Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PROBLEM vid Windows98-installation!


MattiasN

Rekommendera Poster

Jag hjälpte idag en polare att installera Windows 98 på hans nyinköpta PC (P3500, 128mb, SBLive, G400DH). Tyvärr började det strula i slutet av

installationen under tiden (eller efter) win kontrollerade och installerade plug´n´play-enheter.

 

Först och främst kunde inte win hitta vissa filer på CD:n. Det rörde sig mestadels om filer som jag kunde urskilja hade med nätverksanslutning att

göra. Sammanlagt var det runt 15 filer jag fick hoppa över vid installationen.

 

Vidare kunde den inte hitta "PCI-bus Controllern" och "Multimedia Audio Device" genom plug´n´play, fast att jag försökte genomsöka Win98-cd:n. Var alltså tvungen att fortsätta installationen utan att lägga in dessa två enheter.

 

När installationen var klar kunde jag inte spelar upp MP3:or i winamp eftersom systemet enligt en felmeddelanderuta redan använde waveout. Det

gick däremot att spela upp vanliga CD-skivor.

 

Det konstiga i det hela är att jag installerat Win98 från denna CD-skiva flera gånger innan på olika datorer utan att ha upplevt detta, så det kan inte vara nåt fel på själva CD:n.

 

Jag har både försökt att installera om windows OCH formatera om hd:n och sedan lagt in Windows igen, utan att det hjälpt. Samma felmeddelanden och att det inte hittar PCI-bus Controllern och Multimedia Audio Device.

 

Vad kan detta bero på? Jag vet att det kan vara svårt att svara på, med tanke på den relativt korta beskrivningen, men jag hoppas verkligen att

någon har nåt tips på vad jag kan göra för att åtgärda problemet. Det jag själv kan tänka mig är nåt man måste ändra från det som är default i BIOS eller att någon komponent inte sitter riktigt på sin plats. Har ändrat en sak i BIOS

från default, och det är en inställning att ett PNP-OS är installerat, eftersom jag tog för givet att win98 är ett sådant.

 

Mycket tacksam för svar!

 

//Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte med att låta Win leta igenom Live!-skivan, i alla fall när rutan om Multimedia Audio Device-enheten dök upp. När den frågade efter de där (bl.a. misstänka) nätverksfilerna så hade jag ingen tanke på att DET kunde vara sammankopplat med Live! Player-koret och det lär det väl inte ha iheller, right?!

 

// Mattias

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slit ut all hardvara

installera winblows

lägg till enhet för enhet och se till att det installeras ordentligt innan du går på nästa

gör också en clean installation...dvs nuka windows mappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...