Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skapa ett internwebbsystem för föreninga

Smiley

Recommended Posts

Jag tillhör absolut inte kategorin "datorkunnig" utan skulle enklare kunna placeras in i gruppen för visionärer eller åtminstonde "vanliga användare".

Rätt så ofta får jag idéer på lösningar som skulle kunna förenkla livet på ett eller annat sätt, men de stannar oftast vid just idéer eftersom jag inte har teknisk kunskap eller intresse att driva vidare med idéerna.

Min senaste idé har i det närmaste blivit framtvingad i mitt nytillsatta arbete som informationsansvarig på en lokal scoutkår i min hemort.

Alla som jobbat ideelt i en förening vet hur det är: anslagstavlan fungerar inte, lappar som delas ut hamnar i soptunnan innan de hunnit läsas etc.

Därför dök idéen upp om ett internwebbsystem för föreningens alla medlemmar där bland annat kalendrar, medlemsregister, disskutionsforum, nyheter och meddelanden kan skrivas in och nås av föreningens alla medlemmar.

När en enskild medlem loggar in skall han få veta hur många olästa meddelanden han har, vilka nya nyheter som har kommit, vad som händer den närmaste månaden etc etc...

Han kan också klicka sig vidare för att själv skriva in information, disskutera eller kanske söka upp telefonnummret till sin ledare.

Excite Clubs har något liknande det jag efterlyser, om det är någon som kanske känner till det.

Visionen är stenklar och jag har till och med lagt ner energin att knacka HTML-sidor för hand med exempelsidor hur det skulle kunna se ut (utan fungerande länkar och formulär etc).

Nu kommer frågan hur man iscensätter visionen och gör den till verklighet.

Jag har förstått att det handlar om programmering av script kopplade till databaser av olika slag, men sedan slutar mitt förstånd.

Hur pass avancerade script krävs ? Hur avancerade kunskaper krävs av en programera för att skapa systemet ?

Vilken hårdvara och anslutning, abbonemang och programvara kommer ett sånt här system kräva och hur mycket skulle det behöva kosta ?

Var finns kompetensen jag söker ? Är det ett gäng kunniga datornördar som programerar på sin fritid jag behöver eller måste jag anlita ett stort konsultföretag ?? (med följd att kostnaden springer iväg något ofantligt)

Om det är någon som har svar på någon eller några av mina frågor och har lust att ta sig tid att skriva ner ett svar så skulle jag bli överlycklig...

Tack på förhand

Patrik Lindström

• 2 weeks later...
Gustaf Lindqvist

Hejsan

Det går enkelt att lösa din idé genom att använda databaser och mySQL

Du kan gärna ta kontakt med mig så kan vi diskutera mer. Vi kan ju gå in och fokusera på vad du kan få ut av din verksahet idag på Internet.

E-mail: gustaf.lindqvist@swipnet.se

• 3 months later...

Vi kan utveckla ett sådant system åt dig.

priset beror på hur lång tid det tar, och

vi tar 695 kr. / timme.

• 2 weeks later...

Hej.

Jag kan nog göra dett gratis om du vill (alltid bra som referenser och man lär sig ju något).

Du kan väl kontakta mig på niclasa@swipnet.se?

MVH

Niclas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...