Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SPEWS...


ClaesT

Rekommendera Poster

...är nere för räkning (SPEWS = Spam Prevention Early Warning System - en blocklista som listar - fel: som *listade* - inte bara spammare utan också internetleverantörer som behöll spammare som kunder, i allt större block.)

 

Om ni använder SPEWS för att blocka eller märka upp mail: Sluta med det. För närvarande ger alla förfrågningar mot SPEWS positiva svar.

 

Detta resulterar i att helt legitim epost kan komma att stoppas med ett påstående att avsändaren (eller avsändarens internetleverantör) är listad av SPEWS. Det är alltså sant bara i en rent teknisk mening, och botemedlet är att mottagarens ISP *slutar* att använda SPEWS - som alltså inte längre listar spammare etc.

 

Trist, men så är det.

 

Claes T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är helt idiotiskt att han listar samtliga förfrågningar som positiva. Det kommer ju att drabba hundratusentals slutanvändare som får sin mail raderad eller taggad, beroende på hur deras admin har figgat spamfiltret.

 

Visst, det vore trevligt om han på det här sättet kan få reda på vem/vilka som DoS:ar honom, men vid det laget är redan skadan skedd.

 

Jag skulle tippa på att det tar åtminstone en vecka innan ens hälften av alla administratörer som använder SPEWS inser vad som har hänt. Alla läser inte NANAE dagligen, och han har ju inte ens lagt nåt inlägg där. :(

 

BTW, det är väl relays.osirusoft.com vi snackar om, inte SPEWS egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är helt idiotiskt att han listar samtliga förfrågningar som positiva.

Ja. Det tycker till och med hans vänner. Han skulle naturligtvis besvarat alla frågor negativt istället.

 

Det kommer ju att drabba hundratusentals slutanvändare som får sin mail raderad eller taggad, beroende på hur deras admin har figgat spamfiltret.

Ja, sannolikt (fast de största reagerar sannolikt först). En mailadmin måste hålla sig uppdaterad om de listor han/hon lagt in för att mailtjänsten ska fungera säkert. Ingen lätt sak - men det här är inte första gången detta händer med en lista. Och det händer ju att en lista utgår ur ett sortiment för att tillhandahållas på andra ställen, t ex Spamhaus SBL alldeles nyligen. De som hämtar den från fel ställe.... bör åtgärda det.

 

Visst, det vore trevligt om han på det här sättet kan få reda på vem/vilka som DoS:ar honom, men vid det laget är redan skadan skedd.

Visserligen, men ändå.

 

Jag skulle tippa på att det tar åtminstone en vecka innan ens hälften av alla administratörer som använder SPEWS inser vad som har hänt.

Ja. Minst.

 

Alla läser inte NANAE dagligen, och han har ju inte ens lagt nåt inlägg där. :(

Inget eget nej, men det är hans budskap som är utförmedlat.

 

BTW, det är väl relays.osirusoft.com vi snackar om, inte SPEWS egentligen?

 

Ja. Egentligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...