Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

28 eller 32 tum?


Harten

Rekommendera Poster

jag har hittat en "bra" teve på blocket, 28 tum widescreen från grundig...

 

men frågan är:

 

28 tum , är inte det lite litet?

 

 

de 28 tummare jag har sett på i butik har verkat lite väl små......

 

men , avståndet från tv'n till soffan är ju bara c:a 2 m.

 

plus, en annan sak:

 

grundig, nån vet något om märket? låter lite B, men iof bara 2000 vill hon ha för teven,

 

ska jag slå till?

 

annars finns det ju fina 32 tum 50hz på netonnet.....

 

[inlägget ändrat 2003-08-24 21:49:33 av Purrepill]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 eller 32 tum. Jadu

 

Stort är bra.

 

men tänk efter hur du vill att ditt vardagsrum ska se ut. Ska det vara ett TV-rum eller ett rum med en TV?

 

Mao ska den dominera som en jättelik pjäs mitt i rummet, ja då är en 32" självklar. En 28" är dock inte heller så värst liten.

 

Klarar mig själv bra med en 28", men en större skulle i vissa lägen inte vara fel. En projektionsTV vore heller inte fel...

 

de 28 tummare jag har sett på i butik har verkat lite väl små......

I butik ser allting mindre ut än vad det är när du tar hem det. Mät och jämför med din gamla TV hur pass mycket större en 32" WS är.

 

Förresten - vet ni varför 32" är största storleken på traditionella TV-appatater med elektronrör?

 

 

Enkelt. Större apparater går inte igenom våra normala dörröppningar...

 

 

 

Blev det något klarare?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten - vet ni varför 32" är största storleken på traditionella TV-appatater med elektronrör?

 

 

fel... har en vän som har en 36" 4:3 =P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 tum , är inte det lite litet?

 

Om det är widescreen, så svar ja!

 

...om du tittar på vanlig TV i vanligt 4:3-format får du en bild motsvarande 21-22" - det är ganska litet, inget för ett normalstort vardagsrum direkt. 28" widescreen känns som en kökstv eller kanske sovrumstv på nattduksbordet ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-08-25 09:08:26 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten - vet ni varför 32" är största storleken på traditionella TV-appatater med elektronrör?

 

Med tanke på hur j-a svårt det verkar vara att tillverka en 32" som inte har en helkass bild på alla sätt och vis (geometri/dist, stabilitet och så vidare) antar jag att det är superdupersvårt med ett ännu större rör :9 Men visst finns det...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäter...

 

28" Widescreen i klassiskt läge, dvs 4:3, gav en bild på 22.8"

 

Ok, inte stort och inte nyttjar jag den i det läget normalt sett.

 

Nä som jag poängterade i första inlägget. Stort är bra för TV-upplevelsen, men tänk även på hur TVn passar in i rummet du ska ha den. Om en 32" passar in ska du självklart köpa den!

 

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, en sanning är inte alltid en sanning. Tekniken utvecklas och det går att göra kortare bildrör med viss teknik som även finns på datorskärmar. Men 36" 16:9?

 

Sedan som Weyland skriver. Större apparater är nog inte helt enkla att tillverka. Eventuella fel i bilden blir alltför för lätta att se med blotta ögat. Man måste sitta en bra bit från apparaten för att "bildpunkterna" ska flyta ihop.

 

 

Och hur mycket skulle inte en 36" 16:9 väga?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur mycket skulle inte en 36" 16:9 väga?

 

hehe...fråga mig..jag har burit en....ca 90kg vägde den i kartong och då vägde väl kartongen ung. 1kg ;)

 

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm, jag ska ju ha den i ett allrum , inte ett rum där teven tar upp allt..... kanske fundera på en vanlig 4:3 teve...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

4:3 är på väg ut, titta bara på alla program som sänds med "sorgekanter" i analognätet.. Dessa sänds med alla linjer i behåll i digitalnätet. (Betydligt bättre bild) Och om man tänker att en TV lever i cirka 10 år, och marknätet släcks 2007, om 4 år, så bör man satsa på 16:9 idag.. Eller en oerhört stor 4:3, som kan visa 16:9 med hyfsad storlek.

 

Inlägget har genererats genom ADB!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...