Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad betyder det??


ellen2

Rekommendera Poster

Hej... För er som läst mina frågor här tidigare, så förstår ni förmodligen att jag inte är så jätteduktig på datorer... :-P

 

Jag har hittat en begagnad bärbar dator för drygt 3000 kronor (låter inte farligt, tycker jag). Fast dessa siffror och benämningar säger mig egentligen inte värst mycket, så kan någon tala om vad det är för dator??

 

Kan jag till exempel ansluta den till internet och isåfall behöver jag köpa något extra till den? Och om jag har windows xp på den stationära datorn, kan jag ladda i samma cd här eller måste jag köpa en ny? (jag skäms nästan när jag tänker på vad dumma mina frågor måste låta *ler*)

 

Ellen :-)

 

Information Dell Latitude CPi D300XT

- PII300,64M,6G,CD,13.3"

- Intel Pentium II 300 MHz

- Intern CD

- Intern FDD

- 13.3" TFT XGA skärm

- Inbyggda högtalare

- Inbyggd mikrofon

- Extern AC-adpater ingår

- Operativsystem ingår ej

- Begagnad, funktionsgaranti

- Ingen garanti på batteriet

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-25 16:55:01 av Nelly]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christopher Bergren

För 3000 tycker iallafall jag att det är ett bra köp. Den är ju inte så snabb (300MHz) så det beror ju på vad du tänkt göra med den.

 

Ska du bara köra Office exempelvis, och surfa, duger den klart. Du kommer bli tvungen att köpa ett pc-card nätverkskort till den (vilket förstås kräver att den har en pc-card port, det får du fråga om)

 

Windows XP-licenser vet jag inte riktigt hur de fungerar när det gäller hemmabruk. Nån annan här vet nog.

 

Övriga siffror betyder

64MB internminne, funkar dugligt för Office, surfning

6 Gigabyte hårddisk, inte så mycket, beror även det på hur du ska använda den.

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog du skall pruta lite... 3000kr för en såpass gammal (1999?) dator utan något operativsystem... Njae... 1500 kr?

 

Har du något operativsystem att stoppa i den?

 

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

När man köper begangnat skall man vara försiktig.

Du bör kolla att tangentbord och samt musen fungerar ok. Och kolla detta ingående!

 

Kolla så att det inte finns några svarta eller mörka punkter på skärmen. Kolla så att det finte finns några böjda stift i de olika portarna.

 

Kolla att cdrom fungerar.

 

Betteriet är alltid en tveksamhet. Är datorn från 99 lär batteriet ha ganska dålig batteritid. Risken är att du får ladda batteriet efter 60 minuters användning.

Men det är klart, skall du använda den hemma kan datorn vara kopplad till strömnätet hela tiden.

 

Sen skirver du inte om det gäller vanligt uppringt Internet eller om det gäller bredband. Som en annan skribent i den här tråden skriver kan du koppla sådana enheter till en eventuellt PC-card fack.

Annars kan man ju också tänka att du kopplar ett vanligt modem till någon av kommunikationsportarna.

 

För WindowsXp behöver du minst det dubba i ramminne dvs 128 MB. Jag hade kört Win98 på en sådan här dator.

 

//Patrik J

"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För WindowsXp behöver du minst det dubba i ramminne dvs 128 MB. Jag hade kört Win98 på en sådan här dator

 

Jag hade kört WinME på den för en aningen högre stabilitet och lite mer prestanda (eller NT4 om man inte behöver spela på den) ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag hade kört WinME på den för en aningen högre stabilitet och lite mer prestanda

 

Skojar du? :-)

 

WinME har jag aldrig hört ska vara stabilt, för att det är väl det mest kraschbenägna man kan ha i en dator.

 

Hellre Win98:a i så fall om man ska ha något av dessa operativsystem. Pest eller kolera, liksom. ;-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du? :-)

 

WinME har jag aldrig hört ska vara stabilt, för att det är väl det mest kraschbenägna man kan ha i en dator.

 

Hellre Win98:a i så fall om man ska ha något av dessa operativsystem. Pest eller kolera, liksom. ;-)

 

Det har jag också hört, men alla gånger jag provat själv har det varit raka motsatsen! ME är i alla avseenden en buggfixad version av Win98 med en ny, bättre nätverksstack till på köpet (och en flimmerfri musmarkör - hurra!) ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag också hört, men alla gånger jag provat själv har det varit raka motsatsen! ME är i alla avseenden en buggfixad version av Win98 med en ny, bättre nätverksstack till på köpet (och en flimmerfri musmarkör - hurra!) ;)

 

Instämmer med Weyland. Man ska inte bry sig mycket om vad man hör, modell skvallertant, mina ungar har kört Me sen det kom. Det har aldrig kraschat, och dom surfar dagligen samt har flera dussin med spel .. Me är ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som brukar vara värst med en gammal bärbar är batteriet oftast är det helt slut men du får kolla hur länge det håller laddning, tycker att priset är något högt.Prestandan är väl ok till enklare saker det är ju tyvärr bara 64 minne vilket är litet på en bärbar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal 333MHZ 64MB bärbar ute i garaget. DU kan få den om du betallar mig 100 Kr+ porto. ENda problemet är att hen inte har nån hårddisk.

 

Intresserad?

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och svar jag fått! Jag kan i alla fall lite mer om bärbara datorer nu :-)

 

Du "Ex", tack för erbjudandet... Jag vet bara inte var jag ska kunna hitta en hårddisk till datorn?? Och hur sätter man isåfall in den?

 

Ellen :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...