Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa INTERNWEBB för föreningar


Smiley

Rekommendera Poster

Jag tillhör absolut inte kategorin "datorkunnig" utan skulle enklare kunna placeras in i gruppen för visionärer eller åtminstonde "vanliga användare".

 

Rätt så ofta får jag idéer på lösningar som skulle kunna förenkla livet på ett eller annat sätt, men de stannar oftast vid just idéer eftersom jag inte har teknisk kunskap eller intresse att driva vidare med idéerna.

 

Min senaste idé har i det närmaste blivit framtvingad i mitt nytillsatta arbete som informationsansvarig på en lokal scoutkår i min hemort.

 

Alla som jobbat ideelt i en förening vet hur det är: anslagstavlan fungerar inte, lappar som delas ut hamnar i soptunnan innan de hunnit läsas etc.

Därför dök idéen upp om ett internwebbsystem för föreningens alla medlemmar där bland annat kalendrar, medlemsregister, disskutionsforum, nyheter och meddelanden kan skrivas in och nås av föreningens alla medlemmar.

 

När en enskild medlem loggar in skall han få veta hur många olästa meddelanden han har, vilka nya nyheter som har kommit, vad som händer den närmaste månaden etc etc...

Han kan också klicka sig vidare för att själv skriva in information, disskutera eller kanske söka upp telefonnummret till sin ledare.

Excite Clubs har något liknande det jag efterlyser, om det är någon som kanske känner till det.

 

Visionen är stenklar och jag har till och med lagt ner energin att knacka HTML-sidor för hand med exempelsidor hur det skulle kunna se ut (utan fungerande länkar och formulär etc).

Nu kommer frågan hur man iscensätter visionen och gör den till verklighet.

 

Jag har förstått att det handlar om programmering av script kopplade till databaser av olika slag, men sedan slutar mitt förstånd.

Hur pass avancerade script krävs ? Hur avancerade kunskaper krävs av en programera för att skapa systemet ?

Vilken hårdvara och anslutning, abbonemang och programvara kommer ett sånt här system kräva och hur mycket skulle det behöva kosta ?

Var finns kompetensen jag söker ? Är det ett gäng kunniga datornördar som programerar på sin fritid jag behöver eller måste jag anlita ett stort konsultföretag ?? (med följd att kostnaden springer iväg något ofantligt)

 

Om det är någon som har svar på någon eller några av mina frågor och har lust att ta sig tid att skriva ner ett svar så skulle jag bli överlycklig...

 

Tack på förhand

Patrik Lindström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Patrik,

jag har även tänkt på det och pratar gärna mer om detta, du får min e-post adress så kan vi se om vi kan lösa det här åt dig =)

 

Mvh,

Osvaldo

nestor@osvaldo.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...