lite skumt att du har en storlek som är mindre på ena sidan, dvs 148 mm mot 147,8 mm. Men det låter som att det är någon inställning i utskriften som bråkar, har du kontrollerat "bleed" (kommer inte på vad det heter på svenska just nu) osv?

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du för övrigt kollat om tryckeriet kan ta emot ett original i Quark-format istället - det skulle bespara dig ganska mycket huvudvärk, och för tryckeriet är det oftast klart trevligare att få bilderna som separata filer än som inklämda i en PDF.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristian Holmgren

Jag hittade felet efter en stunds funderande och trixande; i dialogrutan Utskriftsformat i Quark fyllde jag i Sidbredd men hoppade över nästa ruta som dumt nog heter Mellanrum i min gamla version av Quark. Där stod 12,7 mm som default. När jag nollställde värdet fick jag rätt format i postscript-filen och därmed också i Distiller.

 

Tryckeriet vill helst ha PDF och för mig känns det säkrare, slipper bekymra mig om omflödande typsnitt eftersom jag använder Truetype i trycksaken.

 

/Kristian Holmgren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...