Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tacksam för tips till datorbygge.


xNx

Rekommendera Poster

Ska byta ut min gamla P3 550MHz hade jag tänkt. Kraven jag har på min nya "racer" är att den har en snabb processor, gott om minne och ett respektabelt grafikkort. Dessutom ska den kunna vara uppgraderingsbar ett tag framöver... Jag använder datorn som en multimedia maskin; Stereo, TV och DVD går genom datorn + att jag använder datorn som VCR med ett TV-kort(Inte konstigt att min 550MHz inte hänger med!).

 

De tänkta prylarna är:

Låda+Nätdel: SkyHawk PSR-56 ATX 300W Aluminium

Moderkort: Asus P4P800 Deluxe i865PE

Processor: Intel P4 2.8GHz, 800MHz

Minne: 2x Samsung Orginal DDRam 256MB 400MHz

Grafikkort: Asus V9560/TD GeForceFX 5600 256MB DDR AGP 8x

 

Jag är väldigt tacksam för åsikter och tips! Jag vill göra ett så bra köp som möjligt för ett rätt så shysst pris...

 

[inlägget ändrat 2003-08-27 11:51:55 av xnilssonx]

[inlägget ändrat 2003-08-27 13:28:37 av xnilssonx]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyare datorer skiljer från äldre utom i snabbhet också genom ljudnivån, högre....pga mycket mer värme att kyla bort.

Vill du ha en så tyst dator som möjligt för ditt ändamål, välj Celeron. Lika snabb som P4 i ett Videokomprimeringstest vid samma frekvens och drar mindre ström än P4

FX5600 är snabbare än FX5200. Men 5200 finns fläktlösa, tystare.

Tex Albatron GeForce FX 5200 P, på 22 plats på den här listan, dock 100 tyst och bra signal 87 (bildkvalite)

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl?db=out&partid=35552

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Celeron är ju budgetsegmentet.

 

Varför inte köpa en P4:a?

 

Det finns ju kit med fläkt och processor att köpa. Har sett ett antal som är rätt överkomliga.

 

P4:orna är ju inte högljudda som AMD är. Det finns ju tysta fläktar och nätaggregat att köpa, så att man får en nästintill knäpptyst dator.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahopp... Då har jag iaf bestämt mig efter att ha frågat runt. Jag har bytt upp mig på moderkortet så att det ska kunna ta nya Prescott-processorn senare. Därmed bytte jag ner mig på processorn istället... Vad gäller låda och nätdel, har jag valt att köpa dessa separat, då jag behöver mer kräm än 300W. Slutkonfigurationen blir således:

 

*Antec Nätdel True Power 430W

*Asus Moderkort P4C800-E Deluxe i875P

*Intel P4-processor 2.6GHz, 800MHz (inkl. fläkt)

*Samsung Orginal DDRam 512MB PC3200 400MHz

*Asus Grafikkort V9560/TD GeForceFX 5600 128MB DDR

 

Fläktarna i nätdelen ska tydligen sköta ljudnivån hyfsat bra. I övrigt ska jag lägga "mattor" i burken och täta med lister... Detta fåla duga till mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte lägga mig i men du ska inte köpa en minnesmodul va? P4 kräver väl 2x256 tror jag?

Minst 2 av samma alltså? Men annars ser det bra ut, får hem samma moderkort om några dagar...= )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...